Vad kostar det att inackordera utomlands?

Havsluft

Trådstartare
Blickar ut mot våra grannländer och undrar vad det kostar att stalla upp sin häst i tex England, Tyskland, Holland, Norge och Danmark?

Är hur gör man med unghästar, stallar man upp dem hos någon annan eller har dem hemma?

Saknar man något, tex backar, yta, näringsrikt foder?

Är det som här, vem som helst har en häst i vilken ålder som helst eller köper man en färdig häst och ställer den på en stor anläggning?

Många generella frågor, har du svar på någon av dem så svara :)!
 
Sv: Vad kostar det att inackordera utomlands?

Jag har min häst uppstallad på en anläggning i Holland. Det kostar för helinackodering med foder & strö, mockning, in -utsläpp och 4 fodringar/dag 360 euro. Rätt billigt tycker jag. Vi har ridhus, paddock, skrittmaskin, gräs o grushagar och stor skog att rida ut i, bra på "pappret" men jag och min häst trivs inte alls.
Tycker inte om attityden till hästarna, ridningen (slit & drag) och hästhållningen. Nu flyttar vi snart till eget, ska bli skönt att slippa se eländet.

Backar har vi inga, tror inte det finns några i hela Holland? Eller jag vet inte?
Unghästar tror jag man har på något fält, typ lösdrift tills man tar hem dem. Det finns ju grönt gräs här hela året.

Stod även uppstallad i England för 10 år sedan och där var det enormt dyrt! Det låg på runt 10 000 kr/månaden, då betalade jag 2800 kr hemma på liknande anläggning.
 
Sv: Vad kostar det att inackordera utomlands?

Jag är från Nederländerna (södra delen) och i ett stall som hade var ridskolan med ett stor ridhus som var delat i 2 och ett liten ridhus. Hade privat delen i stallet och ridskolans del.

Helinackodering med foder, strö och mockning var 250,- euro (2151,86 sek). Utsläpp gjorde vi själva, fanns bara fler och liten hagar. Hästen fick inte stå mer en max en 1 timme ute. Och det var vanligt i den området. Vi fick också billigare lektioner med egen häst.
 
Sv: Vad kostar det att inackordera utomlands?

Jag bodde några år på Irland och där har man i regel hästarna hemma. Eftersom Irland är ett unghästproducerande land så har alla sina unghästar hemma i alla fall tills de ska ridas in eller till. Då är det vanligt att man skickar iväg hästen till någon som kan. Normalt kostar det väl ca 8.000-10.000:- SEK per månad att ha hästen inackorderad hos någon annan som ska göra någonting med den.

De som bor i stan hyr ofta in sin häst på större anläggning. Då är det helinackordering som gäller och man kan även få en beridare som rider ens häst de dagar man inte kan/vill rida själv.

Många på Irland har egna hästar och stora egna stall. Alla har egen ridbana i alla fall, men ridhus kommer mer och mer.
 
Sv: Vad kostar det att inackordera utomlands?

Jag jobbade i England i 1,5 år. Jag jobbade då på den största ridskolan i England (120 hästar hade vi där både privat och lektionshästar) För privathästarna kostade det 160 pund i veckan. Men då ingick ALLT!
Stallet ligger i Norra London, fantastiska föbindelser, 2 ridhus, 2 paddockar, fälttävlandsbana och fantastiska skogar. :)
 
Sv: Vad kostar det att inackordera utomlands?

Och hur såg hagarna ut då? 120 hästar det var många! Hur många av dessa gick på lektion?

Hagarna var helt ok. Det var ganska mycket mark ändå. Det fanns cirka 30 hästar som var enbart privathästar, sedan fanns det 2 andra alternativ: om man hade sin häst i ridskoleverksamheten 10 timmar per vecka betalade man hälften av maxpriset, om ridskolan fick använda hästen så mycket dom ville fick dom ha sin häst gratis. Men det var ganska många timmar dom gjorde. De fick komma ut i hagen cirka 2 gånger i veckan... Men var det leråker fick ingen gå ut för att spara på hagarna.
 
Sv: Vad kostar det att inackordera utomlands?

Mitt intryck har (med reservation för att jag inte varit där mycket alls sista tio åren) är att det är (var) vanlig med lågbudgetvarianter i England mer än att stå på större anläggningar, Hade man bara ett fält så kunde man slå upp ett skjul och ha ett par hästar,sin och grannens typ.
Ibland kunde man hitta stall eller hästar på rätt otippade ställen jämfört med i Sverige.v Dessutom verkade folk rida lite mer udda hästar, fler vuxna som rider större ponnys, grövre hästar osv
Läste man insändarfrågor i tidningen så verkade hästarna bli rätt gamla.

Men det är ju mycket troligt att det ändrats nu
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kostar det att inackordera utomlands?

Ja, det håller jag med om, det finns mycket mer hästar och det står en häst i varje trädgård nästan. Eller på små fält med ett skjul. Men det finns många större stall oxå, det finns fler hästar helt enkelt tror jag. Det är likadant här i Holland, det står hästar i var o varannan trädgård, de har uteboxar och en paddock och en hage, men det finns även mycket stora anläggningar.

Grannarna verkar inte vara så intoleranta här i Holland som man är i Svergie :sneaky:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 039
Senast: Lobelia
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 587
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 056
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Det blir inte alltid som man önskar när det gäller hästköp.. Vi köpte en svensk unghäst för två år sedan som vi red in och började träna...
Svar
3
· Visningar
2 697
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp