vad kostar en avlivnig? skillnad på slaktbilen o veterniären?

_jeanette

Trådstartare
vad kostar en avlivning totalt ungefär? vad är skillnaden mellan veterniären gör det och slaktbilen i fråga om pengar..

ja ska inte avliva min häst men undrar mest om det någon gång skulle bli akutellt... får man begrava sin häst hemma?

Sv: vad kostar en avlivnig? skillnad på slaktbilen o veterniären?

när jag vart tvungen att ta bort min häst akut pga brutet ben så gick det samanlagt på 10tusen. det som kostar är ju att de måste hämta hästen. detaa är inget som ingår i försäkring (tror det finns nått bolag som har det som tillval)

om jag inte mins fel så kan man få särskilda tillstånd att få begrava hemma. men är inte säker..

Jag anlitade trotjänaravlinvingen här i trakten, han kör äver djurambulans. Kostade 6500kr med både avlivning och destruktion.
Mitt förs. bolag ersatte 3000kr av kostnaden, Men då har jag veterinär extra. Vanliga veterinär ersätter inte avlivningen

Man får begrava hemma men man måste söka tillstånd för det

måste man söka tillstånd om det är ens egen mark?

Ja, eftersom det inte får vara i närheten av vattentäckt osv.

Ja, du måste ha tillstånd även på privat mark. Det söks hos länsstyrelsen har jag för mig. Kan vara bra att kolla innan nåt händer - liksom vilka telefonnummer som gäller.

Jag kom undan mycket billigare genom att begrava hemma.

Tillstånd för begravning, grävning och avlivning landade på nånstans runt 3-4000 kr, alltså mindre än vad det brukar kosta att få hästen avlivad och sen körd till destruktion.

Folk brukar tro att det är dyrare att begrava hemma, men det var det alltså inte. Plus att det känns bra för mig att veta var pållarna vilar..

Rent generellt kan man säga om det är akut och veterinären ändå är på plats och hästen sedan inte ska grävas er, så skiljer det någon hundralapp.
Men om man ska ta en veterinär bara för avlivning och sedan ta slaktbilen för hämtning blir det billigare att låta "slaktaren" även sköta avlivningen.

Om man tar ut en gubbe som bultar hästen och som sedan tar den med sig, går den så till destruktion eller kan den även gå till slakt om den inte intehåller några läkemedel? Eller måste man åka iväg med hästen om den ska gå till slakt?

Frågar här även jag då detta är aktuellt för mig;

är det samma kostnad som hästen ska till slakt? För ni pratar ju om destruktion, väl? Han får inga läkemedel så har ingen karenstid eller liknande.
Mig kvittar det vem som gör det, bara det är hemma på gården och går fort. Veterinär eller slaktbilsperson, det kvittar.

Känns sjukt att betala för att få lida.

Har alldeles för mig att hemmaslaktade djur inte går till slakt/ livsmedel/ foder längre - då måste det ske både levandebesiktning och besiktning efter slakt. Tror Peter_L kan detta bättre.

Jag tog bort min älskling för 2 dagar sen, Lantbrukstjänst kom och gjorde hemma på gården och gubben tog med honom i lastbilen. Det hela kostade 4120 kr, det var inkl Norrlandstillägg.

Tog bort lillkillen i mars, avlivad med bult av veterinären och sen begravd hemma. Gick på ca 1000 inkl tillstånd.

*kl*

Jag tog bort min för en vecka sedan. Betalade då 3900 kr till killen som bultade och sedan tog med kroppen. Tycker det är ganska dyrt.

Man behöver väl inte tillstånd två gånger? Fick det för ett år sen för min ponny och killen som kom ut sa att han inte ens hade behövt komma ut och titta. Solklart tillstånd.
Funderar på om han ska få ligga kvar här hemma, trots allt.

Vet faktiskt inte hur det är, har bara lillkillen hemma, gamlingen fick åka till slakteriet istället. Men det är nog bara att ringa miljö och hälsa och fråga, om inte annat vet de vem man ska prata med. När jag fick tillståndet kom de inte ens ut och tittade, jag åkte bara in, visade på kartan var jag ville ha honom begravd, fick papprena påskrivna och åkte hem.

Åh jag hatar sånt här... hade varit mycket bättre om han bara tvärdog eller nåt. Men det är väl nu man ska ta sig i kragen och vara den bästa hästägaren man någonsin kan vara. Gräva hans grav...isch.

3900 kr tar lantbrukstjänst, inkl bultning.

På klinik har jag betalat 7900 kr inkl allt, avlivning med Somulose. Då är det klinikens avgifter, och så ca 3600 kr till lantbrukstjänst för hämtning av kadaver.

Ta bort hemma med veterinär beror på metod och veterinär, där skiljer priserna stort. Ska du inte begrava hemma så är det ca 3600 kr till lantbrukstjänst för att hämta kadavret sen.

vad kostar en avlivning totalt ungefär? vad är skillnaden mellan veterniären gör det och slaktbilen i fråga om pengar..

Om du låter hästen gå till slakt, dvs att köttet ska tillvaratas som livsmedel, kommer du att hamna på ett litet plus. En god vän till mig gjorde så med sin 500-kiloshäst, tror att hon fick strax under 1000 kronor.

Immer

Jag är nu inne på min tredje avlivade häst på ca 3 år, och jag har sökt tillstånd för nedgrävning hemma för alla hästarna. De var ut och tittade var jag ville gräva ner den första av dem och inspekterade stallet på samma gång. Nästa häst fick jag godkänd pappersvägen utan inspektion. Jag har förstått det så att de vill att man söker tillstånd per häst.
Den tredje söker vi för i efterskott.

Fakturan jag har i handen från vet. för den sista avlivningen är lite missvisande då det var en stor veterinärinsats innan hon avlivades. Den landade totalt på 7665 kr. Jag har tyvärr inte kvar förrättningsunderlaget då jag skickat det till försäkringsbolaget.

Grävning på några tusen tillkommer.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
555
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 120
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 307
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka