Vad kan ha hänt tro?

K

knasigare

Det hände nåt galet med min hunds ena bakben när jag var ute och gick med honom. Han drog till ganska så häftigt i kopplet och sen pep han till lite och sen så kunde han inte sätta ner ena bakbenet. Va liksom helt stelt, som om han inte ville böja det alls.

Sen satte han sej ner och sen när han reste sej igen så vart han helt normal. Haltade inte och va inte stel alls.

Det första jag tänkte på när han inte ville röra benet eller sätta ner det va att nåt gått ur led. Sen eftersom han rörde höften normalt så tänkte jag att det kanske kan ha vart någon sträckning eller krampgrej eller liknande?
Kan det vart de tro?

Det va liksom från hasen och neråt mot tassen som han höll helt spikrak och varken ville böja eller sätta ner först.

Sv: Vad kan ha hänt tro?

Jag tror samma som du. Det verkar som om någonting har gått ur led. Antingen i höftleden eller i knäleden. När hunden satte sig ner så åkte det tillbaks i ursprungsläge. Eventuellt kan leden ha hoppat ur på grund av ett uttöjt ledband.

Är hunden höftledsröntgad? Är h*n patellakollad? Större raser brukar man ju höftledsröntga, mindre raser kollar man ofta patella på. Du säger inte om det är stor eller liten hund du har.

Det är en liten springer spaniel jag har. Det tog alltså bara nån minut så vart han normal igen och han har inte kännt av det sen dess vad jag sett.

Är detta något jag bör kolla upp tro? Även ifall han är normal nu? Hann tänka mycket under den lilla korta stunden. Tur han är liten så att man kan bära hem honom ifall det skulle vara så.

Senast ändrad av en moderator:

Det låter nästan som om hunden fått knäskålen ur läge, men att den hoppade rätt igen. Väl värt att kolla upp hos veterinär så du har koll på hur du ska träna upp hunden i fortsättningen.

Jag sökte på det och det låter ju lite som de. Är det alltid så att hunden har de här patella luxation eller vad det hette om knäskålen hoppat ur led en gång? Jag uppfattade de lite som att det är när knäskålen utan större anledning hoppar ur led?

Detta va ju endå en liten olycka, hastigt drag i kopplet plus att bakbenet liksom gled iväg på gruset. För det låter verkligen inte roligt om det skulle vara så att han har det Patella luxation. Eller kan det hoppa ur led en gång utan att det blir allvarliga men av de hela?

Men antar att de enda sättet att få reda på det är att åka till vet. så får dom kolla knäna. Men han har ju aldrig haft problem med knäna eller så innan..:crazy:

Fråga rasklubben om det är vanligt med patella luxation på springer spaniel till att börja med. Det brukar oftast vara dvärghundar som drabbas av det. I vissa raser kollar man alla avelshundar, ja även andra hundar än de som går i avel givetvis.

Det behöver inte vara patella luxation, det kan även vara ett ledband som ställer till det. Ett ledband kan bli uttänjt och håller i så fall inte t ex knäskålen på plats. I så fall går det att operera om det inte är så att man med hjälp av t ex simning/muskelträning kan träna bort det.

Jag hade som sagt kontaktat rasklubben för att höra om det är något som är vanligt på rasen och därefter kontaktat en veterinär för att få konstaterat vad som kan tänkas ha hänt.

Om något åker ur led så gör det ont, om man gör en annan rörelse så kan leden åka tillbaks i ursprungsläge. Då gör det inte längre ont och hunden rör sig som vanligt. Det kan alltså tänkas att leden hamnade rätt när hunden satte sig ner.

Vi var hos vet. igår, jag var så orolig så vi åkte in och vet. kände och rörde knät hit och dit och hittade inga fel på hunden alls, knäna kändes fina. Röntgade inte för det har vi inte råd med just nu. Men vet. kunde iallafall inte säga vad som kan ha hänt. :crazy: Är väl bra antar jag.

Vad jag kan hitta så har inte den rasen några sånna problem.

Så enligt vet. är det bara att träna på som vanligt med promenader och gå i skogen osv..så jag hoppas nu på det bästa att det inte var något allvarligt som hände. Jag har iallafall gjort vad jag kunnat nu..

Förhoppningsvis har det varit en tillfällighet och i så fall händer det inte igen. Håller tummarna för att det blir så.

Om det trots allt händer igen, så kontakta uppfödaren och prata med hussar/mattar till hans syskon. Det kan ju vara något som kan ha drabbat någon mer i kullen.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 226
Senast: Ragdoll
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 429
Senast: Grazing
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 564
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 330
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar