vad kan man säga...vad kan man göra?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare cämela
  • Startdatum Startdatum
C

cämela

help.jpg

jag är lite orolig för min diamant. hon är så otroligt "tung" runt om. va ska jag ta mig till. jag linimenterar och bandagerar henne efter varje jobb men jag är orolig att et inte räcker. vadgör man åt sånna här hästar? känns som om kototna inte kommer hålla länge om det sak se ut så här och då det blir högre farter :crazy: ..hon har lätt för galloppen då man tar ut henne i spåren har väl säkert med allt att göra hon är så otursdrabbad.. men vill ju inte hon ska gå sönder min oro är väl befogad? :confused: :eek:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: vad kan man säga...vad kan man göra?

Trampar hon igenom så mycket att hon sliter på sporrarna? Det är ju hemska svårt att se på bilden, speciellt som det inte ser ut att gå så fort. Har du nån bild när hon står stilla?

Så gjorde ju min lilla "racer" vilket gjorde att hon var svår att flytta i sidled och hade lätt för galopp under en tidig period som treåring. Genomtrampningsskydd under gamascherna löste hennes problem. Hon var förstås en lätt modell, men var aldrig skadad fram till sin hovbensfraktur och den kan jag inte skylla på hennes leder och senor.
(Jag har en förhoppning att hennes son inte blir fullt lika vek i kotorna :crazy: )

/// ghost

ittade inga speciellt bra biler här ser man lite
ben2.jpg
ben1.jpg

nej jag har försökt kolla men hon går inte igenom så attsäga. mm är allti så å om föröker ta ut henne påtex upploppet så gallopperar hon.

men galloppen kan ju bero på något helt annat. är det ingen annan här som också haft häst som 'är så här och hur det gått för dom?

En av våra hade också såna här problem, mest bak.
Just han blev det tyvärr inget med (berodde på många saker).
Han blödde ofta för att han trampat igenom så illa, men det var mest när han gått fort på inne på travbanan, jag upplever att gruset på tävlingsbanorna är elakare och ger lättare skav också om det kommer innanför skydden.

cämela skrev:
ittade inga speciellt bra biler här ser man lite
ben2.jpg
ben1.jpg

nej jag har försökt kolla men hon går inte igenom så attsäga. mm är allti så å om föröker ta ut henne påtex upploppet så gallopperar hon.

Har ni bra hovslagare? Inte fin vinkel ifram :crazy: .. höj i trakterna!! *tips*

cämela skrev:
men galloppen kan ju bero på något helt annat. är det ingen annan här som också haft häst som 'är så här och hur det gått för dom?

Det är ju jättesvårt att sia om egentligen, min kompis hade en häst som galopperade lite omotiverat både i lopp och träning och i hennes fall var det "bara" att de inte fått till det med skydd och balans men det gäller ju att hitta rätt och det är absolut inte enkelt. :crazy:

/// ghost

Ja, hon ser ju faktiskt lite lång ut i tårna och lite mer trakt hade väl inte skadat.

hon är precis som sin mamma var vs tårna växer trakten är et lite sämre med.

motteryttare: vilken vinkel eller memnar du att hon är tåvid?

jo men hon galloperar gansak omotiverat också men u vet ju hur et är man söker stänggt fel...

Har ni kollat henne i munnen? Många "omotiverade galopper" har sin grund där, särskillt sådana som dina du drar i höger tömmen, för att styra ut det gör unt i munnen och hästen hoppar.

jag skulle ha höjt henne i trakterna och kortat tån. växer inte fötterna tillräkligt så att ni får upp trakterna är kilar ett alternativ. genom att ha högre trakter minskar ni genomtrampet..

cämela skrev:
hon är precis som sin mamma var vs tårna växer trakten är et lite sämre med.

motteryttare: vilken vinkel eller memnar du att hon är tåvid?

Hmm.. hur ska jag färklara...

Ta tån längst fram, på mitten. ta ett "rakt streck" upp till mitten på kronranden i fram....sen, fortsätter du den hära raka linjen så den kommer ut på baksidan på benet... "slutpånkten" skall hamna ca 3-4 cm upp på kotan... Om du kollar på bilden så hamnar den här hästens raka linje nästan vid karleden/början på kotan/böjsenan vilket inte är bra...

Hmm... hoppas du hängde med :D :o jag är sämst på att förklara/lära ut :angel:

Montéryttare skrev:
Hmm.. hur ska jag färklara...

Ta tån längst fram, på mitten. ta ett "rakt streck" upp till mitten på kronranden i fram....sen, fortsätter du den hära raka linjen så den kommer ut på baksidan på benet... "slutpånkten" skall hamna ca 3-4 cm upp på kotan... Om du kollar på bilden så hamnar den här hästens raka linje nästan vid karleden/början på kotan/böjsenan vilket inte är bra...

Hmm... hoppas du hängde med :D :o jag är sämst på att förklara/lära ut :angel:

Montéryttare: Du kanske kan rita så förstår jag bättre? :idea: :D

Det finns ju ett speciellt litet "verktyg" som man kan mäta hov vinkeln med. Bättre är nog att låna el. köpa ett sånt så fattar man kanske mer hur man ska göra.
Men helt klart är ju att trakterna är för låga. som nån annan sa: Kilsula? och korta av tån så hon kommer iväg snabbare. (hur mycket får man prova sig fram och bedömma. vi drog i med riktig tvärtå på våran efter att försiktigt ha provat oss fram)

praktiserade i ett travstall för flera år sedan och de lindade benen som stöd för att minska genomtrampning i kotleden...
Annars håller jag med om att höja trakterna...

peak skrev:
Montéryttare: Du kanske kan rita så förstår jag bättre? :idea: :D

Jag har bara dator på bilblan nu, min levereras nästa vecka.. då kan jag nog rita :D Men som sagt en kil sula kan man oxå testa med! MEN.... OBServera att man ALDRIG får ändra ställningen med för stor vinkling, sen att inte köra på/rida på samma dag... Låt hoven/leder/ligament/muskler få vänja sig vid den nya vinkeln... är jätte viktigt.

Min "Vackra" trampade igenom som 3-4 åring, men det var bak och jag hade genomtramningsskydd på honom, detta växte bort när han blev äldre...din häst har ju långa kotleder och det ser ju inte alls så kul ut.....

vi använder genomtrampningsskydd på 3 hästar som trampar igenom sådär, och på en lindar vi.

Kan du ta ett foto på hov och kota från sidan?

Så här långt ser det ut som hästen skall skos normalt,låter man trakten bli högre ökas ju brytningen i kota och hovled!!

En t.x. björnfotad häst skall sänkas i trakten.

Tåriktat i fram,är problemet det samma i bak så äggskor.

(Informationen hämtad från sakvetare)

Njae...
Av högra bilden att döma (svårt att se iofs.),
så rekommenderades att höja trakterna för att minska brytningen i lederna.
Jag håller med om att det behövs tydligare bilder för att se ordentligt.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 359
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 251
Senast: Grazing
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 166
Utrustning Det är väl ingen hemlighet att jag "lågintensivt" letar efter en dressyrsadel till H.H. Jag har en tanke om att först titta ut en dito...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 245
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka