Vad kan vara fel?

Itzyditzy

Trådstartare
Bortse från allt jag tidigare skrivit här på buke ni som följt mig.

Har fått ett rättså stort problem med hästen nu. Hon fäller lite på ryggen under sadeln, i huvudet och benen. Nu den senaste månaden har hon börjat med att när jag ska börja trava och har henne samlad så slår hon med frambenen. Och lixom skjuter mig ur sadeln. Sen har det blivit värre och värre att hon börjat studsa (halvstegra) när jag har henne på korta tyglar. Då har det bara varit att driva henne framåt och hon har fortsatt framåt fint.

Nu sedan i söndags har det inte gått att rida henne. Så fort jag tar tyglarna så börjar hon stegra och hoppa på stället. Även när jag rider lätt. Om jag har långa tyglar så bara rusar hon. Och om jag vill stanna så går det bara med rösten.

I tömkörningen börjar hon med att göra likadant men sedan så går det.

Vid första tanken tror jag bara att det är dumheter. Men hon kan ju ha ont.. Jag har en tid hos veterinär men jag undrar lite om någon varit med om liknande och vad det var?
 
Sv: Vad kan vara fel?

Ingen som kan säga något?

En annan sak jag har kommit på nu också är att hennes bajs helt plötsligt har blivit bra. Det har varit löst och jobbigt hela tiden innan. Så fick hon jäst och när vi slutade med det blev det bra. Nu är det stenhårt ibland. Nästan lite konstigt att det blivit så fast när det varit "normalt" för henne att ha löst..
 
Sv: Vad kan vara fel?

Utifrån vad du skriver så tror jag att hästen antingen har ont och det kan i princip vara var som helst eller att hästen tycker du rider för dåligt. Jättebra att veterinären ska kolla henne.
 
Sv: Vad kan vara fel?

Fast att hästen inte gjort så tidigare behöver inte betyda någonting. Inget förblir det samma över tiden för varken människa eller häst.
 
Sv: Vad kan vara fel?

Vid första tanken tror jag bara att det är dumheter.

Det här är det tråkigaste uttrycket jag vet när det handlar om hästar. De pysslar liksom aldrig med dumheter om de inte har en anledning till det. Antingen för att de inte förstår vad som begärs av dom, för att något är obehagligt, skrämmande eller gör ont.
Vi människor har en skyldighet att ta reda på varför men aldrig med utgångspunkt att hästen är dum för en häst fungerar inte så. Oftast är det vi människor som är dumma som inte förstår eller lyssnar tillräckligt väl.
 
Sv: Vad kan vara fel?

Det här är det tråkigaste uttrycket jag vet när det handlar om hästar. De pysslar liksom aldrig med dumheter om de inte har en anledning till det. Antingen för att de inte förstår vad som begärs av dom, för att något är obehagligt, skrämmande eller gör ont.
Vi människor har en skyldighet att ta reda på varför men aldrig med utgångspunkt att hästen är dum för en häst fungerar inte så. Oftast är det vi människor som är dumma som inte förstår eller lyssnar tillräckligt väl.

+1 på den!
 
Sv: Vad kan vara fel?

Ja jag ska in till kliniken i löberöd med henne imorgon. Jag menade att det hon gör inte kan bero på hur jag rider eftersom jag rider mycket bättre nu än vad jag har gjort innan när jag haft henne.

Jag har hoppat upp, sett hur hon har varit och sen hoppat av när hon håller på så. Och så har det blivit värre och värre. Så det kan ju vara så att nu vet hon att jag ger upp när hon gör så. Då gör hon det tidigare hela tiden och värre. Men jag vet ju inte. Hon har slängt av folk innan och det var bara dumheter. Kollade upp hästen då med. Så det är därför jag vet att hon kan dumma sig så bara för att ..
 
Sv: Vad kan vara fel?

Ja jag ska in till kliniken i löberöd med henne imorgon. Jag menade att det hon gör inte kan bero på hur jag rider eftersom jag rider mycket bättre nu än vad jag har gjort innan när jag haft henne.

Jag har hoppat upp, sett hur hon har varit och sen hoppat av när hon håller på så. Och så har det blivit värre och värre. Så det kan ju vara så att nu vet hon att jag ger upp när hon gör så. Då gör hon det tidigare hela tiden och värre. Men jag vet ju inte. Hon har slängt av folk innan och det var bara dumheter. Kollade upp hästen då med. Så det är därför jag vet att hon kan dumma sig så bara för att ..

Det finns en lång rad tänkbara anledningar som är före "dumheter" på teorilistan.

Ett då såklart att hon har ont. Som anekdot kan jag berättat om min herre. Han kollades på klinik och var ua. Han kändes inte helt hundra, det var därför jag kollade upp. Men helt ua på klinik, inkl fraktionerat böjprov och arbetsprov. Så okej, matte inbillar sig. Två dagar senare är hästen närmast oridbar, är mer i luften än på marken, reser sig, exploderar, bockar, sjukt tittig för ALLT, far i luften för en sten, kastar sig åt sidan för en kvist osv. Utan att jag ens krävt någonting. Olikt hästen. Jag minns fortfarande vad jag sa när jag beställde en ny tid på kliniken; "endera har han ont, eller så har han blivit besatt av onda demoner". Att han "plötsligt" skulle blivit "dum" fanns inte på kartan.
En vecka efter det första klinikbesöket var vi tillbaka, han var halt på tre ben. Men han bet ihop så länge han kunde, därför de inte hittat nåt innan.

Nästa jag skulle fundera på är utrustningen. När kollades sadeln sist, sadelpassform är färskvara. När kollades tänderna senast? Båda de två kan orsaka beteendet du skriver.

Sen har vi pälsfällningen, vissa hästar reagerar på den, och de kan reagera ett år och inte ett annat.

Om allt ovan skulle vara helt uteslutet, så ja då får man verkligen fundera på vad som tagit åt hästen. I det läget skulle min första fundering vara om hästen tycker jobbet är tråkigt. Har det blivit för mycket bana, ridits ut hela tiden längs samma väg, ökats kraven för fort etc.

Hästar är inte dumma för att vara dumma, de försöker säga något. Ibland är det "enda" de vill säga att jobbet suger, men då får man ju försöka presentera jobbet roligare.

Framförallt är inte hästar dumma för att vara dumma helt plötsligt..
 
Sv: Vad kan vara fel?

Sadeln köpte jag ny efter inpassning. De byggde om den så att den verkligen skulle passa i höstas. Tänderna kollades också i höstas ua och hade innan dess inte blivit kollade på två år.

Hon fäller just nu ja, men som sagt under sadeln, huvudet och benen bara.
Det kan ju vara att hon är uttråkad då. Vi har inte så många ridvägar runt oss (två st) och på båda måste man rida antingen på en liten asfaltsväg där bilarna kör sjukt fort eller över en jätte stor väg med bilar som kör i 90-100 och lastbilar.. Så den vägen går vi nästan aldrig. Så det får ju bli asfaltsvägen, bytar dock håll hela tiden.

Hon har redan brunstat så det är inte pga av det. Sen har hon magnesium och någon annan speciell olja för att dämpa den. Hon har alltid haft rättså rejäla brunster.

I stallet de som har sett mig rida säger dom att hon gör så för att hon inte går framåt. Men det tror jag inte alls på, bara för att hon inte går framåt gör man ju inte så. Ska bli spännande att se vad veterinären säger imorgon!
 
Sv: Vad kan vara fel?

Om det dessutom är efter brunst är det ju definitivt läge att kontrollera det. Livmoderinflammation kanske? Går hon i blandad flock?
 
Sv: Vad kan vara fel?

Hon får i samma hage med ett sto. Mitt emellan två ston och två valacker. Jag pratade med veterinären innan idag och den sa att jag skulle prova att rida hästen och fortsätta när hon höll på. Det gjorde jag idag då. Och då gick det till slut. Det är när jag kräver något utav henne. Jag har ju kommit dit i min ridning så att jag kan kräva något utav en häst. Jag har även börjat hitta alla knappar på min häst. Hon reagerar med att tjura och göra allt för att inte jag ska få som jag vill.

Redan när vi provred och min tränare satt upp på henne så sparkade hon mot skänken och sånt när min tränade hittade hennes känsliga punkter. Så jag vet inte alls vad jag tror. Ringde till veterinären och hen sa att vi skulle avvakta. Om det är likadant igen när jag rider imorgon (dåligt alltså) så kommer hen ut och kollar på hästen när jag rider och sen bokar tid på klinik. Eftersom veterinären känner hästen sedan hon va föl så vet hen ju hur hon kan vara..
 
Sv: Vad kan vara fel?

Men var i brunstcykeln är hon då? Har de besvärligt är det oftast innan och under brunst, och det brukar då vara protester mot skänken främst. Och vid rörelser/övningar som är obekväma i det tillståndet.
 

Liknande trådar

Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
1 043
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 247
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp