Vad krävs för att en häst ska dömmas ut?

Yrja

Trådstartare
Funderar på om min häst kan dömmas ut av vet.

Han har en skada i höften sen tidig ålder som stör hans rörelsemönster och detta blir med åren bara värre.

För att förklara det så kort men utförligt som möjligt:
Hästen har antagligen (innan 1,5-2 års ålder) trampat fel, ev i hagen. Benet "trycktes då upp" och ligamenten drogs ut = benet stannade kvar i sitt nya läge. Hästen har sedan dess "haft ett kortare bakben". Detta har bidragit till att när hästen tar långa stora steg framåt så skaver benet i höften, vilket medför pålagringar. Pålagringarna byggs alltså på hela tiden och hästen hindras därav mer och mer att röra sig rätt.
Detta går inte att åtgärda och vet. anser att hästen from. nu endast kommer att hålla för ridning på rakt spår, och endast några år till.

Problemet har bidragit till spänningar överallt, fel- och överbelastade ben = ledinflammationer, fel- och överbelastade hovar = bottenverkning på bakhovarnas utsida. Det sistnämnda ska dock inte behövas enl. vet och hovslagaren har fått skärpa sig.

Kan man få den här hästen utdömd? Om inte, vad krävs för att han ska dömmas ut?

Hästen ska, oavsett, avlivas i slutet av sommaren - om han inte visar sig bli superfin, då får vi ta ett år i taget och se.

Känns hemskt o skriva detta nu när jag precis varit i stallet och firat hans 8-årsdag... :(

Sv: Vad krävs för att en häst ska dömmas ut?

OM hästen varit försäkrad oavbrutet och i samma bolag sen innan skadan hände, och har en livförsäkring som täcker även förlorad brukbarhet, så ser jag inte varför den inte skulle kunna dömas ut.

Är du medveten om att en bra kiropraktor (en i synnerhet) kan åtgärda detta (om jag fattat rätt på din beskrivning)? Veterinärer kan inte men kiropraktor kan. Vet en häst som hade mkt snarlik skada och gått med denna en del år. Blev utdömd av stor hästklinik. Denna kiropraktor var i stallet där den stod i annat ärende och såg hästen stå i gången. Åtgärdade det på en kvart, hästen fick ett återfall efter 1 månad ungefär pga lite för vilt härjande i hagen men han gjorde vid det igen. Är nu ca2 eller 3 år sedan han gjorde vid den och den är helt ok, ser den med jämna mellanrum ute på tävlingar i 130 klasser och den ser fräch ut. PMa om du vill ha telnr till denna kiropraktor (vet dock att han troligen inte kommer till sverige förrän i augusti igen - bor utomlands, men rätt vad det är ändrar han sina planer har hänt förr)

Jag har haft ut åtskilliga kiropraktorer och ryggveterinärer regelbundet sen hästen blev min. Detta handlar inte bara om felställning i skelett/ligament, utan även skador på dessa. Pålagringarna måste bort innan benet överhuvudtaget har en chans att komma på rätt plats igen - och detta är näst intill omöjligt med tanke på placeringen. Och chanserna för att det isf ska lyckas är inte ens värda att fundera på. Dessutom är ligamenten utdragna = ännu fler operationer som även dom är riskfyllda och svåra att lyckas med. Hur mycket mirakel som skulle komma så kan hästen aldrig bli helt återställd.

Jag har talat om detta med både ryggvet, kiro och vet. De har förklarat hur hästen ser ut inuti och tom jag förstår det logiska i att hästen inte har någon chans i det här fallet. Tyvärr. :(

Däremot kommer han att kunna leva ett liv som pensionär i flera åt till, men detta mår han psykiskt mycket dåligt av - därav beslutet.

Jag är dock öppen att ändra mitt beslut om hästen skulle återhämta sig mirakulöst och visa att han klarar ett år till med ridning i den mån han mentalt kräver. Det viktigaste för mig är dock att han inte ska behöva lida - varken fysiskt ller psykiskt.

Jag tycker att du borde få döma ut din häst, eftersom den verkar lida i och med att den får inflammationer och dylikt och knappt kan gå på böjt spår, men jag tycker att det är ett mycket tragiskt fall. Det hemskaste som finns att avliva sin häst.. :cry:

Senast ändrad av en moderator:

Tack för svaret. Jo jag tycker också att han borde få dömmas ut. Men man vet aldrig hur reglerna fungerar i praktiken.

Nu är hästen väldigt pigg och rids igång. Han fungerar även på böjt spår så vitt man kan se och rör sig fint i alla gångarter. Men det gjorde han ju innan inflammationerna också och vad jag förstår så krävs det lång tid av påfrestning för att det ska bli inflammationer, och alltså borde inte hans tillfrisknande nu innebära att han är "bra".
Men kan han då dömmas ut? Eller måste hästen stå på knäna? Han har ju inte ont nu(förutom i en viss rörelse med benet - vilket han undviker och därför felbelastar andra ben), men blir ju hela tiden sämre. Det kan ta en månad, det kan ta ett år.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 937
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 594
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 431
Hästvård I korthet och lite förenklar så står jag som åsnan mellan två hötussar, där A och B har diametralt skilda åsikter - men där båda ger...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 604
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar