Vad kan era barn som rider och hur gamla är de?

Iris71

Trådstartare
Ni med barn som rider:

Jag undrar hur gamla de är vad de klarar. Jag börjar ju inse att vårat Gotlansruss egentligen inte är nån barnhäst. Jo, för de allra minsta ryttarna är hon en perfekt ponny...men inte senare då barnen börjar kräva lite mer.

För mig (som är liten och tunn) är hon skitkul att rida, men jag får jobba riktigt hårt och vi gör våra turer genom snår och över diken då våra viljor törnar ihop!! Hur gammal ska ett barn vara och hur mycket måste hon kunna för att klara det??? Inte 7 i alla fall!!

Idag när vi var ute och red, jag på stora nordisen med åringen som handhäst och tjejen på russet så sparkade hon bakut två gånger och hon är jättepigg så hade hon inte en stor hästrumpa (min nordis) att rida in i vet jag inte hur det skulle gå.....

Nu ska hon träffa hingsten imorgon och som dräktig vet jag ju att hon blir lugn.....

Hur gör ni med era barn som rider?? Vad kan de och hur gamla är de??

Sv: Vad kan era barn som rider och hur gamla är de?

Jag har inga barn, men en vän till mig har en dotter på 8 år som rider en welsh (tror jag det är) Och hon kan slidestop, spinn, och andra rikitgt svåra övningar inom western. Jag tappar hakan när jag ser henne. Fast hon är ju i stort settuppvuxen i sadeln och hästen är utbildad på hög nivå.

Iris71 skrev:
Ni med barn som rider:

Jag undrar hur gamla de är vad de klarar. Jag börjar ju inse att vårat Gotlansruss egentligen inte är nån barnhäst. Jo, för de allra minsta ryttarna är hon en perfekt ponny...men inte senare då barnen börjar kräva lite mer.

För mig (som är liten och tunn) är hon skitkul att rida, men jag får jobba riktigt hårt och vi gör våra turer genom snår och över diken då våra viljor törnar ihop!! Hur gammal ska ett barn vara och hur mycket måste hon kunna för att klara det??? Inte 7 i alla fall!!

Idag när vi var ute och red, jag på stora nordisen med åringen som handhäst och tjejen på russet så sparkade hon bakut två gånger och hon är jättepigg så hade hon inte en stor hästrumpa (min nordis) att rida in i vet jag inte hur det skulle gå.....

Nu ska hon träffa hingsten imorgon och som dräktig vet jag ju att hon blir lugn.....

Hur gör ni med era barn som rider?? Vad kan de och hur gamla är de??

Jag red russ själv som barn. Bland annat. De kan vara rätt tuffa. Men mina barn hade welsh mountain som är lättare och mer som stor häst på något sätt. Och new forrest, och senare som tävlingsponnyer på "riktigt" irländare och korsning halvblod/welsh och new forrest/welsh.

Inte russ, de är inte riktigt bra tävlingsponnyer annat än i undantagsfall och på lägre nivå, (även om det finns undantag).

Min yngsta red ett inackorderat russ vi hade för att "rida Till" eftersom han var rädd dum när barn satt på honom. Däremot var han en utmärkt russtravare.

Jag har haft mitt barn i longerlina brevid mig när jag ridit , efter att welsharna o shettisen varit väldigt pigga o framåt. När barnet inte klarar att få stopp på dem.
Det har gått jättebra. Vi har även kunnat galopperat då.

Mina barn 4år o 5år klarar att skritta själva i paddocken på min stora häst. Dvs de styr och åker med. Stannar och startar.
De leder honom också till och från hagen, vi brukar ha ledövningar med slalom, leda mellan smalt och över en "bro" och backning.
Kratsar hovarna är det roligaste de vet...:p

Shettisen kan de inte rida själva, och de kan inte leda honom själva. Gissar att de kommer att lära sig mest på shettisen då de får lite att kämpa med.

Hej.
7-åringen jag rider tillsammans med kan trava och skritta själv på hennes shettis. Som 3-4 åring red hon på ridskola och tyckte det var allra roligast att galoppera, sen flög hon av rätt rejält och blev rädd. I höstas vågade hon bara skritta själv, travade lite med ledare men tyckte det var läskigt. Nu rider vi ut i skogen tillsammans och jag ska snart börja longera henne när hon rider i hagen, på så vis kommer nog galoppen efterhand.

Lillsyrran 4-år är tuff som en bandyboll och åker mest med i skritt och travar med ledare hemma runt gården.

Hej

Äldsta sonen e 6 år och har "ridit" sen han var jätte liten. Han har jätte bra sits men har nog inte koll på det här med att styra o stanna. Oftast promenerar jag brevid (avsaknad av ridplan...) och på Island fick han vara med på handhästen :) Han hålls alltså kvar på hästryggen i skritt o trav men behöver han någon med sig som "håller i trådarna" :D

När jag var liten red jag ett envist russ (jag var runt 8 år).
Den hästen var busig kan man säga :eek: fast fort gick det och det gillade man som liten :angel: :rofl:

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742
Kropp & Själ Sista tråden jag någonsin trodde att jag skulle posta men here goes.. Allt började väl i våras, typ maj, skulle jag tippa på. Började...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 340
Senast: sandra87_
·
Ridning Ja, som rubriken lyder. Jag har på senare tid letat medryttare till min ena häst pga graviditet, och har haft en del som varit här och...
Svar
17
· Visningar
6 221
Senast: Squie
·
Småbarn Dottern, snart 5 år, har börjat tjata lite smått om att få börja rida. Hon är rätt ofta med mig i stallet men tycker att min häst är på...
Svar
9
· Visningar
1 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka