Vad kan jag göra (köra) med min shettis?

J

JennyK

Jag har en shettis som är underbart fin att köra eftersom han är 300% trafiksäker. Man behöver aldrig vara rädd för att han ska bli rädd. Problemet är bara att jag har bara en grusväg att köra på och det är inte roligt att bara köra där fram och tillbaka. Nu vill jag ha lite tips på vad man kan göra... :confused: Annars får jag sälja honom för han kan inte bara gå här och ha tråkigt.. Tyvärr.. :( Men kanske kan jag få några roliga tips?? :)

Du har ingen paddock eller hage du kan köra i, inte så mkt roligare direkt med lite omväxling. Men kan du inte köra på bilvägen och sen in på nån annan grusväg eller nånting sånt? Du kan ju börja träna agility, hoppa, tömköra och allt möjligt.

Precitionstömkörning är den nya grejen. Träna lite sådant!!!
Och som Dragonfruit sa Agility, tömkörning (kan man göra i skogen. slalom mellan träden tex)
Har du paddock varför inte prova att löshoppa honom?
Spännande utflykter kan du göra. Eftersom han är 300% säker, spelar det ingen roll vart du kör..... har du långt hem?

Jag har ungefär 30 meter hem... :smirk: Men vad går precitionstömkörning ut på mer exakt? Ska man inte ha nån vagn då? Finns det några tävlingar här neråt Bohuslän?

Precisionstömkörning är just tömkörning, dvs utan vagn, på hinderbana.
Kan vara slalom, varva hinderstöd/träd ett eller två varv, gå igenom "gångar" av bommar (går att fixa med grenar/pinnar/lättare trädstammar, mellan konor, gå under en bom med fastknutna plastband mm mm.
Det är bara fantasin som sätter gränser, och sunda förnuftet förstås. ;)

Det fina med shettisar idag är att det finns så mycket annat man kan göra med dom! Man behöver inte köra dom eller vara en mini för att kunna rida.
Agility och tömkörning är bra exempel på detta! Och nu även precision (hur 17 stavas det, lite trött...) tömkörning.

Varför inte leta reda på någon som kan hjälpa dig att jobba med hästen för hand.... typ avancerad tömkörning... jag tänkte åt det akademiska hållet! Bara för att det är en shettis, betyder det inte att det inte går att göra avancerade arbeten!

Sätt dig ner och fundra på vad du kan tycka vara kul att prova! Och gör det sedan..... men med sunt förnuft. Inga stuntprylar nu ;) :D

Liknande trådar

Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
678
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 896
Senast: Svartkatt
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 730
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
601
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama