Vad kan vara fel, hjälp mig *långt*

Bison

Trådstartare
Vet inte om tråden hamnat rätt.
Jag är lycklig ägare till en toppen ponny, en irländsk d ponny på 12 år, har haft honom i två månader nu.
Han är en super ponny, rolig astt rida, tränar och tävlar litei hoppning, men ibland är han inte som han brukar, han har "svarta" dagar, han kan bli helt hysterisk och bara rusa, det händer inte ofta men det är otäckt när det händer, han blir helt okontaktbar. Han skenar inte på samma sätt som en vanlig häst. Han kör upp huvudet spänner alla muskler i halsen, skjuter upp ryggen och sätter under sig rumpar och hopp galopperar iväg i full fart, det går inte och ta i tyglarna eller sitta ner, antingen så rtamlar man av eller så stannar han av sig själv efter några hundra meter.
Tidigare ägaren berättade att han kunde sticka ibland men jag trodde inte att det var på det sättet....
JKag älskar m,in lilla häst, jag arbetar honom mkt i runcorallen med jättebra resultat.
Det finns inget mönster i hans "anfall" han ger ingen förvarning.
ET kommer på söändag men jag tror inte han har onte utan at det sitter i huvudet.
Han kom till Sverige 00 ingen vet vad han råkatr ut för, troligewn har han nlivit barrerad och fått mkt stryk, han hoppar bra ocg gärna så lämge som det inte står folk vid hindrena, på framhoppningen går det näastan aldrig att hoppa, står det personer vid hindrena så blir han jätterädd och kastar sig över hindret, river han så rusar han efter :cry:
Finns det ngn person här som känner igen sig i problemet och vet hur jag ska kunna hjälpa honom.

Sv: Vad kan vara fel, hjälp mig *långt*

Jag skulle börjat med att låta en vet. undersöka hästen för att utesluta fysiska fel.
Är det vid speciella tillfällen han gör så? När han ser/hör nåt speciellt?
En häst jag kände kunde plötsligt sätta av i fullt sken när han hörde traktorer, och det visade sig att han varit med om en olycka med traktor inblandad, han fick därför panik bara han hörde ljudet.
Det gick ju dock att arbeta bort hans rädsla, och problemet upphörde.

Men börja med att utesluta fysiska orsaker, han kan ha ont i ryggen eller nån annanstans. Precis vart som helst.

Jag hade en häst som var på det sättet. Jag bytte ut all havre mot annat kraftfoder och det blev en helt annan häst. Just det där att dom blir som okontakbara är lite läskigt.
Kanske värt att prova ialla fall?

Det var inte ett lätt problem! Jag tycker att det är bra att du kollar upp honom. Smärta eller smärtminnen kan ge sån här reaktioner. Jag blev anfallen av en ponny för drygt ett år sedan och han anföll många personer utan direkt anledning och vi TROR att han kan ha haft mycket ont tidigare och samtidigt varit pressad (nu var han ua vid vet.besiktning).

Sen FINNS det ju faktiskt hästar som har hjärntumörer, fel i psyket och liknande men de är ju en mycket liten procent och när din häst är så utbildad som han är så tycker jag att det verkar ologiskt att det inte visat sig på ett tidigare stadium så att han inte blivit ridhäst öht.

Vet du vad jag tycker att du ska göra? Skriva en utförlig dagbok varje gång det här händer. Ta med temperatur, väder, om han ätit normalt, om han verkar okej i ben och rygg, vad det var för typ av träning, vad som hände precis innan och vad som hände efter. Om du gör det så kan du ev. börja se ett mönster och kan då dra slutsatser och kolla upp honom mer efter det.

Hittar ni inget fel så jobba mycket med hans rädsla i samband med hoppningen, kanske att nyckeln sitter där?

Och du - var rädd om dig så att du inte gör illa dig vid de här anfallen. Jag förstår att du inte låter bli att rida då det inte går att förutse anfallen men iaf kanske till att ET tittat på honom?

Lycka till!

/Camilla

han har en gäl utprovad sadel och 9 dagar av tio så är det inget, han är lugn och sansad och toppen att rida sen händer det helt plötsligt och det finns inget samband.
Igår skulle min kompis rida honom på banan, hon är mkt duktig och rider mjukt och fint, det gick bra i skritten men när honm skulle trava flög han bara i luften rätt mot staketet för att i sista sekund kasta sig åt sidan och kompisen flög rakt igenom staketet :crazy: vi ängnade tio minuter åt att fånga honom, jag provade att rida honom när han lugnat sig med samma resultat fast jag landade lite snyggare rätt på en stolpe.....
Markarbetade honom i corallen efter tills han var helt avslappnad och uppmärksam igen.
Han får havre fritt foder och är alltid lagom pigg att rida....

Senast ändrad:

Jag förstår inte vad du menar att
"han är alltid lagom pigg att rida". Det du nyss beskrev lät i piggaste laget...

Har ni kollat tänderna? Händer det oftast vid övergångar, eller tänkta övergångar?

Jobbigt läge.

Jag skulle kolla munnen, hovar (ibland kan det vara så att ett visst sätt att sko inte passar hästen, trots att det egentligen är bra skott), göra en hältutredning, röntga rygg, och om man hittar något på benen även röntga dem.

Sen skulle jag fodra med nästan bara hö. Lite skrammel i krubban kan ju till exempel vara morötter och äpplen, kanske lite betfor. Om du inte kan/vill ge enbart grovfoder, se till att du har en väl uträknad foderstat. Fri tillgång kanske kan vara något, för ofta är det lite såhär - en mätt häst är en lugn häst.

Hoppningen, jo tack jag känner igen problemet - jag har också irländska ponnyer. Framför allt mitt sto kunde bli panikslagen om någon stod nära hindret, speciellt om hon rev och personen direkt tog upp bommen. Jag skulle börja med att skritta över bommar - och ha personer stående brevid. Gör halt innan, efter, mitt över (inte på en och samma "överridning"), och låt personen klappa honom lite, eller ge honom lite godis. Höj hindrena succesivt, blir han stressad igen - gå tillbaka till bommarna på marken.

På tävlingar, har du inte fått bukt med problemet innan du åker ut igen - be folk flytta sig från hindret!

Ang. panikattackerna tror jag att det var en bra idé att föra dagbok över hur dagen har varit. Det bör ju (realistiskt sett) finnas ett mönster. Jag tror inte på att låta någon annan sitta upp, det är ju trots allt mellan dig och hästen det ska funka. Att ta hjälp från marken däremot är utmärkt om det är någon som förstår sig på din hästs beteende alltså, och inte tror att det är jävelskap.

Prata med den gamla ägaren om problemet, kanske har hon lagt märke till att han reagerar på något speciellt och "panikar"?

Lycka till, och ge inte upp! Kom ihåg att det är i motvind, inte medvind en drake lyfter.

ridtravare skrev:
Jag förstår inte vad du menar att
"han är alltid lagom pigg att rida". Det du nyss beskrev lät i piggaste laget...

Har ni kollat tänderna? Händer det oftast vid övergångar, eller tänkta övergångar?

Han är jättebussig och snäll och rida när han är sitt vanliga jag. Han är inte het och skenar som andra hästar. Det går inte att beskriva hur han gör, man måste nästan se det. Vi har varit hos hästandläökaren Torbjörn i Söderköping och han är jättefin i munnen.
Det kan hända i övergångar men inte alltid.

fälttävlansnörd skrev:
Jobbigt läge.

Jag skulle kolla munnen, hovar (ibland kan det vara så att ett visst sätt att sko inte passar hästen, trots att det egentligen är bra skott), göra en hältutredning, röntga rygg, och om man hittar något på benen även röntga dem.

Sen skulle jag fodra med nästan bara hö. Lite skrammel i krubban kan ju till exempel vara morötter och äpplen, kanske lite betfor. Om du inte kan/vill ge enbart grovfoder, se till att du har en väl uträknad foderstat. Fri tillgång kanske kan vara något, för ofta är det lite såhär - en mätt häst är en lugn häst.

Hoppningen, jo tack jag känner igen problemet - jag har också irländska ponnyer. Framför allt mitt sto kunde bli panikslagen om någon stod nära hindret, speciellt om hon rev och personen direkt tog upp bommen. Jag skulle börja med att skritta över bommar - och ha personer stående brevid. Gör halt innan, efter, mitt över (inte på en och samma "överridning"), och låt personen klappa honom lite, eller ge honom lite godis. Höj hindrena succesivt, blir han stressad igen - gå tillbaka till bommarna på marken.

På tävlingar, har du inte fått bukt med problemet innan du åker ut igen - be folk flytta sig från hindret!

Ang. panikattackerna tror jag att det var en bra idé att föra dagbok över hur dagen har varit. Det bör ju (realistiskt sett) finnas ett mönster. Jag tror inte på att låta någon annan sitta upp, det är ju trots allt mellan dig och hästen det ska funka. Att ta hjälp från marken däremot är utmärkt om det är någon som förstår sig på din hästs beteende alltså, och inte tror att det är jävelskap.

Prata med den gamla ägaren om problemet, kanske har hon lagt märke till att han reagerar på något speciellt och "panikar"?

Lycka till, och ge inte upp! Kom ihåg att det är i motvind, inte medvind en drake lyfter.

Tack för alla tips :bow: :bow:
Et kommer ju på söndag så hittar hon ngt misstänkt som kommer vi givetvis göra en utredning på klinik. Munnen är som sagt kollad.
Han är väldigt välmusklad och jämt musklad, blank i pälsen och ser väldigt vaken och glad ut.
Jag tror att det helt enkelt sitter i han huvud, att det är vissa situationen så skrämmer honom eller som påminner honom om ngt hemskt.
Han har fri tillgång på hö.
Jag vill bara rida honom själv, men jag har ett jobb med väldigt variewrande tider, därför hade jag tänkt ha en medryrttare men den ideén har jag slopat nu.
Tränade hoppning igår och han var sitt vanliga jag, glad och framåt och hoppade stort och glatt :) han var lite spänd i början men det var antagligen eftersom det var vår först inne träning.
Jag har börjat skriva dagbok om hur han är från dag till dag.
De gamla ägarna kunde intye komma på ngt speciellt mer än att han var spänd vissa dagar, inte ofta men det hände.

Bison skrev:
han har en gäl utprovad sadel och 9 dagar av tio så är det inget, han är lugn och sansad och toppen att rida sen händer det helt plötsligt och det finns inget samband.
Igår skulle min kompis rida honom på banan, hon är mkt duktig och rider mjukt och fint, det gick bra i skritten men när honm skulle trava flög han bara i luften rätt mot staketet för att i sista sekund kasta sig åt sidan och kompisen flög rakt igenom staketet :crazy: vi ängnade tio minuter åt att fånga honom, jag provade att rida honom när han lugnat sig med samma resultat fast jag landade lite snyggare rätt på en stolpe.....
Markarbetade honom i corallen efter tills han var helt avslappnad och uppmärksam igen.
Han får havre fritt foder och är alltid lagom pigg att rida....

Hm...känner igen detta. Min förra häst reagerade ungefär på samma sätt och i hans fall handlade det om smärtor. Han höll ihop sig för det mesta men så plötsligt orkade han inte göra det längre och blev "galen". ET och vet jobbade rätt länge med honom och han blev t.o.m.scintad i Uppsala men ingen hittade något förrän vet bedövade hästens bakknän och såg en märkbar förändring i rörelserna...fullständig röntgen visade atroser i bakknän och samtliga kotor. Chocken blev total eftersom hästen inte visat något utom vid dessa "galna" tillfällen men de var tillräckliga för att man skulle ana att det vare något fel...
:cool:

nej vad hemskt....
Men det konstiga med Dusten är att han har varit såhär sen han kom till Sverige, i början kunde man inte ens sitta upp på honom, Klara som jag köpt honom av har lagt ner ett jättejobb på honom så jag hoppasd verkligen att det är den gamla rädslan som sitter i.
Men det ska bli skönt att få veta om han har ont.
Och som sagt så gick han strålande igår och då var det ändå ganska jobbiga övningar.

Bison skrev:
nej vad hemskt....
Men det konstiga med Dusten är att han har varit såhär sen han kom till Sverige, i början kunde man inte ens sitta upp på honom, Klara som jag köpt honom av har lagt ner ett jättejobb på honom så jag hoppasd verkligen att det är den gamla rädslan som sitter i.
Men det ska bli skönt att få veta om han har ont.
Och som sagt så gick han strålande igår och då var det ändå ganska jobbiga övningar.

Jag håller självklart tummarna för att det inte är samma sak som på min kille...men var uppmärksam för vissa hästar visar inte om de har ont så att det blir begripligt. I fallet med min var han ju inte synbart halt förrän vi bedövade honom och han hade inte några gallor eller svullnader som avslöjade nåt. Det kan också vara en minnesbild av smärta som några redan nämt för dig. Halvblodet som jag hade för ett tag sedan på tillridning var ett sånt exempel...och på henne spökade även munnen (gombitare). Men efter korrigering och genomridning med mycket stretchning så blev hon bra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 211
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 729
Senast: mackan
·
H
Träning Hej på er hästmänniskor, hoppas nu att ni kan ge mig tips till detta stora problem.:confused: Min lillasyster rider en shettisvalack...
Svar
7
· Visningar
1 459
Senast: Lager
·
I
Träning Jag skickar denna från anonym (vill det bara..), men jag har en annan användare här annars. Tar det direkt. Jag försöker och...
2
Svar
31
· Visningar
3 131

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka