Vad krävs för att ha en unghäst?

_Eulalia_

Trådstartare
Är lite halvt på jakt efter en liten ponny(shettis) att ha som sällskap till min häst och för att jag skulle vilja ha en att köra med i framtiden då det är något jag saknar mycket.
Har kollat runt en hel del och börjat tänka mer och mer på att skaffa en lite yngre att "forma" själv. Tycker att det skulle vara väldigt roligt att vara med ifrån början.:laugh: Är främst en mini jag kollar efter. Det jag funderar över är dock hur mycket som egentligen krävs? Har hållt på med hästar i över 13år, haft 4 egna(varav 2 shettisar). Min nuvarande häst var 4år när jag köpte honom men väldigt välhanterad. Så mycket annan erfarenhet har jag inte av unghästar mer än bekanta som haft föl osv.
Såå... Tror ni att det kan funka eller måste man ha massa unghästerfarenhet från annat håll innan man skaffar en egen? Är ju i så fall en liten plutt det handlar om, självklart kan det bli samma problem med dom som en stor, men jag inbillar mig ändå att det är lite enklare.:laugh:

Sv: Vad krävs för att ha en unghäst?

Så länge du har någon som du kan fråga om råd så tror jag inte att det skulle bli några problem :)

Sen är det ju väldigt svårt för oss att över internet svara på eftersom i alla fall jag inte vet någonting om hur du hanterar hästar eller hur du är som person. Men ja, min gissning är att det skulle gå bra :)

1. Jag tror att är man bara öppen och har någon att rådfråga som man litar på så kan vem som helst ha en unghäst!

2. ETT RÅD!
Jag skaffade en 1-åring som sällskap till min 12-åriga valack. Det visade sig sen att min ridhäst inte alls lekte så mycket med den lilla som jag hade trott. Den lille blev uttråkad och började gå genom staket, var en liten :devil: att hantera osv...

Och någonstans tycker jag också att unghästar ska få leka med unghästar eller åtminstone gå i en större flock än enbart en häst till...

Nu har jag flyttat och mina båda hästar går i en hage med 8 andra hästar. Båda har blivit mycket mer lätthanterliga och ingen av dom har någon överskottsenergi längre som dom tagit ut på mig eller att tjaffsa!

Så jag råder de flesta som ska skaffa en ponny för sällskap/promenad att köpa en som är lite äldre... :)

Fast det beror ju lite på hästens personlighet också.

Min busiga 3-åring går just nu ihop med en 2-åring som inte alls vill leka med min. Han är mest irriterad hela tiden för att min lille inte låter honom vara :rofl: Däremot har vi en lite äldre häst i stallet som är precis likadan mot sin hagkompis, dvs. hagkompisen är irriterad för att han inte får vara ifred. I detta fallet tror jag att det hade varit bättre att släppa ihop min med den busiga äldre, men det vill inte stallägaren så det får vara. :D

Vad jag menar är i alla fall att man inte bara ska gå på åldern för att avgöra "busighet", TS kan ju annars kanske lösa det så att hon får "prova" hästen ett tag. Blir det inte som tänkt så kan hon ju i så fall lämna tillbaka, ev. låta bli köp och istället vara fodervärd. Men nu mumlar jag bara så jag slutar skriva nu :rofl:

Min första häst var knappt hanterad när jag köpte honom. Det har gått väldigt bra med honom, han är nu en välutbildad och jätte trevlig häst! Men jag har fått hjälp utav min tränare, speciellt i början. Utan henne hade nog inte alls blivit så bra som det blev.

Så det är viktigt att ha någon mer kunnig vid sin sida. Ska man vara helt ensam så bör man ha mer erfarenhet.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 149
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka