Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
knapplån
jag har alltid funderat på såna här trådar där folk säger att man ska räkna med 1 Ha per häst o dylikt. Under alla mina hästår, i många olika stall och i olika län så är det ganska sällsynt att se jättestora marker om man ska utgå från sådan beräkning...
vart bor ni som kan erbjuda dessa marker till era hästar?
vad har ni betalat för dessa ställen?
jag och min sambo var och tittade på en hästgård häromveckan som hade 1 ha stor mark. stall fanns. priset ligger redan på snart 3 miljoner för stället. Ligger ute på landet, ingen paddock eller dylikt.
en annan gård vi vad med och budade på hade ca 3 ha mark, vi gav oss när budet kom upp i 3,2 miljoner. (det hade stigit ännu mer annars...)
har tittar på flera gårdar till men dom är inte billiga.
Letar fortfarande lite smått, så därför är det en intressant fråga att veta hur folk har råd att köpa dessa ställen med massor av mark?
Det beror nog inte så jättemycket på var man vill bo som på var man måste bo, nämligen där man får jobb och där make/maka får jobb. Är det i Norrbotten så, fine, där kanske man kan hitta ställen fortfarande till bra priser.
I annat fall så är det mycket sällsynt att man hittar ett normalt ställe med hus o flera ha mark som du har o till ett så lågt pris som 725000 kr. Sådana ställen finns inte ens i "mitt" område och då är ändå priserna på villor o gårdar lägre här än på de flesta andra ställen i landet (bor i mellan-Sverige).
Fast det är inte gratis att renovera eller bygga nytt. Ca 700000-800000 kr kan mycket lätt o förvånansvärt snabbt förvandlas till miljonbelopp.
Långt ut i skogen längs grusvägar utan bussförbindelse. Kommer det massa snö får man ta sats.
Här finns ett par hagar som tidigare brukats och tagits hö på men i takt med att bonden skaffat större maskiner kommer han längre inte åt dessa skiften. Och det kostar mer än det smakar för honom att bredda vägar och göra större grindhål då det ligger stenmurar precis överallt. Men jag som bara har en liten hobbytraktor kommer fram och får nu ha mina hästar där
Så tittar man på fastigheter är det nog inte fel att titta runt lite efter övergivna skiften som kan ligga mitt inne i skogen ibland. Har man tur blir ägaren jätteglad att någon vill beta där och ofta finns det i alla fall en liten gata till skiftet. Ingen vill väl att dessa skiften ska växa igen men med dagens stora maskiner är det sällan lönt om ens möjligt att bruka en liten bit som ligger otillgängligt.
Långt ut i skogen längs grusvägar utan bussförbindelse. Kommer det massa snö får man ta sats.
Här finns ett par hagar som tidigare brukats och tagits hö på men i takt med att bonden skaffat större maskiner kommer han längre inte åt dessa skiften. Och det kostar mer än det smakar för honom att bredda vägar och göra större grindhål då det ligger stenmurar precis överallt. Men jag som bara har en liten hobbytraktor kommer fram och får nu ha mina hästar där
Så tittar man på fastigheter är det nog inte fel att titta runt lite efter övergivna skiften som kan ligga mitt inne i skogen ibland. Har man tur blir ägaren jätteglad att någon vill beta där och ofta finns det i alla fall en liten gata till skiftet. Ingen vill väl att dessa skiften ska växa igen men med dagens stora maskiner är det sällan lönt om ens möjligt att bruka en liten bit som ligger otillgängligt.