Jag har turen att kännabonde som pressade balarna, det är därför dom blev så billiga i år, brukar batala ca 5 kr andra år men jag vet även folk som betalt 10 och uppåt.
Till min valack (svhbl) har jag 4 balar spån i boxen och gör bruk på ca 1 bal i veckan, men det varierar väldigt från häst till häst. B-ponnyn har jag strött upp 2 balar till och det är 4 veckor sen jag fyllde på nytt till henne, väldigt renlig liten dam som kissar och bajsar i ett hörn
, då blir man glad.Valacken är en riktig skitgris och drar runt allt och lämnar inte en enda plätt ren iboxen.
Jag tycker mycket om papper för jag tycker det är lättare att sköta + att det är helt dammfritt och suger upp kiss jättebra. Nackdelen kan vara att ALLA människor har synpunkter om det utan att egentligen ha belägg för vad dom säger. Under mina 14 år på ridskola när jag bodde utomlands mockade jag dagligen 8-10 boxar med pappersströ och det var snabbt enkelt och bryts ner snabbt på stacken.
Min favorit att ha i boxen är egentligen sågspån som är ytterst lättmockat, spånet rinner genom grepen och bajset stannar kvar,man kastar inte ut så mycket, har köpt på mig ett stort parti som jag ska hämta i helgen, det ger jag 23 kr för 125 liter ca 40 kilo. Det brukar man kunna köpa på byggvaruhus och liknande ställen.Räknar med att använda ca 1 säck var 10:nde dag.
Lycka till ztina!