Vad kan man göra?!!

R

renatechampion

Ena hästen i stallet börjar väva så fort han får en antydan om att jag och min häst ska ut och rida. Han har en gammal senskada på ena frambenet och vad jag har förstått så belastar de ju senorna jättemycket när de väver.

Han väver ju inte lite heller! Han slänger huvudet fram och tillbaka och därmed skiftar han ju också mellan vänster och höger framben.
Han väver i sån kraftig rörelse att man nästan tror att han ska slå omkull sig själv eller något.
Jag vill inte att han ska skada sig, vad kan man göra??! Kan man ens göra någonting?
Tacksam för svar.

Sv: Vad kan man göra?!!

Kan han inte gå i hage medan ni är ute? Det går ju att vänja dom vid att vara ensamna i hagen om man tar det bitvis.

Ja, vi försöker. Han är ett fullblod så rent allmänt är han lite hispig.
Men just nu är det kasst väder,och han springer upp hagen rejält.
Men det är inte bara när vi ska ut och rida, så fort jag håller på med min häst så är han också i farten. Skitjobbigt, och jag mår dåligt för hans skull.

Påtala det för ägaren.
Ägaren bör tillse att hästen uppstallas/stimuleras så den inte har anledning att väva. Mycket utevistelse med kamrater i bra hagar och sysselsättning.
Är stallet ditt kanske du skall se dig om efter en annan inhysning som fungerar bätte.

/PDöben

Pröva med att ge hö i hagen eller någon annan sysselsättning typ en grov trädstam att gnaga på eller nåt. Dom brukar lugna sig då.

Mycket utevistelse och om de har något att göra brukar fungera. Finns det ingen mer häst i stallet som han kan stå med när du rider ut??

Man har ju provat speglar till hästar som väver med gott resultat.

Hitta en putsad plåskiva och spika upp i boxen.

Han är ett fullblod så rent allmänt är han lite hispig.

Fullblod är rent allmänt INTE lite hispiga!:mad: Har du varit på banan någon gång bland traktorer, tåg, högtalare, lastbilar, det stora mertalet av hästarna står o sover i sina boxar...

Blir faktiskt irriterad när folk drar alla över en kam sådär.

Fullblod är rent allmänt INTE lite hispiga!:mad: Har du varit på banan någon gång bland traktorer, tåg, högtalare, lastbilar, det stora mertalet av hästarna står o sover i sina boxar...

Blir faktiskt irriterad när folk drar alla över en kam sådär.

Drog jag alla över en kant. Nej men däremor drog jag honom över en kant. Han ÄR ett fullblod och HAN ÄR hispig. Deal with it.
Jag kan garantera dig att det finns fler fullblod än honom som är ALLMÄNT hispiga. Lönt att bli irriterad, låt istället bli att kommentera.

Tack för alla svar. Nu är det ju såhär att det bara är min häst och den andra som är i stallet.
Vi försöker ju vänja honom genom att ha honom i hagen medans jag rider, han får också oftast någonting att sysselsätta sig med under tiden. Men saken är den att stallägarna har för nuvarande bara en hage iordning, och den springer han ju upp under tiden vi är i stallet och rider. Så snart har vi ju ingen hälsosam gräshage kvar. :confused:
Därför blir det ju ofta att han får stå inne när jag ska rida, och då sätter han ju igång..

Jag har tänkt över att kanske låna en liten till sällskap, för det hade kanske underlättat. Men det är stallägarna inte pigga på..

Jag är så orolig för fullblodet, men samtidigt börjar jag också bli orolig för mit eget halvblod, för tänk om hon tar efter? och hon börjar faktiskt bli lite småberoende av honom själv..

Hej!
Jag förstår din oro för fullblodet och rekommenderar att ta hjälp av en djurhomeopat, de har mediciner som kan få den att tänka om och inte bry sig vid ensamheten. Kram

Det ÄR svårt att bara ha 2 hästar då de blir väldigt beroende av varandra! Ibland kan vävandet lugna ner sig om man byter box. Spegel var ett annat förslag i tråden som också kan vara värt att prova.

Hej!
Jag förstår din oro för fullblodet och rekommenderar att ta hjälp av en djurhomeopat, de har mediciner som kan få den att tänka om och inte bry sig vid ensamheten. Kram

Låter som ett bra förslag, men jag kan ju tänka mig att det inkluderar pengar. Och det är nog stallägaren inte heller sugen på:confused: Eller är det värt att jag kostar på mig det själv?

Det ÄR svårt att bara ha 2 hästar då de blir väldigt beroende av varandra! Ibland kan vävandet lugna ner sig om man byter box. Spegel var ett annat förslag i tråden som också kan vara värt att prova.

Ja, jag vet,och uppenbarligen så märker jag det.. :(
Vi har ju som sagt föreslagit att låna en liten ponny eller liknande som sällskap, för jag tror det hade underlättat en del, men det verkar inte vara diskuterbart ens..
Jag blir bara frustrerad.

Ja, jag vet,och uppenbarligen så märker jag det.. :(
Vi har ju som sagt föreslagit att låna en liten ponny eller liknande som sällskap, för jag tror det hade underlättat en del, men det verkar inte vara diskuterbart ens..
Jag blir bara frustrerad.

Har du alltså provat spegel?

Nej jag har inte gjort det, förklara gärna hur jag ska gå till väga! :)
Men det är ju så att han står och väver med huvudet över boxdörren, och mittemot den finns det ju ingen vägg..

Men berätta gärna hur jag ska göra, jag är villig till att pröva allt för att få resultat. :bow:

Hur länge har det hållt på? De flesta brukar ju ändå vänja sig. Mina FULLBLOD som inte är hispiga kan alla stå inne eller i hage själva. De är då mellan 1 och 6 år. De har gapat och skrikit och vandrat i början, men nu är det inga problem.

OT: det heter faktiskt "dra alla över en kam" inte kant. ;)

Det har hållt på så hela tiden. han klarar inte att vara själv helt enkelt.
Där jag kommer ifrån heter det att dra alla över en kant. Har aldrig nånsin hört kam. :rofl:

Han måste ut annars kommer han bara att bli sämre/mer stressad/uttråkad och lär din häst sammaledes. Sällskapsponny är en utmärkt idè, boll i boxen kan hjälpa vissa hästar. Ju mindre en häst är ute/blir motionerad/desto stissigare blir den eller fetare !!

De är ute heeela dagarna. från kl 9-18.
Så uttråkad är han ju inte, det handlar ju om att han blir tossig när min häst går ifrån honom, det är då han börjar väva.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 571
Senast: Liran
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 292
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar