Vad kostar det att köpa liten hästgård?

L

linabergmer

Någon som har köpt gård, vad kosta den? Vad ingick? Boningshus?
Stall?
Garage?
Verkstad?
Hagar?
Skog?
Marker?

Berätta gärna mycket om erat ställe..

// Lina

Annars kan du ju gå in på t.ex. hemnet.se och kolla på hästgårdar och se vad de tar och vad som ingår.

Vi köpte en liten gård i höstas, men priset är ju väldigt olika på var i landet man köper.. Vi betalade 560 000 kr för våran, då ingick ett stall med 2 stora boxar samt 2 små och isolerad sadelkammare, ca 1 hektar hage (hela tomten är på 1,5 hektar). Huset är ca 150 kvm stort & ganska nyrenoverat.
Här uppe i norr kan man fortfarande göra fynd! :)

Jag skall nog flytta norrut...

Vi köpte vårat lilla renoveringsobjekt på 75 kvm, utan stall (men med förråd som kanske kan bli ett litet stall) och med tomt på 2000 kvm (får alltså arrendera mark om det skall bli några hagar...) för 700 000:- Det räknas som billigt här nere (ca 7 mil från göteborg)...

Köpte hästgård utanför Nossebro (Jonslund) i sommras.

För 750 000 kr fick vi:

Fint äldre boningshus på ca 120 kvadrat med nyrenoverat badrum (helkaklat), nya tapeter, golv och vitvaror. Och det bästa av allt, jordvärme så uppvärmningskostnaden blir låg!

Stor ladugård med stall med 4 hästboxar och stor box för tex får (går att bygga om till 2 hästboxar till om man vill det), ligghall för lösdrift. 1,5 hektar hagmark i direkt anslutning till stallet. Fårhage med fint skjul för fåren att gå in i. Totalt ca 5 hektar mark. Fina skogsdungar i sommarhagen och möjlighet att ha ligghall.

Stor fin isolerad verkstad, snickarbod, stor tvättstuga i hus bedvid boningshuset, carport, garage och jordkällare. Två uthus med bra förvaringsmöjligheter. Har totalt plats för 4 husvagnar, 1 husbil och en båt under tak. Just det, vi har ju ett lusthus i trädgården också! :) Och hundgård!

Dessutom bor vi i slutet på en väg så det är ingen trafik.

Och katt fick vi med på köpet!

Det kan knappast bli bättre! :D

När min mamma och hennes sambo köpte gård för...5-6år sedan så kostade den 550 000kr. Den låg där gårdar och hur inte logger allt för högt i pris. Det var 10hektar mark till, mer eller mindre bara "hagar". Stall fanns inte, men en gammal ladugård som vi byggde om till stall. Verkstad fanns inte heller men det blev det i en annan del av ladugården.

Garage fanns inte, men motorvärmare fanns.

De som har bra adresser på internet där man kan titta efter gårdar kan ju slänga in dem!

Hade velat hitta en gård som hyrs ut, men det är ju inte det lättaste direkt. :crazy:

Det är ju omöjligt att jämföra pris på gårdar sådär rakt av.

Dom tre första kriterier som avgör priset är ju
1 - läget
2 - läget
3 - läget
sen kommer resten ;)

Skulle vår nuvarande gård t.ex. vara placerad där min tidigare gård ligger (några stenkast från U-a C) skulle den vara värd dubbelt så mycket som gården är här i skåne. Men å andra sidan, när min lilla "torp"-gård såldes fick jag såpass skapligt betalt att pengarna räckte till en rejäl ridanläggning här nere :D

Vi köpte vår gård för två år sedan, 1 mil söder om Laholm, på gränsen mellan Halland och Skå¨ne!

Boningshus drygt 210 kvm (tvåvånings m krypgrund och endast ca 10 kvm matkällare m nedgång från köket). Ovanvåningen är så gott som oinredd och det finns ingen isolering under taket. Det första vi gjorde var att ta ner eterniten, tilläggsisolera, byta ut alla fönsterna + ytterdörr och sätta upp träpanel som vi målade falurött. Grävde ny dränering runt grunden. Grävde ny brunn pga otjänligt vatten.

Tre stora ekonomibyggnader: en stoor loge m rejäl höfläkt, ca 10 x 23 m bottenyta. Högt i tak, kan mycket väl inredas med innertak och göra ny skulle om man vill. En stor stalldel, fd kostall som vi gjort om till getstall, ca 9 x 18 m. En länga till, ca 10 x 23 m inkl häststall m två jättestora (föl)boxar, två mindre ponnyboxar och rejäl spilta (sistnämda under uppförande). Spiltan är främst tänkt till hovslager i vetundersökningar och allmän skötsel.

I längan finns även trappa upp till skulle ovanför häst- och getstall och upp till fd sädesmagasin över resten av längan. Det finns ett ordentligt tilltaget hönshus (15kvm) m direktutgång för hönsen ut på baksidan. Vi har byggt in ett stort pannrum och stor tvättstuga i längan. Plus att det finns två ytterligare rum på ca 12 kvm var (exkl utrymme för gemensam toa + dusch o hall) som vi ska göra vid för uthyrning (bo på lantgård). Om ett par, tre år hoppas vi kunna göra om sädesmagasinet ovanpå till uthyrningsrum med!

Tomt totalt 1,3 hektar, varav vi har gjort hagar av 1 hektar. Till det stor hönsgård och en bit odlingsbar mark (för tex pumpor mm). Fristående dubbelgarage m el, stort vagnslider (60 kvm) som vi har delat av och gjort "utebox" av hälften till hästarna i direkt anslutning till största hagen. Överbyggd stor gödselplats m gjuten platta. Plats föra att lagra trästockar (vi eldar med ved).

Hyfsat stor trädgård med gamla fina äppleträd, lite bärbuskar och gamla blommor. Otroligt vacker utsikt mot Hallandsåsen i söder, kusten i väster och stora, öppna fält där det brukar springa rådjur runt omkring. Nära motorvägsavfarten, men tillräckligt långt ifrån för att inte störas av trafiken. 15 till Båstad, 20 till Halmstad. 12 min till både Laholm o Våxtorp.

Inköpt för 650'000kr men nu värderat till betydligt mer pga våra insatser m renovering mm. Ett jäkla slitgöra, men himla roligt att se det bli fint och precis som man vill ha det! På två år (eller rättare sagt 1,5 år) har vi inte gjort annat än renoverat, kört bort skräp, huggit ner sjuka almar, stängslat, gjort vid i stallen mm. Det har varit mycket tungt, det gäller att ha en bra relation innan man sätter igång, för det sliter. Men nu börjar vi få lön för mödan och trivs som fiskarna i vattnet! :cool:

Jag o min sambo köpte en liten hästgård mellan Linköping o Mjölby (2.5 t. LKPG) hösten 2002. Läget här är väl ganska attraktivt med gott om duktiga tränare o goda ridmöjligheter i närheten. Jag har bl a 15 min skrittväg (eller 3 min med hästtransport) till ridhus.

När vi köpte vårt ställe låg medelpriset för en "vanlig" villa i Linköping på ca 1.2 miljon. Vi gav 1.5 miljon för vår gård (utropspriset var 1.4).

För pengarna fick vi: Hus från 1939 på 140 kvm med 5 r o k o 2 badrum o glasveranda i mkt gott skick ( vi tapetserade om o fixade lite, men det hade egentligen inte behövts) med bergvärmeanläggning sedan 1996 (tar ner värmekostnaderna en hel del), uppvärmd gäststuga (byggd 1996), stor ladugård, varav hälften inrett som stall med 3 stora o 3 små boxar (numera är det 5 stora, vi gjorde 2 stora av de 3 små) o sadelkammare. Garage o div andra små utrymmen finns oxå.

Vad det gäller mark är tomten på 1,4 ha varav drygt 1 ha är hagar (stängslade när vi flyttade hit, dock har vi stängslat om p g a gammalt elrep). Dessutom arrenderar vi ytterligare 1,5 ha bete av en granne. Precis utanför fönstret finns en belyst paddock som även den anlades av förra ägarna. Den är inte helt perfekt, sluttar lite, men funkar definitivt att rida i i allafall. Dessutom har vi en trädgårdsdel på ca 1000 kvm.

Vi trivs kanonbra på vår lilla gård tillsammans med våra 5 katter (6 m stallkatten som flyttat hit själv) o våra 3 pållar (samt en inackordering) :).

Okej. Resten då.

För 11 år sedan så köpte min dåvarande man och jag gården som jag nu bor på. Den ligger mellan Uppsala och Stockholm, närmare Uppsala. Den kostade då 1.2 miljoner, lika mycket som en större villa i Sollentuna kostade då.

Då fick vi ett ruckligt hus på 5 rok badrum och extra toalett. Och en fallfärdig ladugård med ett tak som nästan störtade in. 7ha åker och 6ha skog samt 1ha övrigt, sammanlaggt 14 ha.

Vi renoverade för 750.000SEK + mitt eget arbete som byggledare.

Sedan så hade vi ett jättefint stall på 5 boxar, gjort av ladugården. Ett något mindre sunkigt hus. Samt 2 moderna småstugor.

Jag köpte ut gården år 2000 och då så bank-värderades den till 1,8miljoner +- 200.000. Men en bankvärdering är ju ganska mycket lägre än vad priset skulle bli vid en försäljning.

Ja som sagt är det mycket som spelar in på priset.
Vart i landet, nära till samhälle, vilket skick gården är m.m.
Har själv köpt med min sambo en liten hästgård här i Ångermanland nu i vinter. Den gav vi 380 000 för.
Ett boningshus på 90 m2 byggt -84 med vidbyggd carport,
en fräsh gäststuga på dryga 40 m2,
ett pytte garage (för typ nissan micra),
ett härbre med vidbyggd vedbod,
stall med loge och plats för 5 hästar dock ingen sadelkammare =(
2,5 ha bete
1 befintlig trähage
ca 3 ha skog
Har mycket att göra till sommaren då vi måste bygga ut huset
då det är alldeles för litet för oss.
Annars är allt toppen!
Avsides, fina ridvägar, nära till bad och fiske.
Helt underbart! :love:
Men som nån tidigare skrev; gå in på hemnet för att se vad priserna ligger på dit du vill flytta.

En större villa i Byn som ligger 6 km från min gård, den går på c:a 2,5 miljoner. En villa som ligger granne med gården, såldes för 1,8 miljoner för 5 år sedan.

Gissa priset på en gård i de trakterna.

vi köpte våran gård i höstas.

Boningshus en skånelänga med träfasad med puts under, ett hönshus och ett häststall med 3 boxar varav en är en fölbox.
Fick till 3,5 Tunnland mark samt ett växthus som jag skall riva o bygga en paddock på platsen.

'Staketet runt alla betena var ruttna så dom har vi rivit ned o håller på att elda i våran öppna spis = värme Har annars direktverkande elvärme men skall lägga i jordvärme efter sommaren.

Vi gav 570 000:- för gården o den ligger ca 15-20 min skritt från Fyledalen i Tomelilla.

Man får väl gräva upp gården med rötterna och ta med sig om man skall ha råd flytta tillbaks till dom trakterna.... :angel:

Jo så är det nog.
En liten gård nära mig, litet större än min och med bra arrondering. Men med en helt omodern liten torpstuga (inget vatten och inget avlopp c:a 70kvm)och ett ruckel till ladugård, gick för några år sedan för 1,5 miljoner.

Där så har de nya ägarna nu byggt ett herrgårdsliknande hus med utsikt över den lilla sjö som finns här.

Nja, fullt så illa är det nog inte, priserna på hästgårdar har stigit ganska mycket kring Eslöv (där du väl bor? om jag förstod hemsidan rätt) - jag vet jag letar... 1,3 mkr för en skånelänga i renoveringsbehov, stall lågt i tak, fem boxar eller samma pris för renoverad skånelänga, stall lågt i tak två boxar, båda ca 2 ha mark. Just nu är det en gård till salu för 4,1 mkr, hus 250 kvm, ridhus, stall med 18 boxar, 14 ha mark... om man bara haft pengar... :angel:

För några år sedan gick dessa gårdar för nästan halva det priset.

Sv: Vad kostar det att köpa liten hästgård?

jag o min sambo köpte en liten gård för två år sedan mitt ute i skogen mellan borås o jönköping.
Det är 2 hus från början sommarstugor.Huset vi bor i fins ingen elvärme.Men 1 vedspis o 1 vdpanna(utan aku.tankar) så slutar man elda blir det kallt.allt är 50 tal.huset är väl på ca 60kvm.Ska byggas ut o renoveras nästa år.Andra huset använder vi som "lägga undan grejer som vi inte vill slänga hus".Mycke grejer blir det.
En ladugård med stall, som vi fick renovera var bara gammla kobås.
Så nu har jag äntligen fått mitt stall som jag vill ha det,vagnslider,vedbod och loge.
Ett litet garage.
plus drygt 2 hektar mark.Både åker o skogs hage.
Vi hade bara behövt handla en kasse mat o flytta in om vi inte haft gna grejer.Det fanns allt möjligt som ingick i köpet.Jättebra.
Det enda ngativa med stället är skogsvägen 1,5 km in till huset.
Priset vi fick betala var 180000 kr.

Liknande trådar

Anläggning Vi har fått möjlighet att för ett bra pris köpa en villa som på tomten har stall, verkstad och loge. Dock har gården ingen egen mark för...
2
Svar
27
· Visningar
4 326
Senast: AntiPrimax
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 513
Senast: Mia_R
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama