Vad kommer "knottrorna" av?

Evergreen

Trådstartare
Vad kommer \"knottrorna\" av?

Och hur ska man behandla dom?
:confused:

Upptäckte för ungefär 2 veckor sedan två "knottror" på min pållas hals, ungefär stora som små myggbett. Hon tyckte det var såå skönt när jag kliade på dom.

Efter ett par dagar fick hon 2 till en bit in på bogen, och hon älskar verkligenn är jag kliar på dom.
Dock så ökade en av knottrorna i storlek efter att jag kliat på den, och nu har hon kliat bort den så hon har som ett "sår" där den var, och pälsen är "blöt" runt.

Har funderat på om dom kan uppkomma av täcket? Hon är klippt så tyvärr måste jag ha täcke på henne dygnet runt. (kallstall)

Re: Vad kommer \"knottrorna\" av?

Låter som proteinblippar. Min häst får det också och jag gör faktiskt inget utan låter dom vara. Dom försvinner av sig själv. Har börjat med att öppna fodersäcken några dagar innan jag häller över det i tunna. Och det verkar funka....

//Elisabeth

Ja, det låter som att det är mkt troligt att det kan vara av att hon har täcke hela tiden!

Jag fick tipset att duscha och tvätta med Lactacyd, men jag har inte kunant det då vi inte har duschmöjligheter inomhus.

Prova att byta täcken så att den kommer in ny fräsch luft emellan och att hålla t ex alla schabrak o sånt rent - byt oftare.
Har minskat ner på knopparna hos oss.
(T ex bogskyddet är inte snällt mot hennes hud...)

Menar du proteinknölar?
Jag har lärt mig att det inte finns nåt som kan kallas för det. Snarare utslag för någon del av fodret (nån speciell aminosyra, eller nåt annat litet) eller t ex halten av damm/andra partiklar... En typ av allergisk reaktion?

Min häst har sedan jag köpte honom, i våras, haft små knölar på halsen. Han hade märken som efter ett hästbett på halsen, så varken jag eller veterinären som besiktade reagerade på knölarna eller svullnaden då.
Trots det så kvarstår ändå svullnaden efter bettet (eller vad det nu var) och knutorna, som är ärtstora och ligger under huden liksom. Knutorna är hårda och väcker egentligen inget större obehag när man pillar på dem. Hur som helst så vet jag ju inte vad det är, och vill bli av med dem. :(

Då energivärdet var högt i höet, och proteinvärdet rätt normalt, så fick hästen en hö/halm/lusernblandning att äta. För att se om knölarna skulle ge med sig, så minskade jag på lusernet, men det medförde bara att hästen föll ur i muskulaturen, så muskelmässigt sett så behövs proteinet.

Kan det vara proteinknölar? De finns ingen annan stans än på halsen. Något annat förslag på vad det kan vara?

hej.. det låter som såkallade proteinknölar, vilket är det samma som sadelknutor. alsolsprit brukar vi ha på, men det tar inte bort orsaken, utan endast symtomen. om ditt täcke är smutsigt, kan det vara av det... eller som hästen blir väldigt instängd under täcket... kan komma om foder... kram

Det kan vara någon form av bakterie/svampinfektion. Min ena häst har det ibland. Det är något liknande mugg, fast förekommer på andra ställen på kroppen med. Pillar man bort skorpan så vattnar (kan bli rosa fläckar kvar om skorpan är stor) det sig och har sedan en tendens att sprida sig och det är en rejäl klåda. Man kan prova med något surt för att få bort dem - det återställer ph balansen och dödar bakterien/svampen. Badda med vatten utspädd med jodopax eller äppelcidervinäger och möjligen tvätta först med lactacydtvål och vatten. Lite svårt nu när det är kallt kanske. Täcket sprider säkert ut bakterien/svampen. Senast min häst hade det hjälpte inte denna behandling utan jag ringde veterinären och fick till slut muggsalva att ta på och då gick det bort.
Hälsning Maja

Proteinknölar finns det inget som heter.

Tyvärr måste jag ju säga att det låter som ringorm eller regnskållor. Läge att ta ut veterinären och ta prov. Är det ringorm så smittar det, så rör INTE.

täckesutslag. det har blivit för varmt under. antar att det uppkom när det var plusgrader?

hade en rakad häst (ej jag) där veteterinären sa att det blivit för tätt under täcket. den hästen var oxå rakad. men fick stå utan täcke några timmar på dagen i stallet.

Jag har lyckats få utslag av att det blev för tätt och varmt under täcket jag med.

Jag har kallstall, filtklippt häst och täcke dygnet runt. Bara det att vädret var så himla knepigt så det kunde vara minus 10 grader på morgonen, och plus fem vid lunch. Så det blev ju lätt alldeles för varmt under täcket (eftersom jag ju satte på täcke för minus 10 på morgonen).

Blev som små skorpor av sekret (ser ut som var men är inte det) som kliiade, och pillade man bort dem blev det hårlöst under. Satt dock bara på ställen som varit täckade.

Gick bort med noggrann rykt 2 ggr/dag samt att han gick UTAN täcke så mycket som möjligt en period (och ja det fungera även om de är klippt om man bara tänker sig för lite).

Men som du beskriver det och var de sitter så skulle jag vara inne på Magdas linje - regnskållor eller ringorm. Så dags för ett litet veterinärbesök och skrapprov tycker jag.

Och oavsett, försök få av honom täcket. Ner till minus fem och vindstilla är inga problem för en klippt häst att klara av, och om inte annat så låt honom stå utan täcke några timmar i stallet, ta av täcket om solen ligger på (om du har möjlighet).

Min valack klarar även klippt (och han är en fryslort) ner till minus 7-8 grader utan täcke och utan problem, även om man bara plötsligt sliter av täcket (han äter sig varm). Är det bara vindstilla och ingen nedebörd och de har mat så kan man dra av täcket. Och inne är det ju alltid vindstilla och uppehåll =) (Sen växer ju pälsen fortare om man tar av täcket på klippt häst, men det är ju bara klippa om isf).

Tog 2 veckor utan täcke sen var valackens problem borta, men det låter INTE som samma sak som det du beskriver, och det han hade var helt enkelt värme/fuktutslag pga för tjockt/tätt täcke..

(Nu går jag ut och kollar när det är varma, soliga dagar, så han inte blir för varm, och byter eller tar av täcket om temperaturen skiftar sådär våldsamt)

Tack för tipsen :)

Tror som många säger att det kan vara så att det blir för varmt under täcket, eller att det inte andas så bra.

Har inget vintertäcke (ÄN, men ett är på väg...) så jag har ett 100g regntäcke + 100g stalltäcke/ eller ett ylletäcke under... så sådär JÄTTEtjockt är ju inte täcket.

Ska försöka ha henne utan täcke så mycket som möjligt. Men hon fryser rätt så lätt. Eller iaf bara ha regntäcket som är rätt "luftigt".

Pelle hade små regnskållor när jag köpte honom för många år sedan. han gick på lösdrift och var ej rakad. Jag fick tipset att raka honom vilket jag har gjort varje år (helrakad) han sätter ingen ullpäls utan bara långa täckhår så för hans del så gjorde det inget att bli helrakad, han frös med sin päls. Nu är han rakad, utan skållor och har tjocka täcken på istället, tyvärr sjuk men det har andra anledningar. :cry:

Sv: Re: Vad kommer \"knottrorna\" av?

min häst hade ibörjan av sommaren o under hela sommaren knölar på sin hals under manen.....men min veterinär beskrev det som finnar o helt ofarligt, att hon var för varm så det bildades som små finnar......för blir mycket smuts under manen o så varmt o fuktigt. så jag fick spendera hela min sommar åt att fläta man haha o det hjälpte faktis att lufta blev mycket bättre=) suck jag som har kallblod o vill slippa det där med fläta o sånt;) haha

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 981
Senast: Seabaz
·
Hundhälsa Min hund har fått ett sår precis där huvud/käke går över till hals bredvid luftstrupen. Jag vet inte alls vad han har gjort. Han kliade...
2
Svar
22
· Visningar
4 085
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Har en honkatt på 1,5 år sedan innan och för en månad sedan flyttade 2st ungkatter på ca 5 månader till oss. En hane och en hona, inte...
Svar
8
· Visningar
6 052
Hundhälsa Har en åttaårig portugisisk vattenhund som jag för cirka tre veckor sedan upptäckte några skorviga utslag på. Gick ett par dagar och vid...
Svar
11
· Visningar
3 928
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka