Vad kostar...

A

alicen

Hur mycket halm går det åt till en D-ponny om den står inne bara under natten? (vintertid). Då menar jag inte att äta, utan bara som underlag. Vad betalar ni för halm?

Sen måste jag bara checka lite saker:
Kostar hö 1-2kr per kilo? Och en ponny äter ca 6-10kg per dag?
Kostar havre 2-3kr per kilo? Och en ponny äter ca 750g per dag?
Kostar betfor 70-100kr påse? Och en påse räcker ca 3 månader?

Allt detta är då till en normal byggd D-ponny som rids 6 ggr/veckan.

Tack på förhand:bump:

Sv: Vad kostar...

Jag gör av med en rundbal (ca 180 kg) på 1,5 månad. Så jag kalkylerar med två rundbalar på tre månader altså.

Hö får du räkna med kostar 2-3 kr/kg.
Halm 1-2 kr
Betfor tror jag inte kostar under 100 kr men det är ju väldigt drygt så det tycker jag är billigt. Glöm inte mineraler, det är viktigt, betfor kanske du inte ens behöver. Och se till att skaffa en analys på ditt hö!!!

Just nu betalar jag massor för halmen. Fjorton kronor balen. Balar på cirka tio-elva kronor kilo.

Menar du sedan hösilage eller torrhö? Du ligger lite lågt i dina beräkningar, tror jag. Just nu betalar vi 129 kronor säcken för betfor. Sedan beror det ju på hur mycket du gerhur länge det räcker. Cirka 130 kronor för en säck havre, fyrtio kilo.

Hö kostaden beror ju lite på vart du bor,lika så halmen,här i dalarna ligger iaf höet på 1,50-2:-/kg,medans den kan ligga betydligt högre på andra ställen.

Havren kan du kanske köpa billigt av nån bonde,eller dyrare på tex Granngården.

Betfor kostar nog närmare minst 150:- säcken.

Hur mycket extrafoder du ska ge beror ju på värderna i höet,och hur mycket hästen motioneras.

Hur mycket halm det går åt beror ju på hur mycket hästen skitar ner,samt äter av den,till mitt kallblod kunde jag inte ha halm,det lilla som fanns kvar på morgonen var det som var nerpissat,resten hade hon käkat upp,så jag fick fylla en tom box varje dag,gick åt rejält med halm...

Jag har alltså ingen häst som jag ger detta, jag bara undrar;)
Hur mycket betfor ger man per dag ungefär, om man nu ger det?

Köper man vanlig befor typ flingor ligger det runt 69kr per säck ..
Pelleterad betfor är dyrare.
Halm betalar vi 150 kr för en rundbal cirka 200kg ..
Hö varierar om man köper små bal eller hittar på rund bal.
Jag har rundbal till mitt sto då äter hon runt 10-11kg per dag och en rundbal räcker oftast i 25 dagar och den kostar 400 kr.
Havre/ korn kross köper vi 25 kg för 55kr..
Sen varierar ju priser vart man köper om man handlar av en bonde eller om man handlar Havre till exempel på granngården.

Befor ger du nån dl per dag det beror ju helt på vissa hästar behöver inte ha för då blir dom jätte pigga,...
Betfor är ju " extra" energi och inget som måste ingå i foderstaten...

Därimot om du är intresserad av att veta vad det ungefär kostar att ha häst i månaden cirka ..
Så räcker det inte med hö, havre och halm.. ponnyn behöver nog ha lite mineraler och vitaminer oxå då havre / korn är rätt fattigt på de ..

Hö får du nog räkna med kostar 2-3 kr /kg kanske mer
halm 1-2 kr/kg
havre 2-6 kr/kg beroende på var du köper det (bonde eller granngården exempelvis)
betfor tror jag de tar ungefär 150 kr för 25 eller 30 kg
sen är det ju mineraler, vitaminer, salt

Om det är en d ponny så äter den väl mellan 8-15 kg hö beroende på hur stor aptit den har och hur stor den är och även om den är lätt- svårfödd. Sen får du ju ta analys så du vet vad du behöver ge mer förutom höet. Kanske behöver du inte ge ngt mer eller så behöver du ge mkt mer.

*kl* Jag betalar 1 kr/kg för hö och 50 öre/kg för halm.
Lägger du en bädd med torv och kalk i botten och massa halm ovanpå och sen bara mockar ut skiten och det värsta på ytan så går det åt mindre halm under vintern..bara torrt på ytan behövs.Skulle väl vara en fungerande foderstat men det är ju väldigt individuellt från häst till häst.Betfor kostar mer men jag kommer inte ihåg vad nu faktiskt.

Halm vet jag inte, hur mkt allting kostar beror ju på vart man bor, havre kostar typ 1 kg /kg här iaf...
en d-ponny äter väl runt 10kg hö, 6 kg hö tkr jag låter lite tuggmässigt... sen beror ju värdena i höt på hur mkt du behöver ge och om du ens behöver ge kraftfoder...

Det är väldigt svårt att räkna ut vad en häst ska kosta. Oftast blir det mycket mer än det man beräknat och man får inte låta ekonomin komma i vägen för att hästen ska få det den behöver och må bra.
Man kan inte säga att en ponny SKA ha ett visst antal kilo hö, havre, betfor och mineraler!! Det kanske funkar för några men definitivt inte för alla. Att ta en höanalys underlättar väldigt mycket och är ett måste om man ska ha en uträknad foderstat. Näringsvärdet i hö skiljer sig väldigt mycket och syns inte med blotta ögat.
Foderpriserna skiljer sig väldigt mkt i landet och priserna går upp varje år.
Hos mig ligger priserna på: hösilage 3 kr kilot, hö ca 4,50 kr kilot, betfor 4 kr kilot, havre 3 kr kilot.

Halm 70 öre - 1,20 kr/kg kostar den här, småbal.
Hö kostar runt 2-5 kr/kg. Hösilage 2-3 kr/kg, storbal
Havre 130 kr/25 kg säck
Betfor strimlad 119 kr/25 kg säck. Betforpellets 155 kr/ 40 kg säck.

Halm: Det går åt en rundbal på ca 250-300 kg i månaden åt mina 4 hästar (3 stora och en -08), och jag snålar inte precis... Men sorterar noga! Betalar 150,- per bal och hämtar själv.

Hö: Jag räknar med 10 kg/ häst och dag i snitt utslaget på hela året (det går ju betydligt mindre/inget alls på sommaren). Det kostar 3,- /kg!

Havre: Just nu går det ca 3 kg/dag åt allihop. Har inget kvitto här så kan inte kolla priset.

Betfor: Ca 3 liter (hur mycket det nu kan väga) om dagen totalt.

Sen får mina även sojapellets och mineral/vitamin efter behov.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 045
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka