Jag har en Welsh mountain, gissar att det är en sån du tittar på. Det är mycket häst i litet format och jag, i egenskap av ponnykusk, älskar denna lilla pärla. Köpte henne för att det även ska kunna extraknäcka lite som barnponny om barnen vill rida. Valde rasen pga de är ganska lika arabiska fullblod i mentaliteten (utöver att de är fantastiskt fina att titta på).
Hon äter 4 kg hö/dag på nuvarande värden, kostar ~3500/år i försäkring. Dock ganska stort behov av protein vilket kan dra iväg rejält sämre år. 2 tandläkarbesök/år blir det också pga knas i munnen men det är ju individuellt. Stallhyran är ju väldigt olika beroende på var i landet men det är mycket viktigt för denna lilla att hon får gå på magert skogsbete pga fångkänslig. Ett skräpår gällande beten stod hon i flera omgångar på box pga puls, värme osv så somrar med denna pärla ger mig lite ont i magen, ffa om det är knepigt med "rätt" beten.
Det är en fantastisk individ som jag verkligen älskar och hon gör mig glad men billig i drift är hon inte direkt och jag hade verkligen ordnat till en plan med motionen så du får ihop livet så att säga innan jag tog hem en sådan som barnponny pga behovet av rörelse och aktivitet för att kunna vara just en barnponny