Vad kan fånghästar äta?

T

Tvistjarna

Ja undrar vad som är bra å vad som itne är bra att ge för mkt till fånghästar av! Tex: äpplen?, morötter?, betfor?, m.m!

Sv: Vad kan fånghästar äta?

Finns en ponny i stallet som har fång.Den får hö (hösilage är tydligen inte så bra att ge?) Även väldigt minimala mängder av Fibergi Låg, mineraler och morötter och äpplen är ju fritt :)

Dom kan väl äta vad som helst bara det inte är i överdrivna propotioner och för hastigt. Att ge dom en välbalanserad foderstat är ju A och O. Ärligt talat utan att rikta sig till er...bara en fundering jag har: Så tycker jag att folk med fånghästar verkligen borde vara mer noggrann med HUR foderstaten ställs. Oftast läser jag att: den får minimalt med grovfoder samt minimalt med det eller det...så egentligen undrar jag om folk verkligen har koll på vad dom ger. Överlag verkar hästfolk ha mycket svårt för att ta till sig nya råd och rön samt forskning inom vissa områden, och detta gäller fång och avmaskning. Myter och gamal förlegad forskning lever kvar oändligt länge inom dessa områden. Ok, Fång är väl en knepig gåta som inte riktigt hittat sin exakta lösning, men även detta område har ju nya uppdateringar.

Fast man ÄR faktiskt fånggåtan på spåren nu! :bow: :bow:
man HAR lyckats framkalla fånganfall (jag har en länk till en engelsk sida nånstans, letar gärna reda på den om nån är nyfiken), man HAR hittat substanser som kan utlösa fång, så det händer ju lite ändå!

vad som är bra och inte, det vet jag faktiskt inte.
sålänge man ger rätt mängd och så, så kan man nog ge i stort sett vad som helst.

Har själv en fånghäst, hon stog på fri tillgång till hö. men sedan vi bytte stall så får hon hösilage istället 5x2kg/dag och det fungerar alldeles utmärkt.

Något många inte tänker på (i all välmening dock) det är att en fånghäst oxå måste få bli mätt

Åh !...Det har jag missat...fast är ju inte så hemskt bevandrad i engelska sidor..även om det händer i mina ljusa stunder när jag känner mig extra smart ;-). Har mest studerat forskning&resultat av den här hemma..och det senaste jag läste (kanske förlegat nu ) var en massa studier&dyl där dom INTE lyckades framkalla fång hur än dom betedde sig. Tar gärna emot länken :idea: ...*fram med forskningen*

Senast ändrad:

...bara en fundering jag har: Så tycker jag att folk med fånghästar verkligen borde vara mer noggrann med HUR foderstaten ställs. Oftast läser jag att: den får minimalt med grovfoder samt minimalt med det eller det...
Jag håller med dig, och det blir kanppas bättre när veteriänrer säger att fång hästar ska svältas, ägarna vill gärna tro att dom som säger sådana saker vet vad dom pratar om.
så egentligen undrar jag om folk verkligen har koll på vad dom ger.
Nej, det tror jag inte att dom har. För om dom hade koll så skulle dom inte ha några problem eller hur?

Mynta2 skrev:
Åh !...Det har jag missat...fast är ju inte så hemskt bevandrad i engelska sidor..även om det händer i mina ljusa stunder när jag känner mig extra smart ;-). Har mest studerat forskning&resultat av den här hemma..och det senaste jag läste (kanske förlegat nu ) var en massa studier&dyl där dom INTE lyckades framkalla fång hur än dom betedde sig. Tar gärna emot länken :idea: ...*fram med forskningen*
http://www.uq.edu.au/~apcpolli/VE411/book/article/98c/
(jag hoppas det finns kvar där, har inte kollat.. :o)

Rikkan skrev:
Citat:
...bara en fundering jag har: Så tycker jag att folk med fånghästar verkligen borde vara mer noggrann med HUR foderstaten ställs. Oftast läser jag att: den får minimalt med grovfoder samt minimalt med det eller det...

Jag håller med dig, och det blir kanppas bättre när veteriänrer säger att fång hästar ska svältas, ägarna vill gärna tro att dom som säger sådana saker vet vad dom pratar om.

Citat:
så egentligen undrar jag om folk verkligen har koll på vad dom ger.

Nej, det tror jag inte att dom har. För om dom hade koll så skulle dom inte ha några problem eller hur?
Det är ju faktiskt så att OAVSETT om hästen har haft fång elelr inte så har den SAMMA näringsbehov som förut och detta måste ju naturligtvis täckas! Att INTE göra det är faktiskt likställt med djurplågeri! :devil:
Sen kan det måhända vara så att vissa fodermedel är mer lämpliga än andra att ge. Ett riktigt BRA grovfoder är väl det första man ska ha, för då behöver man inte ge en massa annat för att komplettera upp till en balanserad foderstat.
(de fånghästar jag har/har haft är lika runda och goa nu som innan deras fånganfall, de har möjligen bantat något på somrarna för att inte inta koloss-format, men i övrigt har de inga restriktioner angående foder)

Till trådskaparen:
Det som är olömpligt att göra när hästen har haft fång är att tillföra större mängder av något nytt "foderslag" på en gång, oavsett om det handlar om äpplen, betfor eller hö. Man bör ha en långsam tillvänjning av alla foderslag och helst ge ungefär lika mkt varje dag... MEN vill du ge ett äpple eller en morot som belöning nån gång då och då så är det hel okej!

Intressant forskning.

Att fång kan orsakas av för höga koncentrationer kolhydrater är väl egentligen behäftat? Liksom att toxiner i ingestan och toxiner från exempelvis en E-coli metrit kan ligga bakom ett insjuknande.

Vad jag tyckte mig kunna utläsa i artikeln är snarare en beskrivning av patogenesen; skeendena i hovens kärlbädd efter att hästen utsatts för kolhydratoverload. Viktig forskning, men inget nytt om orsaken, etiologin. Däremot syftar all dylik forskning till att öka förståelsen för sjukdomens utveckling och kommer förhoppningsvis leda till "upptäckten" av nya effektiva behandlingsstrategier.

Håller annars med om att en fånghäst ska ha en väl genomtänkt "normal" foderstat. Orsaken till fång är i de flesta fall en störning i tarmfloran, något som kan fås bla vid kraftfoderförätning eller betessläpp. Finns det egentligen några belägg för att hästen efter att ha läkt ut sin fång ska behandlas som en kroniskt sjuk häst? Visserligen kan den ha bestående förändringar i hoven, men knappast några som påverkas av utfodring. Det enda man bör akta sig för är att åerigen utsätta hästen för de belastningar som ledde till anfallet, t ex för mycket kraftfoder/hastiga foderbyten/plötsligt betessläpp/mm. Detta avhjälps med en kontrollerad foderstat (man kan ta hjälp av Hippocampus program, gratis och väl underbyggt på nätet; räkna utifrån hästens grundbehov och kontrollera sedan mot den foderstat hästen stod på i samband med insjuknandet om värdena kan anses stämma (individuellt ju)). Fånghästen ska inte svältas annat än i det akuta skedet då det gäller att vara restriktiv med fodret. Och saltstenen. Och motionen. Och ha den på sandbädd och kyla benen osv.

Titta också in på ScheringPloughs hemsida, lättbegriplig info fr Ove Wattle med konkreta råd i samband med ett anfall:
http://spah.nu/pdf/Fang.ppt

Lite mer lättsmält än engelskspråkiga forskningsrapporter kanske!
(Tog dock en evinnerligt lång tid att ladda ner till min måttligt moderna dator)...

En annan veterinärmedicinsk sida med olika rön om fång, späckad med engelska facktermer..:
http://www.ivis.org/proceedings/AAEP/2003/pollitt/chapter_frm.asp?
LA=1

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Jag hamnade i en INTÄRNÄTT-diskussion på en annan (amerikansk) sajt om faran med att ge hästar hela äpplen och morötter! Tydligen kan...
2
Svar
33
· Visningar
3 239
Senast: Roheryn
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
599
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31