Vad kan vara felet *långt*

W

Wincelot

För drygt ett och ett halvt år sedan köpte vi vår häst, han gick igenom besiktningen men fick anmärkning på ryggen (ömmade vid tryck). Han hade gått med illapassande sadel, och vi visste om att ryggen var öm men vi ville köpa honom ändå då vi var mycket fästa vid honom och hade inte något problem med ev. behandlingar. Han vilade på bete i ca två månader och vi kunde konstatera att ryggen slutat ömma. Ca två månader efter betet då vi hunnit sätta igång honom i skritt och trav märkte vi att han kändes oren. Distriktaren kollade först och sa att vi skulle låta honom vila ett tag då det förmodligen var en vrickning i hagen. Det gick en tid och en galla på benet började framträda. Vi tog honom till klinik. Där konstaterade vet kotledsinfl. och inflammation i carpus båda fram, röntagade benen u.a. Ryggen var även öm vid det här laget igen men vet trodde det var spänningar som hade uppkommit pga av hältan (vilket lät logiskt).
Han behandlades ca 4 ggr under 8 månader utan minsta tecken på att bli bra. All boxvila hade gjort honom enormt svag i kroppen och baken/länden var jättestel. Vi började fundera på om det kunde vara något annat, t.ex med bakpartiet, så vi bad dem kolla efter fel i bakbenen men där var han helt ren både på volt och i böjprovet. De kände även på ryggen men tyckte inte det kunde va vare sig muskelinflammation eller kissing spine. Han ömmade inte tillräckligt mycket, var ej varm eller svullen över musklerna och rörde sig bra, enligt klinik vet.
Tog ut en kotknackare som konstaterade fel i manken och knackade lite där. Ryggontet och Ledinfl. försvann som ett brev på posten. Gallan som nu var som en golfboll var dock kvar. Veterinären på kliniken tyckte inte det var något för enligt henne skulle han då ha uppvisat mycket mer hälta.
Bytte klinik, de konstaterade kotsenskideinflammation som han måste gått med länge. Behandlade och han blev bra efter första behandlingen. Nu var han helt ren vid återbesöket. Började gå promenader med honom (vid det här laget hade han bara gått i hage och korta promenader i nästan ett år och var väldigt omusklad). Efter ett par månader började vi klättra för hand. Rygg problemen kom tillbaka...vi tog ut kotknackaren som kunde konstatera att manken tryckts ihop igen..Han rättade till den och sa att vi skulle undvika nedförsbackar. Ryggen slutade ömma med än gång men nu märkte vi något annat. Baken är öm och spänd och han är väldigt stel och orörlig över länden (går som en struts). Trycker man på baken sänker han den och visar tydligt att det gör ont där. På nåt sätt känns det som att det är bakpartiet som ger upphov till problemen i manken..? Benen är torra och där finns ingen ökad värme. Tog ändå ut vet som böjde alla 4 och kollade på volten men inget fel i benen...?
Har bokat tid med massör och med ET.
Han är annars en väldigt glad och positiv häst. Har tömkört honom två gånger och han söker sig gärna neråt och höjer ryggen men baken är inte riktigt med. Vi har testat att sitta upp på honom barbacka och skritta några gånger och han står still när man sitter upp, svankar inte heller. Söker sig även neråt med ryttare utan några problem alls.
Dock tror jag att om vi skulle sätta igång honom nu så skulle han bli halt fram, för baken vill han inte lägga någon tyngd på. Vill komma till botten med det här.
Någon som har några ideer? :crazy:

Sv: Vad kan vara felet *långt*

oj, vilken historia!!!

jag kan inte komma på något annat än att alla hans skador har gjort honom lite "fel" i kroppen och för att kompensera för det onda har han utvecklat fel muskler. när han väl blir "rätt" i kroppen får han ont, just för att dom "rätta" musklerna inte är starka nog.

en tanke iallafall...

hoppas innerligt att han håller sig fräsch såpass länge att han orkar bygga lite av de rätta musklerna och på så sätt själv förbygga att han blir fel.

Boxvila är det värsta man kan ge en häst. Släpp den i en gigantisk kuperad hage och hämta hem den om ett halvår så brukar de repa sig.

Jag vet! I efterhand har jag förstått att det gjorde honom sämre.
De var även förvånade på den andra kliniken hur han kunde ha blivit ordinerad boxvila, när de tycker att det är förlegat.

Han kommer ju gå på lösdrift från och med juni till september, så får vi se hur det blir då.

Cilla: Det har jag aldrig tänkt på, tack före den synvinkeln, det kan nog ligga nåt i det.

Massören kommer på lördag, ET på tisdag.
Får se vad de säger, så uppdaterar jag tråden då.

Med lösdrift (noga med täcke om han blir kall så att han inte står och drar ihop musklerna), regelbundna equiterapeut/massörbesök, väl tillpassad utrustning och tömkörning tror jag att ni kan få strålande resultat. Han måste antagligen "bygga om" sina muskler för att kunna fungera normalt. Kanske en kur antiinflammatorisk kan vara på sin plats under uppbyggnadsarbetet (från backen med ex.vis tömkörning och leda i skritt) om han visar tendenser på att lätt få inflammerade muskler. Lycka till!

:(Stackare där
Vi hade liknande problem med vårt fullblod. Vi märkte att han var öm i ryggen och kände på oss att ngt. var fel. Blev kollad av vet. som inte tyckte det fanns något fel(?) Sen vägrade han att hoppa oxrar och då tog vi honom till en vet.klinik med rtg. Han blev röntgad i hela ryggen och alla ben. Visade sig att det fanns broskbildningar mellan fyra kotor i ryggen samt början till spatt i ena bakbenet.
När vet. frågade oss om hur gärna vi ville behålla honom brast allt för oss. Någon hoppning på mer än lokal nivå kunde inte bi tal om i framtiden. Men vi gjorde ett försök. Han sprutades i ryggen och i bakbenet och efter 14 dagar (återbesök) så var vet. mkt. positivt överraskad hur bra han svarat på behandlingen så då gjordes ny behandling.Sen skulle det vara sjukhage..... ( vi pratar fullblod)...
När han såg att vi hade minimerat hagen vägrade han gå in:confused: Det blev 2 dagar sen öppnade vi upp hagen igen och han sprang en gång sen förstod han själv att han skulle ta det lugnt, vårt gull e en klok en. Jag hade redan innan detta hände funderat en hel del på simträning som alternativ träning till vanliga ridningen och när jag nu föreslog vet. detta tyckte han det var en alldeles utmärkt idé.
Detta var för 3 1/2 år sen. Idag simtränar vi var 14 dag men ofta 1/g i veckan i förebygande syfte och får samtidigt laser.Man ser verkligenhur han trivs med livet idag. Är sedan 1 1/2 år dressyrhäst och tävlar nu till allas förvåning ( framförallt vår egen):rofl: på regional nivå med en hel drös placeringar. Spatten verkar inte ha fortsatt upp i sista glidleden heller
så kan de gå. Simträning kan göras i alla lägen dels är det en mjuk träning och samtidigt kan konditionen upprätthållas. Hoppas du får räät på din häst och hittar en bra behandlings-och träningsmetod. Du ser man ska aldrig ge upp:)

Vilken resa!
Hoppas det löser sig för er.
Skulle tro som andra skrivit att det blir en ond cirkel, pga av skador så överbelastar han andra delar av kroppen.
Håller med övriga, ingen boxvila! Men det har du ju förstått :D
Kan inte hästen gå i hagen då är den verkligen sjuk i min mening.
Att gå ute på lösdrift kan ju vara en bra ide, då rör sig hästarna naturligt och bygger muskler av att bara vara hästar.
Låter som en bra idé att ta ut massör.
En struttig gång sätter jag samman med spatt.. de blir då även väldigt spända i länd och korsmuskulaturen, som tom kan stå och skaka lite ibland. Men han är väl röntgad i haserna nyligen?
Men sen kan det ju bara vara muskulaturen i bakdelen som är svag..
Hoppas massagen hjälper, lycka till!

Saken är den att han inte är röntgad i haslederna alls... Vet inte ifall jag har haft otur med veterinärerna men det har känts som att jag har fått tjata för att få den utredning jag vill ha. De har t.ex inte velat röntga ryggen. Men jag kanske struntar i försäkringen och betalar för ett par plåtar själv. Skulle det visa sig att han har spatt eller brosk/ben bildning mellan kotorna i ryggen så går det ju på försäkringen iaf.
Just nu är jag inte rädd för att det kan vara illa för jag vill bara veta vad som är felet, det är så jobbigt att gissa hela tiden.
Vill ju att han ska ha ett bra liv också :(
Tack för alla svar!!! Jättebra med andra synvinklar än de jag själv fastnat i.
Blir nog så att jag bokar tid för röntgen.

hej
först snablarns sikken otur

Om jag hade så många konstiga skador som verkar rygg baserade, skulle jag nog kosta på min häst en ryggröntgen.

då jag jobbat med hästvård i många år, kan jag säga att många kotknackare, massörer mf förvärrar på längre sikt som det finns ett riktigt fel. Har sät påtok förmånga fel behandlade djur från alternativ medicin. de alternativa metoderna är ofta bra, men jag ifrågasätter starkt diagnosteringen i bland.

jag har tyvärr sett det allt för ofta, enriktigt seriös alternativ behandlare inser att vid komplexa skador räcker inte händerna till utan man måste få insyn ordentligt.

min egen kiropraktiker säger, kan du gå till doktorn så de får ta en töntgen innan jag börjar vrida o vända, för jag ser inte ända in i dina kotor!! och då är det liiiite länge utbildning o krav på humansidan..

ofta kan en röntgen förklara så enormt mycket.

lycka till och pekpinnen är i all välmening!!
SpunkGroda

Har spatten avstannat och läkt ut innan den nått 3:e glidleden- alltså i första eller andra glidleden så syns det knappt med blotta ögat och hästen kan fungera alldeles utmärkt.;) Vårt fullblod hade knappast placerats sig så bra i dressyren som han gjort om det var så påtagligt. Däremot är det viktigt att spatthästar rör på sig ordentligt varje dag. Den mjuka simträningen gör att han kan röra sig väldigt ledigt i vatnet också:banana:. Vi varierar vårt fullblods träning ganska mycket. Rids ut flera dagar i veckan, ibland bara skrittpromenader på 1.1 1/2 timme, backridning och galoppturer och endast dressyr 2 dagar/veckan. På honom fungerar detta och han känns och ser fin ut. Vi är bara tacksamma att vi kunde komma tillrätta med hans problem så vi förstår Wincelots dilemma.

Jo...jag har befarat att det inte var det bästa att knacka kotor hit och dit. Jag får göra det bästa av situationen helt enkelt och betala för en röntgen. Tack för att du delar med dig av dina kunskaper om alternativ medicin. Nästa gång jag hämtar en kotknackare ska jag ha förvissat mig om att det inte föreligger något allvarligare fel. Veterinärer utbildas ju trots allt i många år av en anledning...

Det är det jag sitter o klurar på...kan det möjligtvis vara så att han har en utläkt spatt som gjort honom stel eller måste det finnas en synlig eller kännbar spattknöl då?
Har sett att han börjat vila bakbenen väldigt mycket samt rör sig stelt mest i början av ett pass/en promenad men blir mjukare framåt slutet. (fast ändå inte helt bra)
Nu kan jag knappt bärga mig tills dagen för röntgen som blir i slutet av månaden...

Hej!

Läste om dina problem och detta är problem som jag upplever relativt ofta när jag är ute hos oroliga hästägare för undersökning. Det låter som du kommit tillrätta med din häst "problem" och jag tror inte ursprungsproblemet satt i benen någon gång utan manken/rygg/länd (alltså hela hans arbetsamma överlinje) har varit problemet. Just nu när han är behandlad, vilad o ska sättas igång är hästen svag, stel och ömheten som du skriver har klingats av men finns där och är "sovande". Jag misstänker starkt att det finns en hel del muskellåsningar i hans rygg både bröst o ländrygg. Sätter du igång och börjar bygga upp din häst utan att få bort detta så är det mkt lätt att ramla tillbaka i gammalt mönster.
Jag lyser igenom hela hästens mjukdelar, leder senor osv. för att se att temperaturen är likvärdig. Har du muskelspänningar har du en kraftigt förhöjd temp som måste behandlas och komma tillrätta med. En spänd rygg avlastas genom framförallt hästen framben o blir till kotledsinflammationer. Muskelspänningar behandlas med Biolight som är ett pulserade ljus som har superbra effekt på alla typer av muskelproblem. Ett tips är att jobba din häst med tömkörning över förhöjda cavalettibommar ca 10-20 cm, max 10 min åt varje håll. Superbra för att tänja på musklerna och få upp ryggen och på så sätt få hästen att arbeta från sina bakben. (Gärna något låg i formen). Detta arbete gör jag med alla mina patienter jag har här hemma och det är allt från travhästar i tävlingskondition till äldre ridhästar med många års problem. Lycka till o fler tips finns på www.stall-stenkalla.com Lena

Ja han har mycket muskelproblem. Jag ska ändå ta röntgenbilderna för att vara på den säkra sidan, även om det är dyrt och det visar sig att han är frisk i haser och ländrygg så är det värt pengarna.
Visar det sig att allt sitter i musklerna kan det bli aktuellt med värmekamera och massage ett par gånger i månaden samt tömkörning.
Vi får se...Jag uppdaterar tråden så fort jag vet mer.

Tack för allas engagemang

OT:
ditt nick har fastnat grymt i skallen på mig... :crazy:
kan inte få bort det!!! :D

Att tömköra med förhöjda bommar är kanon! Mitt halvblod jag hade innan var ganska svår att få att jobba ordentligt med sina bakben. Jag har tömkört i många år eftersom detta var en form som han uppskattade mycket. Jag fick ett par gånger hjälp av en professionell kusk som tömkörde sina hingstar mycket för att de skulle stärka sig. Man såg verkligen att det var effektivt! Han sa också att jag skulle köra över bommarna max 10min. Rekommenderas varmt!

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 792
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård