Vad kostar det att ha barn?

Det jag vet att jag behövde var kläder, vagn, förbrukningsvaror osv. Men jag vidhåller att det mest kännbara var att vara föräldraledig. Mitt nuvarande jobb täcker upp del av min lön, vilket är himla fint. Det gjorde inte mitt gamla, så där var det väldigt kännbart.
Sen har jag vänner som med hjälp av arbetsgivare får 90% av sin lön vid föräldraledighet, för dem blir det billigare att vara hemma än att jobba eftersom så mycket andra kostnader minskar (luncher, arbetskläder osv).

Det jag vet att jag behövde var kläder, vagn, förbrukningsvaror osv. Men jag vidhåller att det mest kännbara var att vara föräldraledig. Mitt nuvarande jobb täcker upp del av min lön, vilket är himla fint. Det gjorde inte mitt gamla, så där var det väldigt kännbart.
Sen har jag vänner som med hjälp av arbetsgivare får 90% av sin lön vid föräldraledighet, för dem blir det billigare att vara hemma än att jobba eftersom så mycket andra kostnader minskar (luncher, arbetskläder osv).
Det kan jag verkligen tänka mig. Anledningen till att jag inte frågade om det är att jag har lättare att räkna på den delen än på alla inköp som tillkommer.

Det kan jag verkligen tänka mig. Anledningen till att jag inte frågade om det är att jag har lättare att räkna på den delen än på alla inköp som tillkommer.

Resten kan ju kosta lite vad som helst. Vi köpte en jättefin 60-talsvagn för 275kr. Sen blev vi tvungna att köpa ersättning för att BARNET och jag inte redde ut amningen. Kläder kan man i princip klara sig på minilite och har man vänner med äldre barn kan det kosta gratis. Sen kan det kosta multum om man vill att barnet enbart har kläder från Gant och man ska ha senaste och dyraste av allt.
I tonåren är det dyrare, små barn kan vara hur billiga som helst. Sen är väl frågan hur billigt man kan tänka sig att leva och varför?
Det finns massor man inte behöver, men som kanske underlättar.
Lite som att ha häst. En sadel, träns och en rotborste och hovkrats kommer man långt på, ska hästen stå på anläggning med solarium kostar det mer än lösdrift hos grannen.

"Som en Porsche" har man ju hört upprepade gånger men som ekonom som troligen förr eller senare kommer att vilja ha barn så är jag mer intresserad av detaljer. Det vore praktiskt att ha en prognos som underlag för sparbeslut. :)

Så, vad har era barn kostat i olika åldrar? Jag menar allt från mat till kläder, försäkringar och bilbarnstolar, dvs vi kan hålla oss till inköp som ni har gjort för dem. Utebliven arbetsinkomst är helt okej att utelämna, det får vi nog räkna på själva. Vill ni dessutom berätta hur ni har tänkt när ni har prioriterat inköpen så blir jag extra glad!

Försäkring 2000kr/år
Förskola 1313kr/mån
Blöjor 20kr/mån (endast natt och oftast torr, max gick det på 200ke/mån
Våtservetter 20kr/mån
Ersättning 100kr/mån (max gick det på 300kr/mån)
Mat 400kr/mån
Kläder och skor 200kr/mån
Leksaker 100kr/månad
Sparande 500kr/mån
Övrigt 100kr/mån

Engångskostnader
Skötbord 100kr
Spjälsäng 150kr
Sele 1000kr
Barnvagn 6500kr
Babyskydd 3500kr
Bilbarnstol 5000kr

Rutinpottning/EC minskar mängden blöjor. Plockmat istället för barnmat minskar merkostnaden. Amma istället för ersättning minskar också kostnaden (det gjorde dock inte vi).

Vi satsar på nya dyrare skor och köper resten på loppis i den mån det går.

Lade pengar på bra babyskydd/ Bilbarnstol och sparande in på begagnad säng.

Sonen blir 2år i december.

Hade det inte varit några som köpte vagnarna för 12000kr så hade det inte funnits begagnade vagnar för andra att köpa. Jag ser absolut inte ner på någon som köper begagnat. Det gör jag själv och framförallt säljer jag. Men det hänger ju på att de som köper inser att om sånna som jag inte varit med i loopen hade det inte funnits superfina begagnade grejer på marknaden eftersom det aldrig skulle kommit ut några nya.

Mvh Miks

Hade det inte varit några som köpte vagnarna för 12000kr så hade det inte funnits begagnade vagnar för andra att köpa. Jag ser absolut inte ner på någon som köper begagnat. Det gör jag själv och framförallt säljer jag. Men det hänger ju på att de som köper inser att om sånna som jag inte varit med i loopen hade det inte funnits superfina begagnade grejer på marknaden eftersom det aldrig skulle kommit ut några nya.

Mvh Miks

Och om ingen köpte begagnat skulle ju den marknaden vara död. :) Det är smart både ekonomiskt och miljömässigt att många tänker olika.

Graviditet
Gravidförsäkring 1800kr
Förlossning 2100kr

År 0-1
Vagn 12000kr
Åkpåse 1000kr
Babyskydd 2500kr
Bakåtvänd bilbarnstol 7000kr
Andningslarm 2000kr
Försäkring 1800kr
Kläder ~10000kr
Spjälsäng 1000kr
Babynest 700kr
Filtar 1000kr
Flaskor 600kr
Ersättning 1200kr
Nappar 500kr
Blöjor 6000kr
Födelsedagskalas 3000kr

År 2-5 (per år)
Framåtvänd bilbarnstol 5000kr (1ggr)
Avgift förskola 10000kr
Försäkring 1800kr
Skor 3000kr
Kläder 15000kr
Aktivitet 8000kr
Blöjor 3000kr
Receptbelagd specialkost 1200kr
Födelsedagskalas 3000kr

År 6-7
Avgift fritids 10000kr
Försäkring 1800kr
Skor 4000kr
Kläder 15000kr
Aktivitet 8000kr
Sänglarm 1500kr (1ggr)
Lakan på recept 300kr
Födelsedagskalas 5000kr

Sen kan man nog klara det på en fjärdedel av kostnaden eller ta allt gånger 4. Detta är vad vår stora kostat i nödvändiga grejer. Sen har vi spenderat 10 tusentals mer pengar på diverse grejer och upplevelser.

Mvh Miks
förlossning 2100??

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka