vad kan hända?

sara_18

Trådstartare
jag hade tänkt skaffa mej en hingst, men problemet är att vi inte har allt för stora marker att ha flera hager på sen att vi har ett sto bland 2 valacker. vad skulle hända om man stoppa in en hingst i deras hage (skulle det bli föl gör det inget) men vi har en valack som bestämmer och tror lite han är hingst, men just nu har det nog svalnat av inte alls lika hingstig längre. men skulle de bli slagsmål mellan dessa 2? eller kan det vara så att en valack är högre i rang å säger åt denne hingst att detta e mitt sto?? nån som vet något om detta får gärna säga till.

Sv: vad kan hända?

Ska du verkligen ha häst överhuvudtaget?

Avlar gör man nte bara för att..

Köp eb valack eller ett sto till istället.

Har man inte möjlighet att hålla hingst varför skaffa en överhuvudtaget?

Ska du verkligen ha häst överhuvudtaget?

Avlar gör man nte bara för att..

Köp eb valack eller ett sto till istället.

Har man inte möjlighet att hålla hingst varför skaffa en överhuvudtaget?

det finns möljighet till den har en egen hage isf, men ja tänkte om det skulle gå att de kom överens. sen har ja inte skaffat hingst

Du skrev att du tänkte skaffa en hingst..

Då undrar jag varför?

I övrigt ska man alltid vara försiktigt med vuxna hingstar med andra hästar. Det kan funka, men det kan också braka rent åt helvete och då ordentligt.

Du skrev att du tänkte skaffa en hingst..

Då undrar jag varför?

I övrigt ska man alltid vara försiktigt med vuxna hingstar med andra hästar. Det kan funka, men det kan också braka rent åt helvete och då ordentligt.

asså då menar ja att det finns ett intresse. då ja har inte så fruktansvärd koll på hingstar så hade ja frågor. behöver ju inte hoppa på en å bli arg :crazy::confused: vi har haft en hingst förut men gjorde om honom till valack ganska snabbt men han var super snäll vid allt. det vore ju alltid roligare att alla hästar kan gå tillsammans. men ja mena blir det värre när det är ett sto inblandat? eller har bara hingstar svårt att gå med andra?

Jag är inte arg.

Blanda kön i hagen är lika som att be att någon av hästarna råkar illa ut och det ordentligt.

UNGA hingstar kan gå med andra ungahistar. Men så fort de börjar bli könsmogna bör man vara väldigt försiktig.

Nej jag skulle inte stoppa in en hingst bland de andra hästarna. Framförall är risken stor att din valack råkar illa ut.

Om din hingst skall gå i avel och du vill använda dig av fribetäckning skall du se till att hingsten är van och vet vad han skall göra. Annars går det troligtvis illa framförallt för honom om han försöker betäcka ston som inte är på humör. (Sjävklart har du en gk hingst och ston som pasar bra i aveln om du kall betäcka).

Om ni inte har mark tillräckligt för att kunna göra en hage till så tycker jag att ni ska låta bli att skaffa fler hästar.
Och att avla bara för att man har ett sto och en hingst är i högsta grad oseriöst.

Just idag, för bara en timma sedan, körde jag förbi en väl fungerande blandad flock. Det var en ardennerhingst som går tillsammans med två dräktiga ardennerston, ett halvblodssto samt en halvblodsåring.

Men det är väldigt ovanligt att man blandar alla tre könen i en hage. Jag håller med älgen. Det kan bli en strid på liv och död mellan hästarna!

Immer

ja tänker ju inte chansa nu när ni säger att antagligen går det inte.. men går en hingst bättre själv?. men ja har en liten fråga inom avel om det är nån som har koll, ja har funderat på att betäcka med godkänd PRE hingst till antingen kallblod eller travare, vad får de för papper? nån som vet får gärna säga till. =) nu tänker ja inte sätta ihop med valacker ston å hingst.

Om du överhuvudtaget får papper så är det tyvärr nog i avelsögon mest som toalettpapper.

Vet inte vad Pre förbundet heter och om de godkänner partbred.

Fråga dem för att säkerställa.

STC kommer aldrig ta in en sådan avkomma bland sina iaf.

Kallblodet=vilken ras?

Av det du skriver så verkar din avel inte speciellt seriös.
Ta gärna några funderare till.

För det första VAD vill du ha ut av fölungen?

Håller med Älgen, du måste verkligen ta en funderare på att skaffa fler hästar... hingst är inget man skaffar för skoj skull...
Det kan som sagt sluta i katastrof om man släpper ihop en vuxen hingst i hage med ston o valacker, om du nu inte haft hingst tidigare är det kanske bättre att besöka någon som har hingstar så du kan testa på och se hur de beter sig, det är ju inte samma som med ston o valacker.
Och föl är inte heller något man skaffar för skoj skull, det är viktigt att man har ett mål med den samt att man har ett begrepp om hur mycket tid och pengar det går åt innan den är "färdig att användas".
Mitt råd är att du besöker ett stuteri och pratar med dem som jobbar där så får du lite mer koll!

Då kan jag berätta att det inte alltid funkar med att släppa in ett sto hos två valacker heller. Våra pojkar har gått ihop ca 6månader och är bästa polare. Nu fick vi ett sto och tyckte att hon skulle gå i samma hage. Tji fick vi. Den ena valacken blev som förbytt. Såg stoet som sitt och blev riktigt elak mot sin kompis som inte begrep ett dugg. Så fort han närmade sig blev han biten och jagad. Stoet la sig inte i konflikten. Nu är lugnet tillbaka. Stoet går i egen hage och grabbarna är bästisar igen. Och så får det förbli. Hagarna är stora gräshagar med synkontakt.

har en annan fråga(igen) men om man ska kastrera den, när är det säkrast att kunna släppa in den till de andra så de inte blir skador osv?

Släppa ihop okända hästar är alltid en säkerhetsrisk.

Ang kastreringen så tala med din veterinär.

Det brukar lugna ner sig. Vi har också valacker och när vi "blev med sto" var det naturligt att skapa en flock. Just då kunde hon också gått med två andra ston så andra val fanns. Dock hade det nya stoet inte gått med andra hästar sedan - ja det viste itne ens de där vi köpte henne. Hon kunde inte kommunicera och fick ganska mycket stryk av de andra damerna - så mycket att hon hellre sprängde eltrådar än gick kvar.

Successivt vandes hon med valackerna - en första ochs edan ökades det på. Idag går hon i flock med 4 valacker (varav en var hingst till han var 12 år) och det fungerar utmärkt. Resan dit tog dock tid....men att släppa in henne till en hingst nej det hade vi inte gjort (mer än om vi skulle ta det där fölet vi tänkt oss...)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 294
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 053
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama