vad kan jag göra?

Youweremyangel

Trådstartare
Det är så här att i området där jag bor bor det en familj, familjen har en hund.
Alla i familjen röker utom den yngsta sonen, de röker alltid inne. Hunden får heller aldrig gå ut för den är för "jobbig" och bara drar om man går ut med den. Detta leder ju till att hunden kissar och bajsar inne och sedan får en rejäl utskällning.
Hunden har varit i bra hull men den har rasat i vikt den senaste tiden. Jag börjar bli lite orolig för den då främst pågrund av rökningen och att den aldrig får gå ut.

Finns det något jag kan göra och gör djurskyddsföreningen något åt det eller är det bara ett "hopplöst" fall?

Tacksam för svar.

Sv: vad kan jag göra?

Om det är så illa som du säger, kanske familjen inte skulle ha nåt emot att bli av med hunden.
Kontakta kommunenes djurskyddsavdelning, kolla hemsidan för din kommun så hittar du rätt! Sen mailar du dem, eller ringer, och beskriver precis som du gjorde här på Buke, ös på så det verkligen hörs hur illa det är. Dom gör ett besök hos familjen och kollar läget. OM inget händer, rapportera igen, och igen, och..... Man MÅSTE ta hand om sin hund någorlunda, och det är INTE okej att tvinga (för tvång blir det ju) hunden att bajsa inomhus.
Jag blir så arg över alla dessa idioter till hundägare, ursäkta uttrycket, men kan man hjälpa en enda av dessa stackars hundar har man gjort nåt riktigt gott i livet!!! DU är den som kan hjälpa! Ge dig inte!!!!!!!

Rökning är en bisak! Det finns inga lagar eller förordningar som berör nackdelen med att en djurägare röker.

Dessutom tycker jag att det är ett betydligt större problem att ägarna röker inne om det finns hemmaboende barn!

Vad gäller bristen på rastning och att hunden börjat se tunn ut är däremot något som lagen "lägger sej i"!

Det du bör göra är att kontakta Länsstyrelsen i ditt län och prata med deras djurskyddshandläggare.

/Swat

Här kommer "messerschmidt" ;) Det är Länsstyrelsen som hanterar djurskyddsfrågor numera. Inte kommunerna!

/Swat

Om det är så illa som du säger, kanske familjen inte skulle ha nåt emot att bli av med hunden.
Kontakta kommunenes djurskyddsavdelning, kolla hemsidan för din kommun så hittar du rätt! Sen mailar du dem, eller ringer, och beskriver precis som du gjorde här på Buke, ös på så det verkligen hörs hur illa det är. Dom gör ett besök hos familjen och kollar läget. OM inget händer, rapportera igen, och igen, och..... Man MÅSTE ta hand om sin hund någorlunda, och det är INTE okej att tvinga (för tvång blir det ju) hunden att bajsa inomhus.
Jag blir så arg över alla dessa idioter till hundägare, ursäkta uttrycket, men kan man hjälpa en enda av dessa stackars hundar har man gjort nåt riktigt gott i livet!!! DU är den som kan hjälpa! Ge dig inte!!!!!!!

Det är precis så jag känner! Hade jag kunnat hade jag försökt hjälpa alla djur i hela världen men det kan man ju tyvärr inte =/ men att kunna hjälpa en hund hade betytt mycket. Tack för ditt svar =)

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 011
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 866
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 058
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka