Vad köpa till katt?

I

Isis

Nu är det nära
Förhoppningsvis så blir vi med rexbebis i maj :)

Vad ska man köpa? En såndär grej man hänger på elementet är väl lag på när man har en rex, och en massa leksaker såklart;)
Funderar också på vilken kattsand som luktar minst? Ni får gärna komma med tips!

Klösbräda
Bajslåda
Klosax

Ni får gärna fylla på min lista på vad man behöver.

Sv: Vad köpa till katt?

Grattis! Vilken typ av rex-ras blir det? :D

Du bör inte tänka i termer som "klösbräda". Tänk snarare klösträd. Rexar är väldigt duktiga på att utnyttja utrymmet mellan golv och tak om man ger dem möjlighet till det.
Elementsäng verkar vara populärt hos vissa men mina ratar dem. Runda, hemsydda "puffar" med fleeceinsida däremot, de måste jag nästan göra på löpande band.

Angående sand, har du kollat något på Peewee? Det är ett system där man använder sig av träpellets i en speciell låda med dubbel botten. Jag är väldigt nöjd med det!

Jag använder husses kattsand och är väldigt nöjd med den. Den klumpar bra, luktar inte och är helt parfymfri, billig, dessutom får man den hemkörd helt gratis. www.husse.se

På Hornbach finns billiga golv-till-tak-träd, kostar knappt 700 kr.

Det blir en cornish. Valet var inte helt lätt men det är skönt nu när det är gjort.

Ok, vi skippar klösbrädan och går på träd. Har lite planer på att bygga eget av en björkstam.
Puff ska vi köpa några stycken. Såg faktiskt att "min" djurbutik hade pösiga puffar med fleece på liggsidan och mocka på utsidan.
Har inte hört om peewee men får kolla upp det. Måste bara ha tak på lådan eftersom jag har småbarn som kommer pilla i den annars.

Aha. :idea: Jag har faktiskt sett en hussebil som kör runt i mina trakter. Får kolla upp det.
Det var billiga klösträd, får kolla upp det också.

Jag har haft mitt hornbach-träd i 5 år nu och både jag och katterna är jättenöjda och trädet ser fortfarande fräscht ut efter en dammsugning. Nästa gång vi flyttar ska jag köpa ett till. Kan även rekomendera elementbäddarna som Reykurs katter dissar. Har man bara varma element brukar de vara jättepoppis, mina älskar sin och även där behöver jag fler egentligen.
Kan även rekomendera att du köper en billig hundtröja (Rusta har för under 50-lappen) att ha när kisse åker bil på vintern så h*n slipper frysa.

Det verkar ju bra. Tittade på Hornbach hemsida men de hade inte mycket att visa där så vi får ta en tur med bilen.

Mina element är jättevarma och går på högvarv så jag får prova med en elementbädd. Har haft en elementbädd när jag hade råttor och de älskade den :) Hade jag själv fått plats hade jag gärna lagt mig där också.

Kul att du nämner hundtröja till kissen.. Har nämligen funderat på det men har inte vågat fråga ifall jag hade blivit utbuad..:D

Kul att du nämner hundtröja till kissen.. Har nämligen funderat på det men har inte vågat fråga ifall jag hade blivit utbuad..:D
Jag har varsin tröja till mina rexar och det är väl inte de mest använda prylarna men jag har helt klart haft användning för dem. Speciellt om man ska åka bil i smällkalla vintern eller om kissen blir sjuk, påväg hem från vet efter sedering (efter kastration t.ex.) osv.

En bra stadig och lättvättad transportlåda som är tillräckligt stor. ( Guld värt när man ska tex till veterinären.).

Sele och ett riktigt långt koppel. Min bror har ett flexikoppel i minsta storleken som han har när han tar ut sin innekatt.

Rostfria mat och vattenskålar. ( Håller i massor av år och är lätta att få ordentligt rena).

/KT

Glömde nämna att transportlåda finns redan från mina kaniner.

Sele ska köpas. En spårlina för hundar borde väl fungera? I så fall har jag det.
Hade flexikoppel till mina kaniner men gillade inte riktigt det. Tyckte det blev så stort motstånd. Men å andra sidan var det bra för de trasslade aldrig in sig.

Rostfria skålar får det bli. De är mina favoriter också.

Jag tror nog att min katt kommer få åka mycket bil, även vintertid. Eftersom katten kommer vara ensam till en början så får hon följa med oss så hon slipper vara själv.
Vilken storlek köper man? Bara den minsta man hittar?

Ett tips för klösträd är att kolla in tyska Ebay. Där kan man få hem riktiga gobitar för en spottstyver. :D

Mina devons gillade tröjor när de var små och dåligt pälsade, men nu har de ju päls som vilken katt som helst. Tjock, tät och lockig. De fryser inte. Men, ungkatter kan ju ha lite tunt med päls. Rusta har billiga, stickade tröjor som jag använt mig utav.

Jag själv föredrar glas eller keramikskålar, men det är ju en smaksak.
Fleecepuffarna brukar jag sy själv. Man behöver bara en symaskin, ett billigt täcke (IKEA, tips. ;) ), en fleecefilt och något bomullstyg. Jag har just sytt två som mina kattungar får med sig vid flytt.

Gick in på tyska ebay men det var inte så lätt med tyskan :D

Gillar rostfritt för de går inte sönder. Men på en liten ställning då för annars glider de bara runt.
Har ingen symaskin tyvärr. Men det borde väl fungera om man lägger något mjukt i en tygkorg med fleece och puffar till det. Annars var ju puffen jag såg på djuraffären bra, men dyr.

Vad jag har förstått är de raserna rätt livliga av sig? Jag köpte en katttunnel till våra katter. en tunnel på 1½ meter med två hål på vägen å prassligt material vid ändarna å leksaker som sitter i snöre. Köpte den på lidl för 299 har jag för mig den kostade. Väldigt roligt när katter leker med varadra eller när man gör som min sambo, sticker ner huvudet i hålet. Ja, det krasade å jag skrattade så jag fick ont i magen! hahah

Skitbra tips! Mina rexar ÄÄÄÄÄLSKAR sin tunnel. Finns billigare (69 eller 79 kr) varianter på rusta och öb.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 883
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 289
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 404
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
75 321
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.