Vad kräver en katt?

MrsScabtree

Trådstartare
Nu är det snart dags att flytta, och med ett rum till i lägenheten börjar längtan efter en katt sakta att smyga sig på. Jag vill ha (ska ha) en coon, men behöver verkligen fundera på vad en katt behöver.

Vi kommer att bo i lägenhet, 57 kvadrat+stor balkong (ännu ej inglasad) och har 2 hundar (en schäfer och en terrier). Nu till frågorna:

Vad behöver en katt för slags stimulans? Jag kan tänka mig att ta med den ut på promenad en gång om dagen och leka med den. Sen då? Trivs den bäst med kattkompis?

Mat. Jag barfar hundarna och vill barfa katten. Hur går man tillväga med en katt? Är det annorlunda från hund? Kan man precis som med hundar ge en katt ben att tugga på?

Håret. Katter fäller, det är ingen nyhet...Vad ska jag göra för att minimera hårandet förutom att städa som en tok? Jag är tyvärr lite av en pedant och
vill gärna ha det rent och snyggt.


Passning. Hur gör ni när ni åker bort? Lämnar bort katten?

Andra tankar, jag vill veta allt! :)
 
Sv: Vad kräver en katt?

Jag brukar gå ut med våra katter i sele ibland, i övrigt så brukar vi leka antingen med en låtsasråtta, med laserpekaren eller något annat kul (jag kastar, de fångar). Dessutom har de ett fint klätterträd att klättra i, de leker en del med varandra också. Katten vi hade först levde verkligen upp när han fick en vän.

Angående håret så blir det en del. Vi dammsuger ofta och jag och sambon turas om att rolla soffan. Vi försöker dessutom borsta katterna så ofta vi kan, samt badar den långhåriga med jämna mellanrum.

Angående passning så får katterna åka hem till mamma på semester när vi åker bort. De gillar att vara där så det är inga problem alls.
 
Sv: Vad kräver en katt?

Mat. Jag barfar hundarna och vill barfa katten. Hur går man tillväga med en katt? Är det annorlunda från hund? Kan man precis som med hundar ge en katt ben att tugga på?

Håret. Katter fäller, det är ingen nyhet...Vad ska jag göra för att minimera hårandet förutom att städa som en tok? Jag är tyvärr lite av en pedant och
vill gärna ha det rent och snyggt.

Barfa går bra. På barf.ifokus finns flera kattbarfare att fråga.
Mina får kycklingvingar som ben. Det är lagom för en katt att tugga sönder tycker jag. Mina är dock kattungar.
Däremot finns det inte lika mkt färdigmat för katter. Som tex hundburgarna. Men man kan ju använda dem i foderstaten ändå.

Borsta borsta borsta. Speciellt med en coon. Ev. med en furminator.
 
Sv: Vad kräver en katt?

Har haft innekatt sen jag var 4 år till jag blev 28 (idag har jag lyxat till med hus och kattlucka).
Innekatter behöver ingen extra stimulering. De delar själv in hemmet i en vilodel och en jaktdel, precis som utekatter har en del (ute) för jakt och en del (inne) för vila.
Inglasad balkong är nog trevligt eller bara med nät.
Att gå ut i sele kan jag inte rekommendera, det är onödigt att ge katten smak på något som de inte kan få.
Kastrera katten fort så får de snabbt en lugnare katt. Dock är inte alla katter gjorda att vara inne. Vissa individer (inte raser) klarar det inte utan har ett stort rörelsebehov. Självklart finns det ju raser som är lite lugnare än andra som kanske anpassar sig bättre.
Sen får den ju två hundkompisar och Coon är ju en stor katt så den är nog aldrig särskilt ensam.

När vi rest bort fre-sön har katten klarat sig själv, ev någon som kommer och matar.
Har vi varit iväg längre har vi lämnat iväg katten till någon vi litar på (har alltid samma personer, 1 eller 2 familjer) för innekatter vänjer sig med en viss social närvaro av människor.

Lycka till
 
Sv: Vad kräver en katt?

När vi rest bort fre-sön har katten klarat sig själv, ev någon som kommer och matar.
Har vi varit iväg längre har vi lämnat iväg katten till någon vi litar på (har alltid samma personer, 1 eller 2 familjer) för innekatter vänjer sig med en viss social närvaro av människor.

Katten ska absolut inte lämnas ensam hemma så länge. Det är lag om att katter ska ha tillsyn minst 2ggr per dygn. Vad händer om katten blir sjuk när du är borta? Ska den ligga och plågas då tills du kommer hem? :crazy:
 
Sv: Vad kräver en katt?

Nej det står som rekommendation på jordbruksverkets hemsida.
I lagen står det

SFS nr: 2007:1150

Departement/
myndighet: Jordbruksdepartementet

Rubrik: Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter

Utfärdad: 2007-11-29

--------------------------------------------------------------------------------


Inledande bestämmelse

1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och
skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och
övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar
skador eller avsevärda olägenheter.


Att lämna en frisk katt men gott om mat och vatten en helg är inte värre än att lämna en människa som inte kan gå ut ensam själv en helg. De klarar sig.
Att går runt och anta att någon ska dö en plågsam död bara för man är borta en helg är helt absurt.
 
Sv: Vad kräver en katt?

Det där med att inte gå ut med katten kan jag väl inte hålla med om precis...
Jag kan tänka mig att ta med den med hundarna på någon kortare 30 minuters promenad, går det att lära dem det?

Är det egentligen bäst att ha 2 katter?
 
Sv: Vad kräver en katt?

Innekatter behöver ingen extra stimulering.

Det håller jag inte med om. Jag har haft både inne- och utekatter och utekatterna har alltid varit i princip självgående. Det har fortfarande varit kul att leka med oss människor, men den största delen av deras behov av lek och jakt har de tillgodosett sig själva utomhus. När det gäller innekatterna däremot krävs det helt klart mer av mig. Nu har jag två stycken, så de leker en hel del tillsammans, men den yngste har en klart högre aktivitetsnivå än den andre vilket gör att jag också måste vara mer aktiv (både i själva lekandet och i att åtminstone någon mån försöka forma mitt hem efter katternas behov) för att få någon form av harmoni i hemmet. Självklart hade de hittat på egna saker att roa sig med även om jag lät bli dem, men då hade jag också fått finna mig i att ha katter som levde rövare på nätterna när jag försökte sova, ohejdat klängde omkring bland mina blomkrukor i fönstren och slaktade mina prylar etc. Mycket hellre erbjuder jag andra alternativ för att de ska få den stimulans de behöver.

Inglasad balkong är nog trevligt eller bara med nät.
Att gå ut i sele kan jag inte rekommendera, det är onödigt att ge katten smak på något som de inte kan få.

Det håller jag inte heller med om. Man får förstås försöka känna av just sin katt, men många innekatter funkar det bevisligen bra att gå ut med i sele regelbundet. Mina katter tycker att det är väldigt roligt att gå ut och som extra bonus (för mig ;)) blir de lugnare inomhus efter att de har fått rasta av sig lite ute. Jag har nu under våren försökt gå ut med mina katter en stund varje kväll. Då sover de gott under natten sedan! Under vinterhalvåret tycker ingen av oss att det är särskilt roligt att vara ute däremot.

Det handlar inte om att ge katten smak på något den inte kan få, utan en katt kan givetvis lära sig att utevistelse är detsamma som "kontrollerad utevistelse i sele". Jag tror inte att katter generellt har ett särskilt mycket större behov av att springa omkring helt fritt än något annat tamdjur.
 
Sv: Vad kräver en katt?

Det där med att inte gå ut med katten kan jag väl inte hålla med om precis...
Jag kan tänka mig att ta med den med hundarna på någon kortare 30 minuters promenad, går det att lära dem det?

Är det egentligen bäst att ha 2 katter?

Om du bär den så får du väl med dig katten på promenad.
Annars tycker jag inte att katter är promenaddjur.
De spenderar mycket tid med att sitta, lyssna, jaga, speja, lukta, krypa in i buskar etc.
 
Sv: Vad kräver en katt?

Mina svar bygger på att ha innekatt i 20 år och vad jag tycker.
Självklart har alla olika uppfattningar om vad katten behövt.

Katter är ju individer och som jag skrev så kan man faktiskt få en individ som inte trivs inne..
 
Sv: Vad kräver en katt?

men den yngste har en klart högre aktivitetsnivå än den andre vilket gör att jag också måste vara mer aktiv (både i själva lekandet och i att åtminstone någon mån försöka forma mitt hem efter katternas behov) för att få någon form av harmoni i hemmet. Självklart hade de hittat på egna saker att roa sig med även om jag lät bli dem, men då hade jag också fått finna mig i att ha katter som levde rövare på nätterna när jag försökte sova, ohejdat klängde omkring bland mina blomkrukor i fönstren och slaktade mina prylar etc. Mycket hellre erbjuder jag andra alternativ för att de ska få den stimulans de behöver.

Unga djur har ju mer energi än äldre, det har ju inget med innekatt att göra. Även mina utekatter när de var små jagade ju tårna i sängen hela natten även om de var ute.

Mina innekatter har klarat själva att underhålla sig utan att riva hemmet. Sen är det ju inte så att man inte leker med sina katter. Fast jag leker lika med utekatten nu som jag lekte med innekatten förr.
 
Sv: Vad kräver en katt?

Så här ser det ut när det det står ett tillägg med allmänna råd:

12 § Liggplatserna i inomhusutrymmen och kojor ska vara torra och rena och ha mjukt underlag. Liggplatserna ska vara så stora att djuren kan ligga ner i naturlig ställning.

Allmänna råd till 1 kap. 12 §
Hundar bör ges möjlighet att bädda.

Alltså MÅSTE liggplatserna vara tillräckligt stora för att djuren ska kunna ligga ner i naturlig ställning, men man MÅSTE inte ge sin hund möjlighet att bädda.

Märk skillnad på "ska" och "bör".
 
Sv: Vad kräver en katt?

Mina svar bygger på att ha innekatt i 20 år och vad jag tycker.
Självklart har alla olika uppfattningar om vad katten behövt.

Katter är ju individer och som jag skrev så kan man faktiskt få en individ som inte trivs inne..

Fast det där är ju inget vettigt argument. Jag har haft en katt som blev 19, den var innekatt. Så innekatt i 20 år kan ju lika gärna vara 1-2 katter :)
 
Sv: Vad kräver en katt?

Mina svar bygger på att ha innekatt i 20 år och vad jag tycker.
Självklart har alla olika uppfattningar om vad katten behövt.

Katter är ju individer och som jag skrev så kan man faktiskt få en individ som inte trivs inne..

Ja?

Unga djur har ju mer energi än äldre, det har ju inget med innekatt att göra. Även mina utekatter när de var små jagade ju tårna i sängen hela natten även om de var ute.

Mina innekatter har klarat själva att underhålla sig utan att riva hemmet. Sen är det ju inte så att man inte leker med sina katter. Fast jag leker lika med utekatten nu som jag lekte med innekatten förr.

Javisst är det så, men aktivitetsnivån kan ju också skilja otroligt mycket mellan individer (framför allt gällande huskatter då, inom raskattaveln är temperamentet förstås mer kontrollerat). Och man behöver absolut inte få en katt som river hemmet, men i mitt fall hade det nog blivit så, i alla fall med tanke på den yngste katten (som är betydligt mer aktiv och intensiv än vad min andre katt någonsin var i samma ålder, dessutom skiljer det bara två år dem emellan).

Men även min andre katt (som till stor del är en riktig soffpotatis) ha alltid krävt mer av mig än vad utekatterna någonsin har gjort. Sen har jag bara för att det är roligt lekt med utekatterna också såklart, men de har i större utsträckning klarat sig bra själva. Dock menar jag inte på något sätt att det måste vara ett heltidsarbete att ha innekatt. Absolut inte. Men jag håller utefter min erfarenhet inte med om att en innekatt inte kräver mer än en utekatt, speciellt om man har en ensam katt.
 
Sv: Vad kräver en katt?

Jag lånar din tråd lite då jag har liknande funderingar hoppas det är ok! :)

Jag funderar på att skaffa katt men jag har en hund och vill gärna höra erfarenheter kring detta. Går det att ha hund och katt ihop? Något bra tips på hur man vänjer dom vid varandra?

"Lär" man på något sätt en katt att kunna lämnas hemma en stund (som man gör med hundar tex)?

Är det bäst att ha 2 katter eller får en katt ut något av sällskap med en hund? :)
 
Sv: Vad kräver en katt?

Svarar för hur jag gör med min katt.

Nu på sommaren är han ute hela dagarna i trädgården, och får därmed aktivera sig själv, men andra dagar med sämre väder brukar jag aktivera honom med lek en liten stund på morgon och kväll. Ibland tar jag även med honom på en promenad i skogen, notera gärna att vissa katter är lättlärda medan andra kräver (mycket) mer tålamod. Jag tipsar om klicker ifall att du får en katt som är mer svårlärd.
Övrig aktivering från min sida är inte nödvändig, katter har en tendens att hitta på saker att roa sig med själva.

Jag har en relativt långhårig katt, så det gäller att dammsuga ofta. För att minska att det fälls så mycket inomhus så får man borsta och tvätta. När man ska tvätta så tycker jag att det fungerar bäst att antingen använda en balja och hälla på lite vatten i taget, eller använda duschen. Att använda badkaret resulterar bara i att katten smiter fort som attan :p
Jag tipsar om att även här lära katten att tycka om/acceptera situationen med hjälp av klicker, om du inte nu får hem en katt som det redan fungerar utmärkt med.

Angående passning. Jag har tränat min katt som man oftast tränar en valp med att åka bort, men det är kanske inte nödvändigt. Hur som haver, när jag åker bort en liten stund (max fyra timmar) så får katten klara sig själv hemma. Vid längre tid, resor och dylikt, så tar jag honom med mig om jag kan (vilket har fungerat hittills). Annars är det föräldrarna som får passa honom.

2 katter går säkert bra att ha, men det finns ju enstöriga katter också. Generellt sätt så tror jag att de hade gillat varandras sällskap, och du hade garanterat inte behövt aktivera dom på något sätt. Men jag skulle inte tro att två katter är nödvändigt att ha, katter har en tendens till att leva livet oavsett.
 
Sv: Vad kräver en katt?


Jag funderar på att skaffa katt men jag har en hund och vill gärna höra erfarenheter kring detta. Går det att ha hund och katt ihop? Något bra tips på hur man vänjer dom vid varandra?


Nu är kanske mitt fall "speciellt", då vi känner de fd kattungeägarna och på så sätt kunde gästa när vi ville och titta på katterna. Jag hade således med min hund så att han mer eller mindre har varit med från födseln av katten. Vid 8 veckors ålder var kissen inte alls lika rädd även om han visst var skygg.

När vi tog hem honom så var hunden hos oss hela tiden, medan katten kom och gick under första dagen och andra dagen låg i soffan i närheten av hunden. Så den tillvänjningen var inte alls svår, svårare har det varit med min broders hund som kommit och hälsat på då och då. Det tog lååång tid innan katten accepterade hunden nåt sånär, men han skjuter fortfarande rygg när hunden kommer springandes.

Rent generellt skulle jag tipsa om att inte bry sig för mycket om någon introduktion, var avvaktande och låt djuren sköta det. Givetvis ska du finnas någonstans i närheten så du snabbt kan rycka in om det händer något, men i övrigt tycker jag det är bäst att låta djuren ta hand om det. Det är ju såklart min syn på saken, och vill du sköta det på ett annat sätt, var så god.

"Lär" man på något sätt en katt att kunna lämnas hemma en stund (som man gör med hundar tex)?

Jag lärde min katt, men jag är tveksam till om det egentligen behövs. Katten bör rimligtvis klara sig själv, så självständiga som de brukar vara ;)

Är det bäst att ha 2 katter eller får en katt ut något av sällskap med en hund?

Som jag skrev i inlägget ovan så tror jag säkert att två katter hade uppskattat varandras sällskap. Jag tror inte att en hund och en katt får så mycket ut av varandra, det bör dock bero lite på djurens personlighet och behov. Min katt bryr sig inte ett skit om hunden och verkar trivas väldigt bra ensam. Jag tror alltså inte att något djuriskt sällskap är behövligt, utan att närvaro av en människa duger.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 550
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 275
Senast: Praefatio
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 395
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 101
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp