Vad kostar det att ha gård? Vad tar för man arrende?

Yrja

Trådstartare
Ni som har lite koll på detta med att ha gård, arrendera ut, hålla hästar etc.

Om man nu ska bortse från kostnaden för själva köpet av gården - och ev lån - vad kostar det att ha en gård med hästar?
Vi bortser också från kraft- och grovfoder, strö (halm/spån) och liknande.

#Vad kostar det utöver detta med maskiner tex. Måste man ha en traktor om man ska hålla hästar på gården?
#Och gödselstacken sen, vad kostar det att regelbundet tömma den?
#Är det billigast med container?
#Om man har säg 3 hästar, vad kostar det att ha container som töms regelbundet?
#Någon med erfarenhet hur ofta detta måste göras?

#Vatten/el - hur mkt brukar detta kosta för just hästhållningen?
#Hur mycket el och vatten förbrukar man?

#Vad kostar det att hålla efter elstängsel?
#Hur ofta byter man ut tråd/stolpar?
#Vad kostar det/år ca?

#Att hålla efter ett stall, vad kostar det per år? Nu tänker jag reparationer, målning etc.

#Vad mer är det som kostar?
#Ni som har/har haft gård - vad kostar det er?
#Är det värt det mot att ha uppstallat?

Sen när det gäller att arrendera ut mark. Tex åkermark.
#Vad brukar man ta för det?
#Jaktmark, vad kan man ta för att "hyra ut" det?

Utgå från att detta gäller området Sthlm/Uppsala. Inte centralt.

Sv: Vad kostar det att ha gård? Vad tar för man arrende?

Ni behöver inte skriva vad ni tror att rubbet kostar om det är svårt. Men något kanske ni kan bidra med? Ingen? Finns här inga gårdsägare?

Man måste göra en kalkyl för varje enskild gård, det går inte att svara på din fråga. Det som påverkar är vilken typ av mark (påverkar EU-stöd), vilket skick hus och ekonomibyggnader är i, vilka grannar man har (är de beredda att arrendera?).

Varför köpa en gård om du tänker arrendera ut? Det är inte alls säkert att du kan få arrendeintäkter som täcker kostnaden för de lån du har på marken. Då går du back på varje hektar mark du köpt.

Jag frågar av nyfikenhet. Ang arrende kan det vara ett alternativ om man tex måste renovera byggnaderna under första året.

Men om vi nu utgår från att man har ett litet stall - kanske 4 boxar, liten sadelkammare+foderrum. Liten ligghall för 4 hästar.

Det måste finnas massvis med folk här som har hästar hemma. Jag förstår att det alltid är olika men vad kostar det för er?

Hola,

Vi har bara haft vår gård sedan i augusti varför det är svårt att sia om kostnader.
Jag tycker nog att köpesumman med räntor och avbetalningar är relevant för hur det än är så trissas alltid priset upp om det ens finns möjlighet till häst.

Vårt gamla ställe var en villa med litet stall på tomten och arrende av sommarhagar. Det låg bara 2 mil från sthlms central. Där kan man väl inte påstå annat än att jag hade häst väldigt billigt.
I det området låg vanligen kallhyrorna på 2000:-.

Vi hade inte stora omkostnader för färg och slitage på stallet (i alla fall inte om vi inte hade inhysningar för då blir man mera av vaktmästare). Staketkostnader minns jag inte nu men köper man bra kvalitet så lönar det sig och staketet håller många år.
Elkostnaderna var försumbara för elstaketet men se upp med sadelkamaren, den kan vara en riktig energibov!

Vårt nya ställe är inte så stort, bara 18 ha och ligger lite längre ut från sthlms innerstad, 4 mil närmare bestämt. Härute är priserna på hö och strö lite annorlunda.

Här har jag höet hemkört för 1,50 kr/kg. Gamla stället 2,20 kr/kg och hämta själv.
Halm hemkört för 1 kr kg. Gamla stället torv 88:-/balen.

Vatten är gratis om man har egen brun vilket ofta är fallet om man har en gård/hästställe en bit ut på vischan.

Rent krasst så pröjsade jag för två hästar på vårt gamla ställe 3400 i månaden. Ej inräknat räntor och avgifter för själva husköpet.
Här kostar dom bara käket och halmen ca en tusenlapp styck.

Ännu sålänge har jag bara hägnat kanske 1,5 ha men köpte trästolp och kvalitetsband som förhoppningsvis räcker till ca 3 ha. Jag tror jag fick punga ut med 11 tusen. Då hade jag aggregat sedan tidigare.
JAg räknar kallt med att stängslena håller minst 5 år och stolparna kanske 10-15.

Jag har inte tömt någon gödsel ännu men bonden brevid brukar ta det för en trehundring. Tre hästar producerar inte så mycket....(om jag tänker på dig alltså) Själv behöver jag nog bara tömma en gång om året.

Vi arrenderar inte ut jakten så jag har ingen aning om vad det skulle kunna tänkas kosta. Grannen får jaga mot att han kommer med hälften av köttet. Det är gott med en god grannsämja.....

Sen finns det en massa eu stöd och sånt och söka oxå. DEt är jag inte bevandrad i alls är jag rädd.

mvh Eva

Tack för ditt svar!
1 tömning/år av gödsel? Hur går det till??

Köper jag gård vill jag ha ca 20 hektar hage och däri lösdrift för max 5 hästar (4 blir det ju med tanke på allt som ska till för att hålla 5 hästar eller mer). Så gödslet hamnar troligen främst i marken. Men ibland skits det i stallet, en häst kan bli skadad etc.

Jag har min häst nu för 1800:-/mån. Med försäkringar, hovslagare, ryggveterinärer och allt blir det ca 2400:-/mån. Härute äter min häst grovfoder för ca 500:-/mån om man slår ut det på 1 år. Jag har haft såna utgifter för sig förr så där har jag koll. Men har man eget kan man nog inte räkna med inackorderingar utan man får nog skaffa sig en häst till.

Det som jag funderar över är försäkringar, maskiner, gödsel, underhåll etc. Har man tid och råd med litet stall och är det värt det rent ekonomiskt?

Jättetack för dina svar! Ska genast lägga till detta på min lista. ;)

Vill bara lägga till att vattnet inte är gratis även om du har egenbrunn. OM du inte pumpar upp det med handkraft. Annars så kostar det el och pump. Pumpen är en förbrukningsvara som behöver översyn eller utbyte då och då. Hur mycket/ofta beror på typ, mängd vatten och lite även på vatten kvaliten.

Tack för svar. Jo vi bor i hus och har egen brunn så det vet vi. Billigare än kommunalt dock, och mycket hälsosammare och godare vatten. ;) Om man har tur. Själv är jag bortskämd med extremt bra vattenkvalite och vi får ur massor ur vår brunn. Inget filter, ingenting. Rent, iskallt vatten direkt ur marken. Fantastiskt. :)

#Vad kostar det utöver detta med maskiner tex. Måste man ha en traktor om man ska hålla hästar på gården?
Nä, vi har det inte, men det vore bra med en egen, grannen har och hjälper oss med plogning på vintern osv. Vi har en Audi Quattro som även funkar som plog ibland. :angel:
#Och gödselstacken sen, vad kostar det att regelbundet tömma den?
För oss kostar det ca 300 kr/gång
#Är det billigast med container?
Nä, det tror jag absolut inte att det är.
#Om man har säg 3 hästar, vad kostar det att ha container som töms regelbundet?
Vet inte, men dyrare än tömning med traktor/släp
#Någon med erfarenhet hur ofta detta måste göras?
Vi tömmer en gång/år ungefär, har 3-4 hästar

#Vatten/el - hur mkt brukar detta kosta för just hästhållningen?
Nu har vi egen brunn så endast el och pumpkostnaderna är för det, men elen kanske blir 500 om året eller så, vi har sammankoppla mätare med huset så jag vet inte exakt hur mycket ström pumpen drar.

#Vad kostar det att hålla efter elstängsel?
Beror ju helt på hur pass benägna hästarna är att sabotera, vi lägger väl kanske 500/år på att förnya de stängsel vi har
#Hur ofta byter man ut tråd/stolpar? När de blir slitna och går sönder, lite olika, men på 5 år så har vi kanske köpt stängsel för 3000 totalt, vi har plastband och plaststolpar samt egentillverkade stolpar av trä

#Att hålla efter ett stall, vad kostar det per år? Nu tänker jag reparationer, målning etc.
Beror ju helt på hur mycket man vill fixa

#Ni som har/har haft gård - vad kostar det er?
Vi betalar ca 5000 kr i månaden i snitt för el/lån och allt men då är ju bostadshuset inräknat, sen tillkommer ju hästarnas mat o strö osv
#Är det värt det mot att ha uppstallat?
Helt klart!

Sen när det gäller att arrendera ut mark. Tex åkermark.
#Vad brukar man ta för det?
Det har jag ingen aning om alls
#Jaktmark, vad kan man ta för att "hyra ut" det?
Vi har skog och fd jaktmark, men arrenderar inte ut det. Blev komplicerat när vi skulle hålla på och betala in jakträtten till länsstyrelsen tror jag det var. Vi visste ju inte då om någon ville arrendera så vi struntade helt enkelt i det.

Utgå från att detta gäller området Sthlm/Uppsala. Inte centralt.
Oj, jag bor ju i Dalarna, äh, nu har jag ju svarat så jag postar ändå. ;)

..............................

Tack tack! :bow:

Spelar ingen roll att detta gällde Dalarna. Det som skiljer är ju främst inköp av gården - och jag vet ju vad jag är villig att betala/vad det kostar här.

Det låter väldigt billigt för er. Undrar om det inte vore värt det ändå.. :)

Vill bara lägga till att vattnet inte är gratis även om du har egenbrunn. OM du inte pumpar upp det med handkraft. Annars så kostar det el och pump. Pumpen är en förbrukningsvara som behöver översyn eller utbyte då och då. Hur mycket/ofta beror på typ, mängd vatten och lite även på vatten kvaliten.

En vattenpump drar inte mycket el så den biten är inte så dyr. Däremot har du rätt i att en pump kräver underhåll och har begränsad livslängd. Särskilt för en borrad brunn så kostar en ny pump lätt 10 000kr.

Sen är det andra saker som ofta händer som tex inläckage av ytvatten vid kraftiga regn vilket kan ge dåligt vatten osv.

Vi har egen brunn men skulle mycket hellre ha kommunalt vatten.

Det beror ju som sagt mycket på vilken går det är.

Angående stängsel så ser vi över dem en gång/år, och efter ev. stormar. Vi lägger nog ungefär 500 kr/år på stängsel. Då har vi eget virke till stolparna.

Jag tror absolut att det hade varit billigare för oss att ha hästarna inackorderade, och då har vi ändå inga lån att betala. Vi har nyss byggt en ligghall om kostade runt 15000, med helt eget virke. Stallet kostade en 30000 att bygga, också med eget virke i befintlig byggnad. Underhåll av stall är inte så dyrt än så länge, kostar kanske ett par hundra om året.

Vi får hjälp av en bonde med lån av traktor, kör bort gödsel 1 gång/år.

Mycket utgifter, få intäkter. Men jg bor i Östergötland, och här finns mycket mark och mycket hästar, så det råder ingen brist på stallplatser.

Knapplån

Försäkring av gård och verksamhet kan kosta rätt mycket...
10 till 20 000kr om året är ingen omöjlighet. (kommer inte ihåg vad vi betalar riktigt, men det är rätt mycket.) Naturligtvis beroende på storlek och värde på gården.

Liknande trådar

L
Anläggning Hej! Vet att det finns en hel del trådar om helinackordering, men känner fortfarande (efter många timmars läsning) att jag behöver lite...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 675
Senast: CiderGirl
·
H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 377
Senast: pulkaskurk
·
Ekonomi & Juridik Förra året lade vi ett bud på en grannfastighet till oss, tyvärr gick den till vår andra granne som lade ett bud strax över oss. Nu...
Svar
19
· Visningar
2 948
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Jag är lite nyfiken på vilka olika villkor som förekommer för oss med hästar utan eget sommarbete, dvs arrenderar. Hur stort har ni per...
Svar
9
· Visningar
1 328
Senast: TwiggyM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama