Vad kostar erat hö?

C

Cronis

Ni som köper hö, vad får ni ge för detta?

Vårat är i princip helt slut, eftersom vi inte kan fodra med vårt hösilage ännu.
Dels för att det inte är kallt, och sen för att vi måste vänta på vaccinet.

Så vad ger ni för höet?
Är det analyserat eller inte?

Kan vara intressant att jämföra lite priser.

Sv: Vad kostar erat hö?

3:- kg inkl. moms.Analyserat. Mj 8,8, smrp 54. Finns på gården att köpa till extra utöver det som ingår i stallhyran. Slaget av stallägarna. Söder om Sthlm.

Har stått i eget stall förut och har då betalat 2,50:-/kg. Frakt Örebro-Sthlm ingick.Oanalyserat.
Det var iofs ett par år sedan.

Jag betalar 1kr/kg å då e höt av mkt god kvalitet för dräktiga ston, unghästar osv. har även analys!

Jag ger 20 kr balen och balarna innehåller mellan 13-16 kg.

Det blir väl mellan ca 1.50 - 1.25 kr kg

Höet är oanalyserat

1.5:- hemkört å onanalyserat, tyvärr..Men det är balar blandat från olika bönder, å jag ser ingen skillnad på dem. så de blir svårt att få exakta svar. Och så är det inget intresse från de andra i stallet som jag delar hö med. Vill inte stå för kostnaden själv.

Jag betalar 1,10 kr/kg på storbal och oanalyserat :D

1.5:- hemkört å onanalyserat, tyvärr..Men det är balar blandat från olika bönder, å jag ser ingen skillnad på dem. så de blir svårt att få exakta svar. Och så är det inget intresse från de andra i stallet som jag delar hö med. Vill inte stå för kostnaden själv.

Jag förstår dig.
Det höet vi har fodrat med nu under perioden hästarna stått inne (2 månader) kommer från en andra skörd, från olika ställen (dock samma bonde), så om jag skulle analysera det blir det ojämt, och får oxå stå för kostnaden själv.
Då stallägaren inte är intresserad av analys.

Jag har nu hittat egethö, relativt förmånligt som är analyserat, och hyffsat nära att bara ta trailern för att hämta.
3 ton bara till mig :banana:

Vår leverantör fick in ca 5000 balar färre detta år så tyvärr kunde vi inte köpa av honom i år, bättre hö får man leta efter. :cry: Hans hö kostade 23 kronor balen och vägde som mest 16 kilo/bal.

Nu har vi hittat väldigt fint hö, med liite hög proteinhalt för 5 kronor balen. Dom väger mellan 6-10 kilo. Det kör vi med tills nästa skörd, då vi fortsätter med den gamla leverantören igen.

Mitt kommer inte räcka helt heller, men kommer förmodligen klara mig relativt långt i alla fall. Men det kostar i alla fall 2 kr/kg är analyserat med 8.6 MJ och 54.5 Smb Rp , bra kvalité och även hemkört då.

Vi har eget hö från min sambos och hans brors gård,mot att vi hjälper till med det. De säljer rundbalshö för ca 1.75 + moms och småbalar för 2:-/kg i dagsläget,och då tjänar de juinget på det.... det kostar nästan lika mycket att göra dessa balar.... med diesel,höbalssnören och tänk bara på arbetet att stå i en hövagn och stapla för att sen åka och lasta upp allt på höloftet.... hu...
Verkar som om hö blir dyrare i takt med att klimatet ändras....

Hur kan ni få det för 1:-/kg.

Är det ett stort parti?
Storbal? Eller är det för att det är oanalyserat?

De är av mig, eller stallet där ja står som hon köper av....
I stallet står bara 3 hästar, isläningar, som inte äter särskilt mkt, och vi slår vårat hö själva och de blir alltid för mkt, eftersom vi måste slå på så många stället....förra året gav vi bort en hel lada typ full med hö till en som hade får, kossor och häst......

I år när vi tog in vårat hö hade vi fortfarande kvar massa från fjolåret, och Glim behövde hö til sin häst så därför får hon köpa de billigt, eftersom de är bättre att de används än att de ligger och blir dåligt....

De är tyvärr inte analyserat, men det har ju glim själv gjort nu så hon vet ju värderna på höt nu!!

250kr för en storbal på 250-300kg. Så ungefär 1kr/kg. Kan få det hemkört om jag tar en större mängd. Analyserat tror jag inte att det är. Jag ska fråga imorgon när jag hämtar tre balar..

1.25 inkl moms, hemkörda småbal samt inkl analys( Grannen är bonde)

Jag betalar 2,50kr/kg då är höet analyserat + att det är garanti på det, alltså är en bal dålig tar jag med den tillbaka och så får jag en ny:) (Jag köper hö varannan vecka)

Jag har alltid betalat 1kr/kg hö och 50öre/kg halm
Oanalyserat men mkt mkt fräscht och fint.
Brukar köpa 250kgs rundbalar á 250kr

jag betalar 0,83 öre kilot för ensilage ej analyserat och det är en bit att köra å hämta, grannen och jag kör tillsammans med hans dieselbil så blir det lite billigare

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 800
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka