Vad kostar det att ha barn?

Jag storknade mer över vagnen för 12000:- . Får man med motor då?

Min kostade 11,000kr nypris, men det är nåt jag aldrig skulle betala, vagnarna är som bilar, så fort dom rullat ute sjunker dom massor i värde. Vagnen vi köpte var använd ca 9 månader och vi fick den för halva priset!

Gravidförsäkring, förlossningsförsäkring, andningslarm, sänglarm :eek: Jösses vad glad jag är för att jag fick barn för 20 år sedan. Verkar ju helt crazy att man måste försäkra sig på dessa sätt. Stackars er!

Man måste inte ha gravidförsäkring (förlossningsförsäkrng har jag inte hört talas om) lika lite som någon personförsäkring i övrigt men det kan hjälpa om det blir många veckor på sjukhus etc. Min har gått plus redan i v20 men slipper gärna använda den igen.

@Miks lista var bra så snor den

Graviditet
Gravidkläder, bh-ar och amningsbhar 12000 (så onödigt med gravidkläder, enda köpen jag ångrar)
Förlossning 4000
Då räknar jag taxi dit + hem, låg inne 5 dagar och medicin jag fick köpa pga var apsjuk).

År 0-1
Vagn 14500
Åkpåse 1500
Babyskydd 4000
Bakåtvänd bilbarnstol 5000
Försäkring 1000 (ca)
Kläder ~25000 (japp det är lite mkt, jag vet. Men har råd och gillar köpa kläder :))
Spjälsäng 2000
Babynest 800
(Filtar 1000kr ingen superkoll men runt där, vi fick några också)
Flaskor 900 (apdyrt!)
Blöjor 6000kr känns rimligt
Födelsedagskalas 4000 har det om lite mindre än en månad men borde landa där + presenter då

Det blev en del.

Kom på en till
Övrigt till barnrum (möbler alltså) 11000

@Miks lista var bra så snor den

Graviditet
Gravidkläder, bh-ar och amningsbhar 12000 (så onödigt med gravidkläder, enda köpen jag ångrar)
Förlossning 4000
Då räknar jag taxi dit + hem, låg inne 5 dagar och medicin jag fick köpa pga var apsjuk).

År 0-1
Vagn 14500
Åkpåse 1500
Babyskydd 4000
Bakåtvänd bilbarnstol 5000
Försäkring 1000 (ca)
Kläder ~25000 (japp det är lite mkt, jag vet. Men har råd och gillar köpa kläder :))
Spjälsäng 2000
Babynest 800
(Filtar 1000kr ingen superkoll men runt där, vi fick några också)
Flaskor 900 (apdyrt!)
Blöjor 6000kr känns rimligt
Födelsedagskalas 4000 har det om lite mindre än en månad men borde landa där + presenter då

Det blev en del.
Du kan lätt dra bort en nolla på många siffror ovanför om man köper budget och secondhand

Kopierade från tidigare svar.
Graviditet
Gravidförsäkring 1800 kr
Gravidkläder ca 1200 kr
Förlossning och eftervård på neonatalen gick ekonomiskt ett par hundra plus pga ovanstående försäkring.

År 0-1
Vagn, åkpåse, babyskydd, diverse kläder och leksaker begagnat 2000 kr
Extra vagn till stallet begagnad 1200 kr
Babyskydd 1800 kr
Bakåtvänd bilbarnstol 6500 kr
Försäkring ~2000 kr
Kläder och skor ~8000kr
Skötbord 1000 kr
Spjälsäng (fick vi) 0kr
Babynest 700kr
Filtar 400kr
Flaskor 200kr
Nappar 300kr
Babysim ~3000 kr
Bärsele 1500 kr
Cykelsadel och hjälm knappt 2000 kr
Leksaker, böcker 500 kr

Födelsedagskalas har vi inte haft än. Mat, ersättning, gröt har jag ingen koll på. Inte heller blöjkostnaderna. Mängden blöjor har iaf nästan halverats under året, från början bytte vi ca 8-9 blöjor per dag, numera brukar det oftast bli 4-5 st. Vi har fått massor av leksaker, kläder och böcker i present och begagnat. Det som kostar mycket är ffa ytterkläder och skor, har köpt en del på rea och outlet. Diverse smågrejer har vi fått komplettera med för ett antal tusenlappar, dopfesten var inte gratis osv.

Räknar vi sedan bort minskad inkomst, minskad pensionsinbetalning, alla extra mil man kört med bilen för att det inte längre funkat att cykla osv så blir det ju helt andra summor.

Du kan lätt dra bort en nolla på många siffror ovanför om man köper budget och secondhand

Ja absolut. Men det gjorde inte vi, vi ville ha allt nytt. Nästa barn kommer vi väl däremot inte köpa något till. Nytt babyskydd, ny vagn och så möbler till nya bebisen rum + kläder då. Insåg när jag skrev att det lär ju bli en del det med... tur jag inte har häst längre!

Ja absolut. Men det gjorde inte vi, vi ville ha allt nytt. Nästa barn kommer vi väl däremot inte köpa något till. Nytt babyskydd, ny vagn och så möbler till nya bebisen rum + kläder då. Insåg när jag skrev att det lär ju bli en del det med... tur jag inte har häst längre!
Har ni inte sparat vagnen? Var den inte bra?

Sonen är 9 mån. ca 200kr blöjor och 120 i försäkring varje månad. kanske ett par hundra i mat? De flesta kläderna har jag köpt begagnat så det är inte så stor summa. Leksaker har vi fått.

Vi har köpt mycket begagnat, tex vagn för 2000. Valt att gå två kurser på babysim, totalt 3000.

Gissar på att"utrustning" kanske kostat drygt 10' hittills, plus ny bil, inkomstbortfall, kläder till mig, plus simning och det löpande då.

Tillägg: ja förlossningen blev dyr :o sånt man (jag) inte direkt tänkt på.

Sonen är 9 mån. ca 200kr blöjor och 120 i försäkring varje månad. kanske ett par hundra i mat? De flesta kläderna har jag köpt begagnat så det är inte så stor summa. Leksaker har vi fått.

Vi har köpt mycket begagnat, tex vagn för 2000. Valt att gå två kurser på babysim, totalt 3000.

Gissar på att"utrustning" kanske kostat drygt 10' hittills, plus ny bil, inkomstbortfall, kläder till mig, plus simning och det löpande då.

Tillägg: ja förlossningen blev dyr :o sånt man (jag) inte direkt tänkt på.

Vad är det som kostar vid en förlossning? Mer än sjukhusavgift? Det är en sån där grej man aldrig får höra folk prata om!

Jag undrar samma eftersom jag var sugen på en Cybex (den är en av två modeller som går att köra in genom vår smala ytterdörr utan att man öppnar båda pardörrarna).

Jo men kan ju inte klämma ner två barn i den liksom :p men den är AWESOME!! KÖÖÖP!! Seriöst älskar vår cybex priam :love::love::love:

Vi kommer behålla vår cybex för när man kör ett barn sen antagligen en stokke crusi med syskongrej till när man kör båda. Så kan ju inte sälja den för att på så sätt "betala" den nya. Men en stokke tror jag är lite billigare, ca 12-13000.

Vad är det som kostar vid en förlossning? Mer än sjukhusavgift? Det är en sån där grej man aldrig får höra folk prata om!
Patientavgift för mig och övernattningsavgift för sambon, akutbesöksavgift för mig (blev först hänvisade dit), mediciner pga komplikationer, mat till sambon under 5 dygn, bensin och parkering (inkl bot...).

Mödravården ska vara gratis (vilket ju vanliga besök under graviditeten är osv), nu står och faller ekonomin knappast med det men hade inte räknat med att förlossningen skulle kosta typ 3000. Fick frikort (vid 1200 kr) strax efter under nåt av återbesöken.

Patientavgift för mig och övernattningsavgift för sambon, akutbesöksavgift för mig (blev först hänvisade dit), mediciner pga komplikationer, mat till sambon under 5 dygn, bensin och parkering (inkl bot...).

Mödravården ska vara gratis (vilket ju vanliga besök under graviditeten är osv), nu står och faller ekonomin knappast med det men hade inte räknat med att förlossningen skulle kosta typ 3000. Fick frikort (vid 1200 kr) strax efter under nåt av återbesöken.

Ja parkeringen kan bli ruskig!

Man måste inte ha gravidförsäkring (förlossningsförsäkrng har jag inte hört talas om) lika lite som någon personförsäkring i övrigt men det kan hjälpa om det blir många veckor på sjukhus etc. Min har gått plus redan i v20 men slipper gärna använda den igen.
Men jag fattar inte riktigt. Vi har ju kostnadsfri sjukvård här, så det lär den ju inte behövas för. Vad är syftet med en sån försäkring då?

Men jag fattar inte riktigt. Vi har ju kostnadsfri sjukvård här, så det lär den ju inte behövas för. Vad är syftet med en sån försäkring då?

Mjae. Den är inte avgiftsfri. Det kostar att vara inlagd på sjukhus, det kostar 100kr/dygn. Behöver barnet stanna längre så ska det parkeras, ätas mat osv. Drabbas man av komplikationer som mamma kan det komma till mediciner etc. Ligger man länge på BB kanske man vill ha partnern där och anhörigavgiften är ofta ett par hundralappar per dygn.

Föds barnet med en knepig diagnos kan det behövas en bunt hjälpmedel som inte alltid är gratis etc.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka