Vad kan jag göra??

Youmeoh

Trådstartare
Hästen har lyckats slita av sig halva bakskon, den enda hovslagaren häromkring har överfullt med jobb, så han hinner kanske inte åka förbi och fixa till det innan den 3/8 då han eg. ska komma och jag har inga grejor så jag kan ta av resten av skon själv :confused:

Hur tusan ska jag göra?? Hästen kan ju inte gå med en halv sko!

Sv: Vad kan jag göra??

Försök kontakta någon som kan ha grejor till att ta bort den då. Knippsa av sömmarna och dra ut dem och därefter skon, det är säkrast. Brukar funka med en avbitare och en bra tång.
Ska ju helst inte slita av skon, vilket kan hända om hästen "själv" råkar få av den.

ring fler hovslagare, måste ju finnas fler än en?
Hör med annat hästfolk i trakten, ngn kan säkert plocka av den åt dig.

Ok.....nu är det som det är....så jag säger inte detta för att kritisera utan som en hjälp till nästa gång...

När hovis är där nästa gång så ber du att han visar hur man får av skon med verktyg man kan ha hemma.....han kan tom skriva upp på en lapp vad du ska köpa hem för verktyg i händelse ngt akut händer.

Det brukar räcka med en avbitartång och en hovtång.Jättebra att ha i stallet i händelse av tappsko.

Be att få instruktion hur man sätter dit en tappsko i befintliga sömhål.Fixar man lätt(om man hittar skon och den inte är ngt påverkad/sned).(Be att få några söm att ha hemma.Jag lovar hovis kommer att tycka att det är toppen.Då kan det akuta vänta en dag kanske....)

Till det mer akuta......låna verktyg av ngn granne.Kanske finns det ngn häst kompis som kan det här.(Jag tror alla i min bekantskapskrets kan det här iaf)

Kolla upp om det inte finns någon annan hovslagare i trakten som kan hjälpa dig.

Sedan är ju det Zofus säger väldigt klokt!

Det är inte svårt att ta av en sko, det kan du nog göra alldeles själv. Se om du inte har någon tång eller avbitare som du kan endera böja upp "krokarna" på de kvarvarande sömmarna med eller bita av dem. Försök sedan få tag i huvudet på de söm som sitter i skon och dra ut sömmen.

Om det inte går att dra ut alla söm kan man försiktigt dra i skon så att sömmen kommer fram en liten bit - sedan brukar det vara lätt att få fatt i sömhuvudet och dra ut den.

När du fått bort alla söm så är det en enkel match att lossa skon med en hovtång eller i många fall med handen.

Jag har gjort så att när hovis ska komma har jag själv börjat lossa skorna - bara för att lära mig. Dessutom uppskattar ju hovis att det går fortare om skorna redan är borttagna när han kommer!

Än har jag inte kommit till att lära mig att slå på tappskor men jag har bra kontakt med en man som skor sina hästar själva och han hjälper mig med tappskor. Kolla om du inte har någon snäll "travgubbe" eller köra-i-skogen-med-ardenner gubbe i trakten - de brukar kunna slå på tappskor!!!

Det löste sig ändå, han lyckades klämma in oss mellan några andra kunder :idea:
Dra ur skor kan jag redan, var bara osäker på om jag hade några verktyg hemma och tycker ändå att det är bäst att hovslagaren får göra det...
Grannen kan slå i skor, men han var inte hemma :cool:

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 132
Senast: animalasia
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 118
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 705
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka