Vad krävs för hästhållning?

Sv: Vad krävs för hästhållning?

men ändå inte tillräckligt för en tillvaro som liknar den naturliga i frihet.

Det är nog väldigt få hästägare som kan uppfylla det kravet.

Att min hage ser ut som en gräsmatta beror på att jag bor i det svenska slättlandskapet - det ser ut så här, går liksom inte att ändra på. Fast, å andra sidan, hästen är ju ett slättdjur, och stäpperna i Mongoliet kan ju också se ut som gräsmattor ...

*KL*
Det finns ju massor av hästar som står inne för jämnan, och hästar som går i hagar som är 20*20 meter.
Skulle de hästarna vara lyckligare om ägaren hade mer mark?
Jag tror inte hästar bryr sig om hur många ha ägaren har...

KL
Det är märkligt att det blir folkstorm på Bukefalos om hagarnas storlek.
Samtidigt som de allra flesta hästar går på små, platta, fyrkantiga frimärken.
Det blir en skev bild av verkligheten.

Om vinterhagar av storleken 1ha/häst vore regeln så skulle den absoluta majoriteten av all Svensk hästhållning få läggas ner.

Man brukar säga att ett hektar mark per häst gäller för STOR halvblodshäst gäller om marken ska kunna garantera sommarbete hela säsongen. Då kan man antagligen också ta hö på ungefär hälften av arealen först.

Vi har haft 2 nordsvenskar och en b-ponny på på pricken 1 hektar som sommarbete. Delat i tre delar. Halvdåligt bete uppe i en backe som inte växte jättemycket om sommaren var torr. Då räckte betet ungefärligt- och framåt september-oktober fick vi börja lägga ut hö som stödutfodring.

Vi har fn 5 hästar med 6700 kvadratmeter tomt. Då är där vinterhagar och trädgård samt marken där hus och gårdsplan ligger. Men det är 3 vuxna nordsvenskar, ett nordsvenskt föl från förra året och en b-ponny. Det känns som lite för litet. Idealet enligt min åsikt vore att ha kanske max 2-3 hästar här.

Men eftersom de tre vuxna nordsvenskarna är gamla.... 18,19 & 23 år, så räknar vi med en naturlig avgång inom några år. Planeringen är att här ska vara max 3 hästar, 2 stora och en ponny.

Men vi är beroende av att hyra sommarhagar på annat håll vilket är mycket komplicerat när man har hingstar.

Om jag köpte gård idag skulle jag minst vilja ha 3 hektar förutom själva tomten som husen ligger på.

Om vinterhagar av storleken 1ha/häst vore regeln så skulle den absoluta majoriteten av all Svensk hästhållning få läggas ner.
Eller anpassa sig!

För att upprepa en många gånger sagd sanning: Det är ingen mänsklig rättighet att ha häst. Kan/vill man inte erbjuda för hästen hästliga förhållanden, så ska man ingen häst ha.

LIA

Skulle din gräsmatta ha Mongoliet-mått var allt OK. :) Dessutom är det även i Mongoliet kuperat och finns allehanda växter.

LIA

LIA - nu har du hackat på så många här i tråden, så nu vore det riktigt intressant om du kunde visa oss några foton på hur det ser ut hemma hos dig!

Bildbevis önskas - du måste ju förstå att åtminstone jag nu vill se hur dina perfekta vinterhagar ser ut :)

Förklara gärna vad du menar med att jag hackat på så många. Har varken svarat många i tråden eller "hackat" på någon.

Några bilder får du inte, av flera anledningar, men jag kan informera om att hagen hästarna normalt är i är 7-8 ha stor och består till drygt hälften av gammal vall och resten kuperat skogsbete, impediment mm, "inpassat" i skoglig terräng. Vi gör ingen skillnad på sommar och vinter utan hagen fungerar oavsett årstid, utedrift.

Jag har aldrig påstått att hagen är perfekt, men jag anser att den fyller dom basbehov hästarna har för betande, rörelse och socialt liv.

LIA

Det finns även runt våra städer stora hagar där hästar kan strosa runt. Ingen utopi. Gäller bara att åka någon mil utanför stadsbebyggelsen. Men stadsbor ska väl ha gångavstånd till allting? :grin:

Är det inte dags att prioritera hästarnas behov?? Kan man inte erbjuda hästar ett rimligt liv på deras villkor, ska man inga hästar ha. Då kan man nöja sig med vad staden erbjuder.

LIA

Håller med fullständigt!

Jag har tre hästar på en 7000 km stor tomt. Och jag kan äligt säga att de har det troligen bättre än många andra pga av hagens kvalitet. Den är omväxlande har både en hög kulle som de gillar att stå och spejja på en damm som de gärna badar i, ett litet skogsområde och ett plant område som de gärna gallopperar och busar på. Många hästar men mycket större hagar än så rör sig ofta inte alls på samma vis som mina som utnyttjar precis hela sin hage, vintertid ser man ofta att andra hästar med stora plana frykantiga hagar som visserligen har mycket större areal inte har spår i snön mer än precis runt matplatsen och grinden.

Till ts självklart kan du ha dina hästar på den arealen om det är godkänt från dinkomun att ha hästar där, även om den optimalalösningen kanske hade varit en lite större hage. Men du får nog som de flästa andra i sverige som håller häst se dig om efter ett sommarbete att arrendera. :)

det finns lag om att dom ska kunna röra sig i alla gångarter.

Är du 100 säker på det? jag kritiserar inte dig men på t ex beridna högvakten så har de endast pyttesmå rasthagar till hästarna, men det kanske är ett undantag av någon anledning

Jag har aldrig påstått att hagen är perfekt, men jag anser att den fyller dom basbehov hästarna har för betande, rörelse och socialt liv.

Va?!? Du skämtar .... har du ingen perfekt hage? Fyller den bara hästarnas "basbehov"?!? Men du ... så kan du väl inte ha det ...

Ovanstående är, som jag hoppas du förstår, skrivet med glimten i ögat! Jag tror säkert att dina hästar har det bra, men det är svårt med trovärdigheten på Buke ibland - därför bad jag om bilder.

Va?!? Du skämtar .... har du ingen perfekt hage?
Har jag inte sagt. Jag skrev att jag inte påstått det.

Fyller den bara hästarnas "basbehov"?!?
Har jag inte sagt. Jag skrev att den fyller basbehoven, vilket jag tycker är det väsentliga. Hur mycket den därutöver klarar är en annan sak.

Men du ... så kan du väl inte ha det ...
Nä, men vad ska jag göra åt det? Förgylla vattenkaret? Skaffa en massagebänk å hästarna? Bygga varsitt omklädningsrum åt dom? Förnya garderoben med chica och moderiktiga toppar och ta ut hästfrisör en gång i månaden?

LIA, med flera glimtar. ;)

Lagen har väl inte börjat gälla än?
En lag som f ö är en värdelös skrivbordsprodukt.

LIA

Och så lägger ni ner det, jag tycker det är våldigt dålig stil (typiskt Buke) med tjafs, så därför ber jag båda parterna att inte "hacka" på någon!

Jag hoppas diskussionen fortsätter, men med en lite trevligare ton :D

Himmel vilken parasitodling det måste vara.
Det finns flera parametrar än bara stora hagar.

T.ex. tillgången på mat - mina hästar blir lätt smällfeta vilket är dåligt.
Och så parasitbekämpningen - där små hagar med kort gångtid är att föredra.

Och så får man kompromissa mellan sina parametrar.

Och ja - du hackar på med att bara ditt sätt är rätt.
Och jag kontrar med att allt annat än olika hagar för sommar och vinter samt tillräckligt med hagar så att någon får vila varje sommar är förkastligt ur parasitsynpunkt.

Vadå "hacka" och "otrevlig ton".

Förklara gärna vad du menar!

LIA

Himmel vilken parasitodling det måste vara.
Och så parasitbekämpningen - där små hagar med kort gångtid är att föredra.
Och jag kontrar med att allt annat än olika hagar för sommar och vinter samt tillräckligt med hagar så att någon får vila varje sommar är förkastligt ur parasitsynpunkt.
Varför det? Dom åsikterna tarvar en förklaring och motivering.

Det finns flera parametrar än bara stora hagar.
Vem bestrider det?

T.ex. tillgången på mat - mina hästar blir lätt smällfeta vilket är dåligt.
Jaha??

Och ja - du hackar på med att bara ditt sätt är rätt.
Menar du att, för att jag har en åsikt om att hästar ska få leva i stora hagar och står för den, så hackar jag?? :confused:
Ska du angripa alla som har den åsikten, ja då har du jobb framför dig.

LIA

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
421
Senast: Ramona
·
Anläggning Under rådande snöoväder började jag att fundera på snöröjningen här hemma på vår gård. Jag tänkte på hur man gjorde förr, när hästar...
Svar
12
· Visningar
1 079
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år...
2
Svar
25
· Visningar
3 722
Senast: fio
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
343
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka