Vad klarar min valp?

Lillefrun

Trådstartare
Om exakt en vecka får jag hem min 6 månaders valp. Han är inte rumsren Eller tränad, däremot har han haft mycket social träning med andra hundar och barn och är väldigt följsam med människor. Det första jag ska lära honom är såklart att bli rumsren, hur länge brukar valpar i den ålder kunna hålla sig? Jag tänker att jag ska börja från början som med en 2 månaders valp men att han kanske snabbare kan hålla sig lite längre?

Valpar ska ju inte hoppa upp och ner och gå i trappor, min säng är hög men jag vet att han KAN hoppa upp men är mer tveksam till om det är bra? Jag funderar på att bara jag lyfter honom upp och ner så blir det bra men jag tvivlar på att en valp kommer stanna i sängen hela tiden jag önskat. Med förra valpen hade jag en madrass på golvet där vi låg i början, men nu är ju valpen 4 månader äldre. Tror ni
att det är skadligt att hoppa upp och ner från sängen ett par gånger? Första veckorna kommer jag spärra av så vi är i samma rum pga rumsrenheten så det kanske inte blir så mycket eftersom han bara kommer vara vid sängen vid sovdags.

Hur länge kan en valp på 6 månader promenera? Jag har tänkt ca en timme uppdelat under dagen, låter det rimligt? Kommer parallellt träna på att gå i koppel och alla grunder i allmänlyd så där får han ju mental stimulans. När kan jag ta med honom på samma promenader som min äldre hund? Vi kommer ju gå tiłlsammans också men lite mer med gammelhunden här hemma utöver det när valpen kommit till rätta här.

Och tillsist, jag vill ju ensamhets träna valpen också. Tänkte börja med att låta båda hundarna vara hemma tillsammans och sen stegvis träna så att han kan vara helt ensam. Och att han och gammelhunden ska kunna få egna promenader så jag kan träna med dom en och en.

Om exakt en vecka får jag hem min 6 månaders valp. Han är inte rumsren Eller tränad, däremot har han haft mycket social träning med andra hundar och barn och är väldigt följsam med människor. Det första jag ska lära honom är såklart att bli rumsren, hur länge brukar valpar i den ålder kunna hålla sig? Jag tänker att jag ska börja från början som med en 2 månaders valp men att han kanske snabbare kan hålla sig lite längre?

Valpar ska ju inte hoppa upp och ner och gå i trappor, min säng är hög men jag vet att han KAN hoppa upp men är mer tveksam till om det är bra? Jag funderar på att bara jag lyfter honom upp och ner så blir det bra men jag tvivlar på att en valp kommer stanna i sängen hela tiden jag önskat. Med förra valpen hade jag en madrass på golvet där vi låg i början, men nu är ju valpen 4 månader äldre. Tror ni
att det är skadligt att hoppa upp och ner från sängen ett par gånger? Första veckorna kommer jag spärra av så vi är i samma rum pga rumsrenheten så det kanske inte blir så mycket eftersom han bara kommer vara vid sängen vid sovdags.

Hur länge kan en valp på 6 månader promenera? Jag har tänkt ca en timme uppdelat under dagen, låter det rimligt? Kommer parallellt träna på att gå i koppel och alla grunder i allmänlyd så där får han ju mental stimulans. När kan jag ta med honom på samma promenader som min äldre hund? Vi kommer ju gå tiłlsammans också men lite mer med gammelhunden här hemma utöver det när valpen kommit till rätta här.

Och tillsist, jag vill ju ensamhets träna valpen också. Tänkte börja med att låta båda hundarna vara hemma tillsammans och sen stegvis träna så att han kan vara helt ensam. Och att han och gammelhunden ska kunna få egna promenader så jag kan träna med dom en och en.
Bara nyfiken till att börja med - hur kommer det sig att han inte är rumsren? Vilken ras är hunden?

Mina 6 månaders valpar hänger med på allt mina vuxna gör - rejäla skogspromenader med lösspring är inga problem :) Dock kanske din blivande valp inte har någon direkt kondis, så börja med några kilometer per dag och öka. Terräng är bättre än ren asfalt som leder och muskler. Mina 6 månaders klarar även hoppa upp i soffa, säng osv - nuvarande 6-månaders valp tar sig upp typ överallt trots sina fjuttiga 24 cm i höjd :cautious::p
Okej, man går inte ut och kör agility med en 6-månaders valp men det är heller ingen liten knatte som behöver skyddas från allt. Lite beror väl på ras - stora tunga raser behöver ta det lite mer försiktigt och likaså små bräckliga, men normalbyggda hundar i den åldern går inte sönder av att få få vara "normala" :)

Min fjuttvalp knatar i trappor, kutar upp för små berg, hoppar upp i sängen själv osv och balanserar på alla stockar hon kan hitta i skogen :love:

Bara nyfiken till att börja med - hur kommer det sig att han inte är rumsren? Vilken ras är hunden?
Han har bott på kennel hela livet förutom när uppfödaren var sjuk och han spenderade en tid hos en familj. Det är en liten kennel i hemmet med massor av kärlek men uppfödaren har inte aktivt tränat rumsrenhet. Det är en chinese crested så jag tror det kommer gå snabbt, min nuvarande lärde sig på en vecka att säga till när han behövde gå ut.

Åh vad bra att han kan följa med. Jag börjar bygga upp honom och sen får han vara med på allt. Springa i skogen kommer han också få göra. Då kan vi också sova i sängen utan att det kan skada honom att hoppa upp och ner

En 6 månaders hund ser jag som unghund, inte valp. Framförallt inte när det handlar om mindre raser som växer klart snabbare.

Håll koll på hur mycket hunden verkar orka och försök inte pressa den till något, men när du har fungerande inkallning finns det inget som hindrar långpromenader med lös hund där hund får fnatta runt i valfritt tempo.

En 6 månaders hund ser jag som unghund, inte valp. Framförallt inte när det handlar om mindre raser som växer klart snabbare.

Håll koll på hur mycket hunden verkar orka och försök inte pressa den till något, men när du har fungerande inkallning finns det inget som hindrar långpromenader med lös hund där hund får fnatta runt i valfritt tempo.
Tack, det ska bli underbart med skogspromenader med båda hundarna och sen med mormor och morfars hund också. Kanske kan lillehunden få igång gammelhunden lite och leka. Mormor och morfars hund är otroligt pigg och kan nog lätt övertalas till bus. Annars brukar dom ju kunna roa sig själva ganska så mycket :D

Inkallning är det första jag ska lära lillehunden, samtidigt som lite andra grunder som liksom kommer naturligt i vardagen. Inkallning brukar ändå gå ganska snabbt att träna in, speciellt om man tränar med klickar och mumsigt godis. Bara han inte tar efter mormor och morfars hund och drar iväg utom synhåll och försvinner iväg utan att han tar efter min gammelhund och håller sig precis omkring mig och kommer direkt när jag ropar, ska låta mina bli en flock innan jag går med mormor och morfars hund.

Uppfödaren kallar honom valp och när jag läst lite så verkar dom flesta kalla den åldern för valp. Han har precis nyss börjat lyfta på benet när han kissar och är långt ifrån färdigväxt. Fast vad man kallar honom spelar ju trots allt ingen roll. För mig är han en valp. När min nuvarande hund var i samma ålder som valpen vägde han ca 2,5-3 kg mindre än som vuxen och då är det ända en liten ras.

Min gammelhund var dock väldigt påverkad av att bo i ett väldigt hundtätt område och det ofta fanns löptikar omkring oss plus att han är extremt petig med mat så han fick äta högfettsfoder för att han var så smal, han hade fri tillgång till mat men åt inte. Kastreringen gjorde det bättre men han var fortfarande petig, har provat lite olika matmärken och för ett par år sedan hittade jag den perfekta maten och nu äter han som han ska och är super fin i kroppen. Lillehunden ska kastreras lite tidigare så han slipper lida av hormonerna och stressen.

Tack, det ska bli underbart med skogspromenader med båda hundarna och sen med mormor och morfars hund också. Kanske kan lillehunden få igång gammelhunden lite och leka. Mormor och morfars hund är otroligt pigg och kan nog lätt övertalas till bus. Annars brukar dom ju kunna roa sig själva ganska så mycket :D

Inkallning är det första jag ska lära lillehunden, samtidigt som lite andra grunder som liksom kommer naturligt i vardagen. Inkallning brukar ändå gå ganska snabbt att träna in, speciellt om man tränar med klickar och mumsigt godis. Bara han inte tar efter mormor och morfars hund och drar iväg utom synhåll och försvinner iväg utan att han tar efter min gammelhund och håller sig precis omkring mig och kommer direkt när jag ropar, ska låta mina bli en flock innan jag går med mormor och morfars hund.

Uppfödaren kallar honom valp och när jag läst lite så verkar dom flesta kalla den åldern för valp. Han har precis nyss börjat lyfta på benet när han kissar och är långt ifrån färdigväxt. Fast vad man kallar honom spelar ju trots allt ingen roll. För mig är han en valp. När min nuvarande hund var i samma ålder som valpen vägde han ca 2,5-3 kg mindre än som vuxen och då är det ända en liten ras.

Min gammelhund var dock väldigt påverkad av att bo i ett väldigt hundtätt område och det ofta fanns löptikar omkring oss plus att han är extremt petig med mat så han fick äta högfettsfoder för att han var så smal, han hade fri tillgång till mat men åt inte. Kastreringen gjorde det bättre men han var fortfarande petig, har provat lite olika matmärken och för ett par år sedan hittade jag den perfekta maten och nu äter han som han ska och är super fin i kroppen. Lillehunden ska kastreras lite tidigare så han slipper lida av hormonerna och stressen.
Varför fixa något som inte är trasigt?

Han har bott på kennel hela livet förutom när uppfödaren var sjuk och han spenderade en tid hos en familj. Det är en liten kennel i hemmet med massor av kärlek men uppfödaren har inte aktivt tränat rumsrenhet. Det är en chinese crested så jag tror det kommer gå snabbt, min nuvarande lärde sig på en vecka att säga till när han behövde gå ut.

Men hur kan man ha en valp inne utan att träna rumsrenhet?
Tycker uppfödaren att det är roligt att torka kiss och bajs? :crazy:

Men hur kan man ha en valp inne utan att träna rumsrenhet?
Tycker uppfödaren att det är roligt att torka kiss och bajs? :crazy:
Fattar inte heller, hon är väldigt seriös och har en liten uppfödning. Hundarna får springa i skogen ofta men kanske hon har tidningspapper? Blir intressant att se. Eller så har jag missförstått. Hon är jätte bra, skickar bilder och videor och vi pratar och hon svarar på frågor på Messenger varje dag och har fina resultat med sina hundar och valpen är släkt med gammelhunden.

Lillehunden ska kastreras lite tidigare så han slipper lida av hormonerna och stressen.
Varför tar du för givet att hunden kommer lida som okastrerad? De flesta hundar i Sverige idag är okastrerade och lider inte av det, tvärt om så gör hormonerna mycket gott för hundarna också. Avlar uppfödarna bara på mentalt bra hundar är det ytterst sällan några problem.

Du kan väl sammanfatta lite för TS vad dina länkar handlar om? Det är mycket begärt att någon ska läsa sex länkar utan att du talar om varför du hänvisar till dem.

Ur forumreglerna:
”För att förenkla för de som söker svar på frågor skall frågan besvaras direkt i tråden, inte genom en länk till en annan plats. Länkar är dock tillåtna som en fördjupning efter ett uttömmande svar.”

Fattar inte heller, hon är väldigt seriös och har en liten uppfödning. Hundarna får springa i skogen ofta men kanske hon har tidningspapper? Blir intressant att se. Eller så har jag missförstått. Hon är jätte bra, skickar bilder och videor och vi pratar och hon svarar på frågor på Messenger varje dag och har fina resultat med sina hundar och valpen är släkt med gammelhunden.

Hm, det låter bara lite märkligt att den inte är tränad alls.
Att den inte är helt rumsren är väl en sak men..

Hm, det låter bara lite märkligt att den inte är tränad alls.
Att den inte är helt rumsren är väl en sak men..
Han sover visst hela nätterna nu utan att behöva gå ut, kanske inte blir så direkt här men när han funnit sig tillrätta blir det nog lika bra här. Hundarna är mycket ute på tomten och i skogen så han har ju alla tillfällen att göra ifrån sig. Får se på lördag hur pass rumsren han är.

Jag vet att det finns olika åsikter kring kastrering men min erfarenhet är ju trots allt positiv även om jag inte har statistiken om det nu går att mäta livskvalitet för kastrerad vs okastrerade hanar utan bara har min gammelhund och hundar jag träffat genom alla åren som referens och gammelhunden som blev helt annorlunda. Han var så stressad innan och hade vi träffat en löptik och skulle träna tävlingslydnad och freestyle så var han så borta att han inte ens kom ihåg sitt och ligg. Han sprang iväg som unghund (inte långt men till andra sidan gatan) och hoppade över en hög mur till en tik som skulle börja löpa om några dagar.

Pratade med veterinären om lillehunden och dom tyckte att jag skulle kastrera tidigt bara han är helt könsmogen. Dom har ju ett vinstintresse men det är ju en hel djungel det här. Jag vet inte vem som har rätt och vem ska man lita på? Vill att han ska kunna gå lös i grupper med löptikar utan att oroa mig för valpar och bli helt till sig och att han ska kunna fokusera på mig på tävlingsplanen direkt efter att en löptik gått där. Kanske klarar en okastrerd hund det också men jag har tagit det beslutet jag tror är bäst

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 212
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 882
Senast: Tiffany
·
Hundhälsa Säkert en korkad fråga, men jag måste kolla 😁 Hon har sitt andra löp nu, hon är 15 månader, löpt runt 10 dagar, första dagarna har vi...
Svar
2
· Visningar
464
Senast: movi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 952
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama