Vad kostar det att ha barn?

Patientavgift för mig och övernattningsavgift för sambon, akutbesöksavgift för mig (blev först hänvisade dit), mediciner pga komplikationer, mat till sambon under 5 dygn, bensin och parkering (inkl bot...).

Mödravården ska vara gratis (vilket ju vanliga besök under graviditeten är osv), nu står och faller ekonomin knappast med det men hade inte räknat med att förlossningen skulle kosta typ 3000. Fick frikort (vid 1200 kr) strax efter under nåt av återbesöken.

Tack för bra svar!

"Som en Porsche" har man ju hört upprepade gånger men som ekonom som troligen förr eller senare kommer att vilja ha barn så är jag mer intresserad av detaljer. Det vore praktiskt att ha en prognos som underlag för sparbeslut. :)

Så, vad har era barn kostat i olika åldrar? Jag menar allt från mat till kläder, försäkringar och bilbarnstolar, dvs vi kan hålla oss till inköp som ni har gjort för dem. Utebliven arbetsinkomst är helt okej att utelämna, det får vi nog räkna på själva. Vill ni dessutom berätta hur ni har tänkt när ni har prioriterat inköpen så blir jag extra glad!

Den stora kostnaden är bostaden, skulle jag säga. Två behöver mindre plats än fyra eller fem. Men annars vet jag inte om barnen kostar så mycket, jag har inte räknat på det, men det är väl kläderna som kostar. Kanske en tusenlapp eller två per barn och månad? Då är det barn i åldern 2-6. Å andra sidan minskar man ju kostnader också eftersom man inte hinner handla till sig själv längre, inte åker på resor, går på restauranger, etc. :p

Kostar barnen som en Porsche, så är det en leksaksporsche i så fall.

Mjae. Den är inte avgiftsfri. Det kostar att vara inlagd på sjukhus, det kostar 100kr/dygn. Behöver barnet stanna längre så ska det parkeras, ätas mat osv. Drabbas man av komplikationer som mamma kan det komma till mediciner etc. Ligger man länge på BB kanske man vill ha partnern där och anhörigavgiften är ofta ett par hundralappar per dygn.

Föds barnet med en knepig diagnos kan det behövas en bunt hjälpmedel som inte alltid är gratis etc.
Hmmm.... Jaha, där ser man:crazy:

Det fina med just babyprylar är att det finns så sjukt mkt fina saker, i perfekt skick, för väldigt små pengar begagnat. För de allra flesta, med just första barnet, verkar köpa i princip allt nytt. Så det går att göra så otroligt bra fynd! Jag har tex köpt 3 vagnar, en Emmaljunga, en Crescent och en Basson baby, i nästintill nyskick för totalt 3 000 kr. I det har det ingått jättemånga extratillbehör. Förstaägarna har dock gjort enorma förluster. Så vill man komma billigare undan så kan man göra det väldigt lätt. Jag har lagt väldigt lite pengar på just babyprylar (även beroende på att vi fick så otroligt mkt både vid födseln, julen och första födelsedagen).

I början skiljer det sig mkt i kostnad också om barnet ammas eller dricker ersättning.

Jag upplever att de fasta kostnaderna för barnet upp till ett år, täcks ganska bra av barnbidraget. Men det är väl sen när de är lite äldre som det drar iväg i kostnader beroende på intressen m.m. Det har jag dock ingen erfarenhet av ännu.

I mitt fall har det varit just inkomstförlusten som har varit dryg. Jag har fått ut ca 12 000 -14 000 kr mindre i månaden vid full fp mot lönen.

Jag har inte den uppfattningen att barn kostar så mycket. Nu är dock mina barn vara 6 resp 18 mån men ändå.

Maten är nästan inte nånting. När dom var små ammade jag och sen har det varit hemmagjord barnmat hela tiden, väldigt billigt per portion.

Kläder köper vi inte några märkeskeps öht förutom på ytterkläder, skor etc.

Aktiviteter är det inga än. Sen kommer det väl bli mammas hästar och mecka med pappas bilar hoppas jag så det blir ju isåfall gratis. ;)

Blöjor brukar bli två paket var i månaden, dvs ungefär 300 kr totalt per månad.

Leksaker, babysitter, gåstol etc har vi ärvt alltihop, köpt ett par nallar bara för några hundra.

Försäkringar tror jag är 4000 per år totalt, eller 4400 kanske. Livförsäkrad för Max iallafall. Så det är väl den stora kostnaden.

Barnvagn då. Den första till äldsta kostade 12' men den fick vi i present. Den andra syskonvagn kostade 5' begagnad men använd några ggr bara.

Kläder blir det mkt beg/second hand i små strl 50-68 och sen blir de nytt, men de går ju att ha länge, och inga märkeskläder där utan mkt Kappahl newbie, lindex, lite från ullared etc.

Babyskydd och en barnstol har vi ärvt från ett syskon. Min mamma har betalat endel till barnen också. Så tycker inte det blivit så mycket faktiskt.

Jo men kan ju inte klämma ner två barn i den liksom :p men den är AWESOME!! KÖÖÖP!! Seriöst älskar vår cybex priam :love::love::love:

Vi kommer behålla vår cybex för när man kör ett barn sen antagligen en stokke crusi med syskongrej till när man kör båda. Så kan ju inte sälja den för att på så sätt "betala" den nya. Men en stokke tror jag är lite billigare, ca 12-13000.
Vi fick nr2 när äldsta var nästan 2.5. Jag talade om för karln att om han vill får han köpa syskonvagn, jag vägrar försöka släpa med mig en sådan i kollektivtrafiken, affärer osv. Ståbräda för några hundralappar gick bra det med. Värt att notera är att förstå barnet då inte sov middag så vagnen behövdes inte för den sakens skull, minsta barnet hade bärsele under vagnen så man kunde byta vid behov vilket nästan aldrig hände osv. Om det är ett alternativ :)

Begagnat är grejen. Det vi har köpt nytt är saker som ska vara säkra, babyskydd, bilbarnstol, cykelsits, sele och senare bärstol. Förutom förbrukningsvaror och presenter (en del av det ovan är också presenter) är det mesta köpt begagnat, mycket från tradera tex (även gravidkläder). Det går att hålla nere kostnaden, personligen tycker jag det är trist att slänga ut en massa pengar på något som ska användas så kort tid, jag lägger det hellre på aktiviteter eller sparar till saker senare.

Det enda vi känt att vi velat spendera lite mer på, och köpa nytt, har varit bilbarnstolarna (babyskydd, bakåtvänd och sen efter 5 år framåtvänd bältesstol) och vagnen.
Man kan dock lätt hitta kampanjpriser eller paketpriser om man vill det.
Ville ha vagn där vi kunde klicka på babyskyddet (för oss med tung bebis vad det toppen) så hittade kampanj med både vagn, babyskydd och bas till bilen. Minns dock ej priset men säkerligen runt 9000?
Några tusen var på bakåtvänd och bältesstol senare sen.

HAr även varit rätt noga med ytterkläder och skor, bra märken. Men inget emot begagnat. Men samtidigt inget emot helt nytt då det har bra andrahandsvärde.
En ny bra overall runt 1000-1200:- men ofta har den hållit två vintrar. Skor runt 700:- samma där. Halva priserna begagnat ungefär. Har varierat lite där som sagt.

Som baby tycker jag inte vi lade ner så mkt mer pengar på prylar, kläder fick hon massor i present köpte även en del begagnat. Vägrade napp och flaska och ammade bara som spädis så inga kostnader där.
Köpte skötbord men ofta bytte vi i sängen, på bordet, soffan, golvet... med ett skydd under.

Nu när hon är 7 så är det väl mest kläderna som kostar då (se ovan), har även två aktiviteter a 1000:-/termin.
RÄknar inte in fritidskostnad för den täcker barnbidraget rakt av.

Jul och födelsedag såklart.. är jätteolika vad vi lägger på det. Men blir väl kanske 2000? Inkl paket och fika mm.

Senblir det säkerligen en hel massa andra inköp under året, men det är ju inget som man måste köpa. Samtidigt tänker vi att vi lägger mer på dottern än oss själva. Hade vi inte haft henne hade vi säkerligen använt samma pengar på oss själva.

Vi har två löner som räcker bra... och vi anpassar oss efter de pengar vi har och hade ju gjort det även utan barn? Det är ju inte så att även om barnet medför kostnader så tar vi lån eller liknande för att klara det. Behöver vi en ny bilbarnstol - ja då köper vi det. Men kanske inte köper ngt annat dyrt vi velat ha den månaden utan får vänta då.

Bor man nära Norge finns det bra besparingspotential, i Norge får man blöjor för 1 krona styck, mindre än halva priset jämfört med här. Vi passar alltid på att bunkra när vi är i granstrakterna eller så får mormor fylla bilen, och husvagnen, när hon kommer och hälsar på.

Begagnat är bra, när de är mindre sliter de inte lika mycket på kläderna och det finns en hel del fynd att göra. För han som fyller fem nu i vår är det värre, han nöter hål på byxor som om de vore gjorda av silkespapper, och det verkar vara likadant med alla barn i hans ålder för utbudet på beggat marknaden har krympt betänkligt.

Kostnad för en 2 och en 4,5 åring i månaden
Förskola 2000
Kläder 1000 (utslaget över ett år)
Mat 1500 (så mycket har i alla fall våra matkostnader ökat sedan vi blev en familj)
Blöjor 400 kr
Försäkring 400
Aktiviteter 500 kr (idrottskola, bad i bland, lekland, bio etc)

Inkomstbortfallet är kännbart, jag kommer att Vabba i morgon och jag förlorar 800 kr i reda pengar på det...(Därför blir jag sittande här till midnatt och försöker jobba in några timmar)

Väldigt ungefär och taget ur minnet:

Graviditet

Gravidförsäkring 1200kr
Gravidkläder och amningslinnen/bh: ca 2000:-
Förlossning ca 1000kr (låg på neo 2 dygn innan förlossning och bb-hotellet 2 dygn efter. Tror maken betalade 350:- för patienthotellet
Profylaxkurs 1500:- (värd varenda krona!)
Stödstrumpor: 200:-

År 0-1,5
Vagn 8000kr
Åkpåse 1600kr (men den var en present)
Babyskydd 1700kr
Skötbord 600 kr
Bakåtvänd bilbarnstol 5500kr
Skötväska 800 kr
Försäkring 1800kr
Kläder och skor ~10000 kr
Spjälsäng 1500kr (har haft två olika)
Babynest ca 400 kr (sydde själv)
Filtar ca 200:- (har haft massor, men alla tom en är gåvor/ärvda till okänd kostnad)
Flaskor 200kr
Amningsinlägg kanske 500 kr
Blöjor 5000 kr? Har ingen aning. Började potta tidigt.
Leksaker inklusive presenter: kanske 2000 kr. Det mesta är ärvt eller köpt begagnat
Dop (fikat efteråt) 2000 kr

Sen lite sånt som vi har köpt som jag inte kommer ihåg vad det kostar:
Apoteksgrejor, salvor, febertermometer, snorsug m.m.
Tallrikar, bestick
Mat, han har enbart ätit hemgjort mat så inte många kronor per portion
Tvättlappar, våtservetter

Sen med tanke på vad @Mabuse skrev så har vi sen sonen föddes köpt hus och ny bil :angel: Vilket vi iofs nog gjort oavsett barn men kan ju alltid skylla på honom ;)

Mjae. Den är inte avgiftsfri. Det kostar att vara inlagd på sjukhus, det kostar 100kr/dygn. Behöver barnet stanna längre så ska det parkeras, ätas mat osv. Drabbas man av komplikationer som mamma kan det komma till mediciner etc. Ligger man länge på BB kanske man vill ha partnern där och anhörigavgiften är ofta ett par hundralappar per dygn.

Föds barnet med en knepig diagnos kan det behövas en bunt hjälpmedel som inte alltid är gratis etc.

Finns det någon gravidförsäkring som ersätter bb-vistelse som inte är pga komplikation och framför allt för partnern?

Finns det någon gravidförsäkring som ersätter bb-vistelse som inte är pga komplikation och framför allt för partnern?

De täcker inte de faktiska kostnaderna utan en viss summa per dygn.

Och nej inte utan komplikation. Det finns oftast ett lägsta antal dygn man ska komma upp i innan försäkringen betalar ut något.

En normal förlossning innebär ju inga "merkostnader".

De täcker inte de faktiska kostnaderna utan en viss summa per dygn.

Och nej inte utan komplikation. Det finns oftast ett lägsta antal dygn man ska komma upp i innan försäkringen betalar ut något.

En normal förlossning innebär ju inga "merkostnader".

Även för partnern? Jag har bara sett att det ersätter för den gravida med en summa per dygn om man måste stanna mer än x dygn pga komplikation.

Även för partnern? Jag har bara sett att det ersätter för den gravida med en summa per dygn om man måste stanna mer än x dygn pga komplikation.

De ersätter inte räkningen utan man får typ 200kr/dygn (lite olika från bolag till bolag). Eftersom mammans inläggning (dvs den som är dålig) inte får kosta mer än 100kr/dygn enligt lag så täcker det ju en del av partnerns kostnader också.

Det kostar ju en del att köpa babysaker men begagnat är jättebra alternativ. Vi köpte syskonvagnen begagnad( skulle bara användas ibland och under kort tid) och sålde för samma pris. Vanliga vagnarna har vi köpt nya till två barn-bägge gångerna fjolårets modell i butik med rejäl rabatt. Vinterkläder off-season i butik är också bra.

Sedan blir de stora.., och har aktiviteter,fickpengar,märkeskläder,iphones, språkresor....då kostar de mycket pengar... Små barn små utgifter, stora barn stora utgifter;)

/LiZH med 2 porschar och 3 större barn och barnen kostar definitivt mer än bilarna!;)

"Som en Porsche" har man ju hört upprepade gånger men som ekonom som troligen förr eller senare kommer att vilja ha barn så är jag mer intresserad av detaljer. Det vore praktiskt att ha en prognos som underlag för sparbeslut. :)

Så, vad har era barn kostat i olika åldrar? Jag menar allt från mat till kläder, försäkringar och bilbarnstolar, dvs vi kan hålla oss till inköp som ni har gjort för dem. Utebliven arbetsinkomst är helt okej att utelämna, det får vi nog räkna på själva. Vill ni dessutom berätta hur ni har tänkt när ni har prioriterat inköpen så blir jag extra glad!
Ingen aning faktiskt (om du ändå räknar kan du räkna med att hela barnbidraget går till förskolan :D så räkna inte med det om du räknar ekonomi.).
Vi har prioriterat skor och ytterkläder alltid (Barnskoaffär för inpassning och läst tester för ytterkläder).
(Vi har kört enklaste och minsta motståndets lag, med vanliga blöjor och vanlig barnvagn, ny (som vi fick))

Vill man köpa nytt så är det reor och erbjudanden hela tiden.
Jag köpte första vagnen för 6500 istället för 8000, nu har jag köpt en ny för 4900 istället för 6400.
Bilstolen var nedsatt 800 kr osv. Det var inte ens svårt att finna det, det kommer nya modeller varje år och de tidigare reas ut.

Min gosse är bara 8 mån men hittills har vi inte lagt mer än barnbidraget/månad. Det lönar sig att vara "gammal" som förstagångsmamma, alla vännerna har redan hunnit få de barn de vill ha och skänker mer än gärna utrustning :). Jag har ovanligt generösa vänner så jag fick allt från barnvagn till babyskydd och skötbord, kläder har jag inte behövt köpa ett enda nytt (har gjort det i alla fall för att jag vill dock). Gravidkläder fick jag också, det är bara lite amningskläder jag har behövt köpa själv (känns inte så najs med begagnade BH:ar). Bilbarnstolen (Axkid minikid) var en gåva från svärmor, den köptes på rea för 2500 kr (utgående färg) och får lika bra betyg på säkerheten som den allra dyraste modellen. Leksaker behövs inte när de är så små, det är minst lika roligt med en petflaska och ett grytlock som det är med dyra designerleksaker. Eller så köper man begagnat men man ska vara lite försiktig så de inte är farliga (dålig plast eller lösa delar).

Jag är verkligen inte rik och pappan till barnet är sjukpensionär så han drar väl in 6500 kr/månad dvs han kan inte lägga något mer än sin del av barnbidraget. Men eftersom vi i princip inte köper något nytt så har vi ändå råd att enbart köpa ekologiska blöjor och ekologisk mat, vilket har varit viktigt för mig. Även om den ekologiska maten är dyr att handla in så blir kostnaden per portion inte så stor i slutändan. Mycket billigare än att köpa färdigt!

Barnförsäkringen fick jag för halva priset första året så den kostar inte så mycket än :).

Nu har jag hunnit läsa ikapp och skriva ihop en sammanställning. Stort tack för alla svar, det var flera saker som jag aldrig hade kommit på att man ens behövde ha. (Får återkomma när det blir dags med en "Hur tar man hand om dem?"-tråd :D)

Gravidförsäkring, förlossningsförsäkring, andningslarm, sänglarm :eek: Jösses vad glad jag är för att jag fick barn för 20 år sedan. Verkar ju helt crazy att man måste försäkra sig på dessa sätt. Stackars er!
Man BEHÖVER kanske inte allt det där (förutom förlossningsförsäkring som jag inte vet vad det är för något).
Gravidförsäkring kändes för mig självklar. Jag har vänner vars barn fötts med komplikationer och sjukdomar och de har fått ersättning för en del av sina omkostnader men definitivt inte allt via försäkring. Hade de inte haft försäkringar hade det kostat dem 10 tusentals kronor mer.

Andningslarm antingen för att bebisen behöver eller för att föräldrarna behöver.

Sänglarm behöver vi köpa för att sonen 7,5år fortfarande kissar i sängen 3ggr varje natt. Det är bara att se glad ut och betala när läkaren säger att ett sånt måste ni köpa om vi ska gå vidare till nästa steg i behandlingen sen.

Det finns säkert saker som var lättare för 20 år sedan. Sen finns det säkert saker som är bättre nu också!

Mvh Miks

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka