Vad kostar det?

F

Felizhia Hansen

Hej!

Skall ju snart bli hästägare (förhoppningsvis till våren) då vi skall flytta ut på landet med stall m.m. ... Jag har innan bara ridit privathästar, men har aldrig haft någon direkt aning om kostnader vad gäller veterinär & hovslagare. Hö, spån, halm-priser osv. vet jag ju sedan jag köpt det till kaninerna. Men jag undrar vad kostar en verkning utav en d-ponnys hovar? Kostar alla verkningar lika mycket från a-ponny till häst? Vad kostar det ungefär att sätta på skor på alla fyra, på en d-ponny? :crazy: Ni får gärna berätta för mig ;).

/Felizhia =)

Sv: Vad kostar det?

Kostnaderna på det allra mesta skiljer sig en del beroende på vart man bor. Grovfodret dvs. hö/hösilage skiljer sig ju i pris, oftast är ju hösilaget något billigare men så är det ju "konserverat" också. Alltså bör man ju beräkna hur mycket det går åt till ett visst partihästar då en öppnad bal med hösilage kanske håller runt 3-4 dagar för det mesta, dock kanske ännu kortare på sommaren och lite längre under vintern.

Så hö är väl att föredra om man bara har ett fåtalet hästar, eftersom att hösilaget inte håller sig fräscht så specielllt länge.

Höpriserna varierar ju från år till år, även priserna på korn och havre kan skilja sig en del. Men här går det att hitta rätt så bra hö för i år för runt ca 1,50 kr/kg, men förra eller om det var förr förra året betalade vi över 2,50kr/kg för hö.

Havre och korn som vi får leverat till stallet kostar 50:- för ca 48-50 kilo säck.

Betfor, mineraler, vitaminer, fodertillskott etc. kan du kolla upp på t.ex. Granngården där du bor.

Vad en hovslagare kostar i pris beror ju förstås på om man låter sin häst blir skodd svart eller vitt.. Samt även vart man bor någonstanns. Min syster lät sin häst bli skodd i strängnäs för 700-800:- runt om, svart i somras när hästen stod hos hennes kompis.
Oftast är det ju dyrare i storstäder, än på mindre ställen.

Men en hovslagare här tog i af, vita pengar då, typ 450:- för framskoning och verkning bak. Det var i alla fall vad han tog förra året, men jag tror han ligger där i kring nu med.

Men en som har skott syrrans hästar ett par gånger förut, han är ingen utb. hovslagare men har varit med en hovslagare och är "självlärd" hovslagare, han är duktig och han har det lite som jobb vid sidan om, så han är även mkt lugn och stressar aldrig. Är det en stressad häst kan ha ta framhovarna ena dagen, och andra dagen kan han ta bakhovarna. Men han tog i af 200:- för skoning runt om!!

Hovslagare brukar ju ta lika mkt betalt oavsett om det är en a-ponny eller en stor häst du skor. Oftast blir det ju enklare för en hovslagare och sko en stor häst än en liten a-ponny. Men det är faktiskt så att en del hovslagare t.o.m vägrar sko mindre ponnyer då de inte "klarar det", det blir ju fysiskt rätt så ansträngande..

Men varför ska du köpa häst? Förutsätter att du vill det, men vad ska du ha den till? Rida eller köra, sällskap? Undrar bara eftersom att du verkar fundera kring om det skulle vara billigare att ha en a-ponny en vad det är en stor häst, därav min fundering..

Men i regel är det så att hästar kostar med foder, uppstallning (kostar ju i af att rusta och fräscha upp stallet även om man har eget), skoningar, försäkring, veterinärkostnader etc.

Jag ska ha både a-ponny (till körning, agility & familjehäst) & en ridhäst (d-ponny med största sannolikhet). Priset spelar ingen större roll, jag vart bara nyfiken över kostnaderna. =).

Tack så mycket.

/Felizhia :)

Felizhia Hansen skrev:
Jag ska ha både a-ponny (till körning, agility & familjehäst) & en ridhäst (d-ponny med största sannolikhet). Priset spelar ingen större roll, jag vart bara nyfiken över kostnaderna. =).

Tack så mycket.

/Felizhia :)
höensilage brukar ligga på 1-2kr kg,kraftfoder ca 90kr för 30kg. de flesta hovslagare tar lika mkt för en stor häst i verkning som en liten a-ponny.runt 150kr. halmen ligger runt 1-2kr kg. försäkringar är lite olika jag betalar 3000kr per år för mina 3b-ponnyer.

Jag vet hur mycket hö, hösilage, spån, halm m.m. kostar då jag ju föder upp kaniner och köper in stora mängder till dessa :).

Hur mycket havre ger man vanligtvis en d-ponny som bara rids i skogen (promenadridning)? ... På det förra stallet jag red på, gav man sina d-ponnyer som bara reds i skogen hö (1 kg/100kg 2ggr om dagen, 3 på vintern) ... Räcker detta? Plus att de självklart gick i hagen & betade dagligen.

/Felizhia =)

jag har min häst ute på landet, med närhet till bönder osv, så förutom försäkringen så kan man nog säja att allt här är billigare än närmare städer osv. (ex foder, strö, utrustning, veterinär, hovslagare, träningar, anläggningsavgifter på klubbarna, stallhyra)

Jag har ett halvblod, och här är mina kostnader:
havre 1 kr/kg (köps från bonde)
hösilage 1 kr/kg (köps från bonde)
fodertillskott (mineraler, vitlökspulver, biotin, ev vitaminer) ca 250 kr/mån
torv ca 200 kr/mån (då är hästen rätt grisig i boxen), köps direkt från torv"fabriken" eller mossen kanske man ska säga
en verkning kostar 170 kr, helskoning inkl verkning 560 kr
vaccination stelkramp el influensa ca 200-400 kr
utrustning varierar ju, jag bor utanför tingsryd så jag har väldigt nära till den där affären som är väldigt billig & bra :)
försäkring o andra administrativa kostnader som hästpass osv är ju lika för alla, vart man än bor...
träningar olika, beror på vem du vill träna för men här kostar det från 100 kr/gång för "någorlunda hyffsad" tränare (seriös alltså)

hör med bönder runt omkring dig, där kan du säkert köpa både hö o havre/korn, samt halm om du vill ha det som strö!
om du vill ha spån, vänd dig till närmaste sågverk, har du tur är det gratis!

:banana: Tack så jättemycket för de utförliga svaren!!

/Felizhia :bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej där! Detta gäller inte mig utan hjälper en vän :) "Jag hyr ett helt stall, det finns fyra boxar och jag har två hästar, stallet...
Svar
5
· Visningar
4 793
Senast: Dandylinn
·
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :) Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra...
2
Svar
24
· Visningar
4 833
Senast: spinxx
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 952
P
Hästmänniskan § 3 Avtalstid Avtalet gäller 6 månader, from tom Senast 1 månad före avtalstidens utgång så är det möjligt att förlänga avtalet på 6...
Svar
10
· Visningar
1 551
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama