Vad kan man ge en mager häst?

A

Anja586

min häst är 16 år och vädligt mager. Nu får hon hösilage och krafft, men hon är väldigt väldigt mager och tanig.

jag skulle vilja ge henne nått för att "fetta" upp henne. men vad? Build-up? nått annat?¨

tacksam för svar.

Sv: Vad kan man ge en mager häst?

min var staket förut, hon har fått fibergi, lusern och Stud Balancer... å olja å chevinal... höet var inte så bra värden på tyvärr, men det var därför hon fick lusernen...

Stud kan jag verkligen rekomendera, dyrt, men helt klart super!
från D & H...

lycka till

Min häst har också varit väldigt mager, jag gav henne Lusern Pellets (som fick svälla i vatten), korn och så hade jag lite raps-olja i maten.

Hon fick ca 4kg korn och 1 kg Lusern per dag, och ca 9kg hö. Det tar ju ett tag innan hästar går upp i vikt oftast, men detta funkade för mig och min häst!

...såvida hon inte alltid varit svårfödd enligt tidigare ägare osv... kolla tänderna??? vanligt att det är det som spökar på ädlre häst.

för övrigt gäller RIKLIG ( för att inte säga fri tillgång) giva på BRA stråfoder som grund.....
sen finns det ett antal olika foder medel du kan bidra med beroende på vad du letar efter.

tex Krafft Grön Pluss (mycket protein)
soja
olja

osv.

Kolla gärna tänderna först av allt!Lite äldre häst...

Annars är det bästa, tycker jag, att ge fri tillgång till hö/grovfoder, samt fodra med liten "näve"(inga 4 kg)havre(krossad, till äldre eller svårfödd häst,vetekli, betfor, lite större giva korn, också krossad, såklart, samt ngn dl majsolja...

Mkt svårt att ge ngr mera utförliga mått/kg , men återkom och berätta lite mera om vad det är för häst och vad den används till och hur mkt den arbetar./Tolly

Hur mycket hösilage och krafft (vilken sort?) får hon, och vet du vad hösilaget innehåller?

magdalena, läs gärna min andra tråd där jag behöver hjälp att räkna ut en foderstat.

jobbigt att man inte kan ta bort trådarna!

När du skrivet att man kan ge Krafft Grön Pluss till magra hästar, vad är skillnaden mot krafft nya groov?? och kan man ge till soja? Eller blir det för mkt protein?

Hade ett magert fullblod och gav honom kli och luzern blandat. Han blev tjock å go på det! Inte fel att putta i lite olja heller.....

Har inte ägaren några tips?? Vad har hästen ätit där, innan den kom till dig?
Kan ju vara så att ägaren har synpunkter på hur hästen ska utfodras, Om det är nått som den av en eller annan anledning inte kan /bör äta osv..så är det ju bra att kolla det också!

Jag fick rådet av Krafft att använda plussen då jag ville ha Krafft endast som komplement till övriga fodret jag fodrar med. De gav mig även Groov alternativet men då rörde det sig om större givor Groov i utbyte mot att övriga kraftfodret jag ville använda utgick.

Plussen är mycket mer koncentrerad, den är ju även framtagen för att komplimentera tex havre/korn som kraft foder. Grooven tillhör "färdig foder" kategorin.

Gnist skrev:
Har inte ägaren några tips?? Vad har hästen ätit där, innan den kom till dig?
Kan ju vara så att ägaren har synpunkter på hur hästen ska utfodras, Om det är nått som den av en eller annan anledning inte kan /bör äta osv..så är det ju bra att kolla det också!

ja självklart. men ägaren har många hästar ute på foder och har skickat ut mass utsckick till alla. där står det typ, om du har en ponny - ge den blablabla, om du har en häst på 160 cm ge den blabla. så det är inte så specifikt för denna hästen liksom.

och där står det
9 kilo hösilage, 3,5 kilo krafft grund. Men det är vad hon får och jag tycker att honär tanig och smal och borde få mer mat, men jag vet inte hur mycket och inte av vad.

men jag ska nog testa det med fri tillgång på hö under natten. och som i min andra tråd där jag behöver hjälp med foderstat så ska jag ge henne det som coffeaclub skrev där. så ska jag nog få fason på henne.

Vi har gett Spillers Senior Conditioning till en äldre häst som var svår att hålla i hull. Efter några månader kunde vi dra ner till halva kraftfodermängden, och ändå fortsatte han gå upp i vikt. Det är ett foder som är anpassat till äldre hästar som är svåra att hålla i hull. Suveränt foder.

Anja586 skrev:
min häst är 16 år och vädligt mager. Nu får hon hösilage och krafft, men hon är väldigt väldigt mager och tanig.

jag skulle vilja ge henne nått för att "fetta" upp henne. men vad? Build-up? nått annat?¨

tacksam för svar.

hej! :banana:

när våran häst kom :love: :love: så var han lite mager, vi gav honom 3kg kraft/ dag å betfor.. (han åt tyvärr inte mer) å kanske en sisådär 10 kg hö(han åt inte upp allt i början)

Men sen när vi ökade på kraften så la vi oxå till krossade korn(blandade med betforen)..

han älskar betfor :d :) å de var juh alltid något..

Vi köpte grön kraft den gammla..+ att han fick käka mycket gräs i hagen å nu har han faktiskt ökat i vikt :love:

Hej, min tös rasa i vikt förra hösten. Hon fick ca. 12kg hö per dag, ca. 4 dl betfor(torr) och 2L Müsli + b-vit och miniraler. Det tog ett tag men hon gick upp i vikt men sen blev det ut på bete så nu är hon rund och fin =)

9 kg hösilage är ju inte jättemycket, man får ju tänka på att det inte är 9 kg hö utan det är mer vatten i hösilage. Prova att ge mer och se hur mycket hästen vill ha.

Min häst har varit väldigt svårfödd, dessutom svår att få att äta maten hon behöver.

Nu får hon (förutom fri tillgång på hö) Krafft Nya Groov, Betfor, Vetekli, Havrekross, mineraler, glucosamin (för lederna), vitaminer.
När hon ser ut att tunna ur så är jag snabb med att ge matolja, någon dl om dagen. brukar räcka med en flaska tills dess att hon kommit ifatt.

Jag har klarat henne året runt nu i snart 3 år, mot att innan haft en alldeles för tunn häst nästan jämt.
Med såna hästar måste man vara noga med att räkna, och att höet/ensilage är bra i värdena.

vad räknar ni som tunn häst?
för igår i stallet så sa jag att jag ville ge henne mer mat. och då sa mat-tanten, att neeeejjj inte sk ahon ha mer mat. att hon var jätte fin och inte alls tunn. Men jag tycker det. man ser inte revbenen och hon är ju ett fullblod och dom är ju oftast tunna. men jag tycker ändå att hon är tunn.

visst kan en häst vara tunn utan att man ser revbenen?

Jag skulle i första hand kolla tänderna och sedan öka på grovfodret, bra idé med fri tillgång under natten. Hade förrut en gammal connemara (blev 26 år, fick somna in för några veckor sedan :cry: ) han var otroligt svår att hålla hullet på, det som fungerade bäst på honom var fri tillgång på hö, strå lusern (inte förtjust i pellets), betfor, olja, och Fibergi. Blev enorm skillnad när vi bytte från Krafft till Fibergi. Hoppas du hittar något som fungerar.
Ps Är hon avmaskad?

Senast ändrad:

Hur är hon musklad? Om man vill sätta mer muskler är det bra att ha lite att bygga av. Jag tycker att en häst kan vara tunn utan att man ser revbenen, det är ju väldigt individuellt.

Anja586 skrev:
vad räknar ni som tunn häst?
för igår i stallet så sa jag att jag ville ge henne mer mat. och då sa mat-tanten, att neeeejjj inte sk ahon ha mer mat. att hon var jätte fin och inte alls tunn. Men jag tycker det. man ser inte revbenen och hon är ju ett fullblod och dom är ju oftast tunna. men jag tycker ändå att hon är tunn.

visst kan en häst vara tunn utan att man ser revbenen?

Men du bestämmer väl ändå hur mycket mat DIN häst ska ha?

Återigen, prova Coffeaclubs förslag från den andra tråden i ett par veckor och titta på hur hon ser ut. Hon borde få lite mer hull och kanske börja sätta lite muskler.

/Jane

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar