Vad kostar proffsträning? Och vem får prispengarna?

Tingeling

Trådstartare
Låt oss leka lite med tanken.
Säg att jag har en unghäst med jättefin stam som verkligen kan hoppa :d
Själv rider jag bara sisådär och vill att hästen ska komma ut på större tävlingar än vad jag är kapabel till att rida.
Om jag då väljer att sätta min häst hos en proffsryttare, så denne kan träna och tävla min häst. Vad kostar det? På ett ungefär. Och vem får prispengarna?
Jag har bara liknande erfarenheter från galopp.
Där kostar det ca 10.000kr per månad att ha hästen i träning (skiljer sig säkert mellan tränare ) och sedan får jockeyn 10% och tränaren 10% av prissumman, resten går till ägaren. Om jag minns rätt.
Hur funkar det i hoppvärlden?

Sv: Vad kostar proffsträning? Och vem får prispengarna?

Låt oss leka lite med tanken.
Säg att jag har en unghäst med jättefin stam som verkligen kan hoppa :d
Själv rider jag bara sisådär och vill att hästen ska komma ut på större tävlingar än vad jag är kapabel till att rida.
Om jag då väljer att sätta min häst hos en proffsryttare, så denne kan träna och tävla min häst. Vad kostar det? På ett ungefär. Och vem får prispengarna?
Jag har bara liknande erfarenheter från galopp.
Där kostar det ca 10.000kr per månad att ha hästen i träning (skiljer sig säkert mellan tränare ) och sedan får jockeyn 10% och tränaren 10% av prissumman, resten går till ägaren. Om jag minns rätt.
Hur funkar det i hoppvärlden?

Det funkar olika beroende på vad man kommer överens om. Finns inget generellt som i galoppen. Vore bra mycket enklare egentligen...

Jag har en häst som jag tränar själv men som en annan ryttare tävlar i större klasser (upp till 1,50) Jag betalar alla tävlingsavgifter och han får även en summa per dag + att vi delar på prispengarna.

Jag har hört alla möjliga olika dealer....
Om du betalar en proffsryttare för att ha din häst i träning o tävling så är ju vanligt att du betalar typ 8000/månad + tävlingar/hovslagare m,m och att du då får alla vinstpengar. Men många ryttare vill ändå ha hälften av vinstpengarna....Gäller att kunna förhandla sig fram till något man är nöjd med...

Och jag kan tänka mig att det blir en extra morot med prispengar till ryttaren/tränaren för att prestera bra?
Då är det mest en förhandlingsak alltså.

Och jag kan tänka mig att det blir en extra morot med prispengar till ryttaren/tränaren för att prestera bra?
Då är det mest en förhandlingsak alltså.

Räkna iskallt med att det kostar mer än du nånsinn kommer gå +

Jag har haft en häst till salu hos samma tränare som rider Tokens häst, vi stod för månadskostnaden och alla kostnader (veterinär, hovslagare, tävlingar osv) och fick h*n placering tog han prispengarna själv.

Nu sålde h*n inte hästen utan en annan gjorde det, och i efterhand fått höra från h*n att h*n blev lite "sur" för att h*n inte fick nån provision...
Men vi anser att om h*n inte lyckas sälja hästen på 1½ år, som h*n fått betalt för hästen osv under det 1½ året så har h*n tjänat bra ändå på hästen.

Som Token säger är det mesta en förhandlingsfråga, men det tenderar att vara rätt lika hos dom flesta.

En grundavgift på 8'-12' kr i månaden, sen tillkommer hästens kostnader så som tävlingar, resor, veterinär, hovslagare etc. Prispengar går till ägaren (dras av på anmälningsavgifterna, tyvärr är det ju inte så ofta man går plus på en tävling..) och så får ryttaren en provision vid försäljning.

Det är dyrt att ha en häst i träning/tävling hos någon annan, men ändå inte så mycket dyrare. Jag räknar med att en tävlingshäst som går 140-150 klasser kostar ungefär 10' (ink. hästens kostnader för tävlingar) i månaden när jag har den och nu landar det kanske på 15'-16'. För en kortare period, ett par månader, kan det vara motiverat tycker jag.

Jag satte min hos en annan ryttare för att den var redo att ta steget ut och tävla internationellt och vi ville få ett snabbt kvitto på om hästen räckte till eller inte. Nu gjorde hon tyvärr inte det och vi tog hem henne efter ett par månader. Hade hon gjort det så hade hon ju å andra sidan sålts för bra mycket mer pengar så då hade dom här 20'-30' snabbt varit igenvunna.

Så det beror helt på vad syftet är tycker jag. Om man skulle vara mer intresserad av ett långvarigt samarbete, typ att vara hästägare, då skulle jag i första hand försöka hitta någon som tycker att det är en fin häst och som är beredd att bära en del av kostnaderna.

Det förvånar mig faktiskt att många tar så otroligt mycket betalt, även ryttare som "bara" rider 140-150 klasser nationellt. Vi vet alla att riktigt bra hästar är en bristvara och något dessa ryttare desperat behöver för att bygga sig ett namn och för att kunna klättra och få möjligheten att rida större tävlingar, men som det kostar idag är det liksom inte intressant att ha en häst i tävling hos en sådan ryttare anser jag.

Som sagt, det är nog till stor del en förhandlingsfråga.
Vissa kan tänka sig att köpa in sig i hästen och sedan stå för de "vanliga" kostnaderna för hästen (då är det mer ett långvarit samarbete), medan andra tar en månadssumma + eventuella startavgifter m.m.

I Sverige är det överlag extremt dyrt att ha häst, att sedan försöka livnära sig på sin ridning kräver rätt hutlösa priser, runt 10kkr/ månad för att det ska bli någon ekonomisk vinning för ryttaren. Detta trots att de "bara" rider 140-150 nationellt.

Jag håller helt med om att det är för dyrt för en vanlig hästägare till en häst med stor kapacitet, att lämna till en ryttare som kan matcha den.
Det blir liksom lite för lite pengar över om hästen ska säljas.
Att lämna ut den till någon som rider och tävlar den för 10kkr i månaden, höjer priset med kanske 60kkr och får den såld, men när provisionen är tagen till ryttaren så kanske det inte blev mer i plånboken för ägaren än om den sålt den innan den ridits av en bättre ryttare?

Det finns ju inga större prispengar i ridsporten så jämförelsen med trav o galopp blir lite haltande.

Det finns ju inga större prispengar i ridsporten så jämförelsen med trav o galopp blir lite haltande.

Jo, det är klart. Hade bara inga referenser att gå efter alls. Så jag tog upp det mest som ett exempel för att hjälpa till att förklara min fråga lite.

Det var riktigt dyrt med andra ord!
Med tanke på att det kanske inte är så mycket prispengar förhållandevis till vad det kostar att dra runt en tävlingshäst på det viset. Och om priset på hästen inte höjs såpass mycket mer, så :crazy: varför gör man det egentligen? Är det jakten på känslan att äga en svårklasshäst, eller är det drömmen om att lyckas slå sig in bland de bästa? Att bli nummer ett? Eller blir det helt enkelt tråkigt att hålla sig på en lägre nivå, när hästen kan så mycket mer? Eller vad är det som driver er som faktiskt betalar dessa summor för dessa lösningar? Nyfiken!

Chansen att sälja för mycket pengar. Rätt häst hos rätt ryttare behöver ibland bara göra en riktigt bra tävling för att säljas för rätt stora pengar. Det kan till och med vara så att du kan lägga till en nolla, vilket motiverar kostnaderna.

Även i Sverige, eller måste man ut internationellt?

Liknande trådar

Dressyr Nu behöver jag hjälp från er mycket rutinerade utbildare typ @tuaphua, @mooi, @fio etc då både jag och min tränare (även unghästdito)...
2
Svar
23
· Visningar
2 823
Senast: Magnum
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 899
Senast: QueenLilith
·
Hoppning Jag har en valack på 3 år. Insutten som 2,5 åring och fick sen vila nov-feb. Därefter har jag ridit in och satt grunderna. Skritt trav...
Svar
3
· Visningar
1 019
Senast: Ray
·
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 257
Senast: AmandaJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama