Vad kan ha hänt? :( *bild*

josefinefreed

Trådstartare
Hejsan! Idag då jag kom till hästen runt 7-tiden ungefär, står han och tokstampar i marken med ena benet (samma ben han fått behandlat 2ggr).. tänkte inte mer på det förrän jag kollar till benet, och där han är rakad och har fått behandling, är alldeles svullet, man ser inte senor elr konturer man tidigare sett där.

Jag får panik och ringer veterinärer och våran ridskolechef, alla säger att det inte kan ha något med behandlingen, sprutan att göra, då det gått över 2,5 vecka sedan det gjordes.

En till som har häst på betet kom ner och kollade, hon sa att det kunde vara bromsbett.

Vad tror ni? Vad kan orsaka att hästen står och tokstampar i backen och är där med huvudet och "kliar" och grejsar.

Vi la på jodopax-gel och det sved som bara den tyckte hästen, men efter det slutade han stampa iallafall.

Snälla skriv vad ni tror.. blir tokig på min lilla otursfågel. :(

Det är alltså skinn som är borta ifrån den inringade fläcken:

Sv: Vad kan ha hänt? :( *bild*

Kan säkert vara insekter. De kommer ju åt lättare där pållen inte har någon päls. Finns ju en hel del bitande insekter nu vid den här tiden.

Skönt att höra.

Imorgon är det jag som åker till Hööks och köper flugmedel, har inte haft något sådant då han inte varit så utsatt.

Någon fler som har nån fundering?

Jag tror oxå att det är nån äcklig insekt som har varit där o bitit din häst. Min pålla sprang som en tok i hagen igår för det var flygfän som var större än getingar som typ jagade dom...:confused: Men sen försvann flygarna... fattar inte...
:)

Jaha. Oki, skönt det känns att alla tror på flygfän då. Vart ju helt galet rädd att det var infekterat där han fått sprutan, fast iofs så har det ju gått för lång tid. Men ändå, just där.. på det benet.

Men tack för hjälpen allihopa :)

passa så det ej är sol exem. det får min skimmel arab på sitt ena vita bak ben de kliar nått jävulskt å han bara står å stampar i marken sen smörjer jag med ett tjockt lager helosan sol på då blir det genast bättre

Okej. Hur känner man igen solexem då? Borde inte dem kommit i hans tidigare år i livet? Kan dem bara få det på ett ställe då? ;O Har dom inte det på hela kroppen då? Spec. man och svans? :O

Han kan ju bli känsligare just där eftersom han är rakad. Finns ingen päls som skyddar mot solen där nu.

Svårt att se på din bild men är han svullen bara på det stället eller är det hela "fåran"?

Om det är hela "fåran" så skulle jag ta ut veterinären för jag hade en gång en häst som behandlades i kotan och efter ett par dagar svullnade hon upp precis där och då var det tyvärr kört för den hästen. Hon hade fått en aggresiv bakterie insprutad i kotan när de sprutade in kortisonet och hela kotan blev förstörd. Veterinären sa just att när de svullnar där så är det allvarligt.

Men veterinärerna sa åt mig att hålla det rent, och att det absolut inte var kopplat till behandlingen eftersom det gått över 2,5 veckor nu. Det skulle ha hänt tidigare då.

Med tanke på den lilla köttbiten som är borta så är det nog nånting som bitit elr kanske bränt han.. inte vet jag. Men det var vad veterinärerna/ridskolechefen samt mina bekanta sa.

Hade för flera år sen en häst som var sprutat i flera leder och därmed rakad. Han brände sig nåt fruktansvärt i solen, bara på dom rakade partierna. Helosan sol räckte inte till honom. Helosan är ju inte så vattenfast så den försvann nästan direkt han gick ut i gräset. Jag köpte solskyddsfaktor för barn på apoteket, vattenfast, den snällaste, högsta faktorn dom hade.Smörjde på ett TJOCKT lager flera gånger om dagen. Detta hjälpte på honom iaf.

Okej. Hur känner man igen solexem då? Borde inte dem kommit i hans tidigare år i livet? Kan dem bara få det på ett ställe då? ;O Har dom inte det på hela kroppen då? Spec. man och svans? :O

Sol exemet på min pålle blir att han tappar som små hudbitar och där bränner han sej och får exem men det är bara där hästen har vita täcken som tex vita strumpor, Min kille bränner sje jämt på mulen pga sin bläs och på 1 ben där han har strumpa. så köp slava med solskydds faktor å prova. det skadar ju ej. det ser ut som det på min pålle.

Hejsan! Idag då jag kom till hästen runt 7-tiden ungefär, står han och tokstampar i marken med ena benet (samma ben han fått behandlat 2ggr).. tänkte inte mer på det förrän jag kollar till benet, och där han är rakad och har fått behandling, är alldeles svullet, man ser inte senor elr konturer man tidigare sett där.

Jag får panik och ringer veterinärer och våran ridskolechef, alla säger att det inte kan ha något med behandlingen, sprutan att göra, då det gått över 2,5 vecka sedan det gjordes.

En till som har häst på betet kom ner och kollade, hon sa att det kunde vara bromsbett.

Vad tror ni? Vad kan orsaka att hästen står och tokstampar i backen och är där med huvudet och "kliar" och grejsar.

Vi la på jodopax-gel och det sved som bara den tyckte hästen, men efter det slutade han stampa iallafall.

Snälla skriv vad ni tror.. blir tokig på min lilla otursfågel. :(

Det är alltså skinn som är borta ifrån den inringade fläcken:

Har den feber??

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 291
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Hejsan! Jag har en fantastisk femårig hopphäst som jag importerade från holland för ungefär 2 veckor sedan, klinikbesiktad av två...
Svar
11
· Visningar
5 215
Senast: DGjumping
·
F
Hästvård I lördags eftermiddag när jag kom ut till stallet var min häst rejält svullen i höger has och hade ett sår som inte var så jättestort...
Svar
4
· Visningar
1 202
Senast: Nasseman
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 712

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka