Vad kostar det?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sol73
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 2 508
S

sol73

Jag har ett superfint fullblodssto som jag är så sugen på att betäcka.
Men jag undrar lite om någon på ett ungefär kan säga mig vad det kostar med alla avgifter. Vad jag förstår är det en del som tillkommer förutom kostnaderna som står på hingsten.. :confused: :confused: :confused:

Sv: Vad kostar det?

Vad ska du betäcka med ?

Det är lite prisskillnad på olika hingstar...

I senaste ridsport så är det ett specialnummer om avel och där står vad det kan gå på ...

jag funderar lite på Don Romantic, har ni något annat tips till ett fullblodssto med bra gångarter, väldigt bra ridbarhet, ca 165 i mkh men med lite kort rygg så är det välkommet!

Don Romantic kostar 5000 vid språng och 5000 på 90 dygn.
Sen tillkommer 625 kronor transportavvgift Danmark-Gränsbo och sen vidare transport. Sen så är det de vamliga avgifterna, Seminavgift 1600, SH avgift 200, Stationsavgift (om det är annan station) och uppstallning. Alla priser är angivna exklusive moms.

Sen tillkommer det som är svårast att räkna på, nämligen vad ett dräktigt sto kostar att hålla.

Flyinge brukar ha en en bra lista bak i sin hingstkatalog.
"Vad kostar fölet?" heter den och där står följande:
Språngavgift (gäller vissa hingstar)
Dräktighetsavgift (erlägges för vissa hingstar om stoet är dräktigt efter 16 dagar efter sista betäckning)
Dräktighetsavgift 90 dygn eller Levande fölavgift. (beronde hingst eller vad man väljer)
Stationsavgift (varierar så fråga på hingststationen )
Seminavgift (varierar som ex Flyinge hade -04, 1600 för färsk och 4400 för fryst + moms)
Packning och embalagekostnad vid transport semin
Spermatransport (fraktkostnaderna)

Utöver detta kan det tillkomma kostnader för veterinundersökning och dräktighetsundersökning om det inte ingår i seminavgiften. Vilket också varierar från stationen till station.

Sedan när fölet är fött så kommer kostnader för registering, pass ID-beskrivning och beroende på ras även chip- eller annan typ av märkning och ev DNA-typning

Men du!
"ett fullblodssto"....
Menar du att bara för att det är ett fullblodssto så har härstamning, exteriör och övriga egenskaper ingen betydelse?

Självklart har det betydelse! Nu är mitt sto väldigt välbyggd, i uppförsbacke, väl ansatt hals bra under sig med bak. De flesta som ser henne blir väldigt förtjusta. Härstammningen säger inte mig så mycket eftersom jag inte är så insatt i fullblodsaveln.. Jag tänkte bara om det var någon som hade ett tips.. blodsmässigt sett.

De hade ett exempel i Ridsport avelsextra på vad det kostar.

Det absolut billigaste = 18 000 (tror jag)
Det dyraste: 135 000 (tror jag)

Om du vill ha hjälp med hingst så behövs stammen för att utgöra, den säger säkert andra något. :idea:

Nu hittade jag artikeln! Ja man kan ju lägga mycket pengar på en fölis..
Mitt sto är efter en hingst som heter Cajun Cadet och morfar heter Sicyos. Hon kommer från Danmark. Tacksam för tips!:rofl:

Det är ju inte så att man hoppar av glädje av de första fem leden i stammen på din häst. Mest intressanta inslagen där kommer från hingstarna Grey Sovereign och Lyphard.

Kollar man däremot längre bak bakom mamman (som jag gissat mig till med hjälp av fader och morfader) blir det roligare då mormors mor till din häst kommer ur fyra helt suveräna hingstlinjer nämligen Ribot, Tom Fool, Prince Rose och Nasrullah. Fyra linjer som finns bakom en hel del intressanta hopp och fälttävlanshästar runt världen.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Mabuse
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 751
Senast: ildiko
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många... 2
Svar
31
· Visningar
1 796

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Valp frågor
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka