Vad kan era 4 åringar?

Harbor

Trådstartare
Vi ska eventuellt börja rida en unghäst som är 4, fyller 5 på vintern. Har inte riktigt info om vad den kan och undrar därför vad de bör kunna i den åldern och vad man kan kräva?
Förstår att det säkert är individuellt men undrar ändå.
Hästen är Holsteinerhingst.
 
Sv: Vad kan era 4 åringar?

Allt beror ju på hur hästen har växt, hur den har tagit till sig allt den lärt sig osv osv. Det är ju som du skriver väldigt individuellt. Själv red jag in min 4åring när han var 3,5år så ganska sent, så han är grundriden går i form i alla gångarter och vad jag inte börjat med men han är även utbildad av annan beridare så han kan även sidvärtsrörelser. Sen har jag inte koll på hur mkt mer han hann lära sig där borta eftersom jag utbildar mig själv samtidigt som jag och han tränar mycket på tempoväxlingar och bygga muskler :)
 
Sv: Vad kan era 4 åringar?

Min kan för mycket.
Riden 2-3 dagar/vecka i sammanlagt åtta månader, reds in våren som treåring och vilade fem månader vintern mellan 3 och 4.

Går stadigt på drygt 60% i LB (gjort fyra starter).
Klarar utan svårigheter att ta sig igenom ett LA:1 program även om formen kan bli bättre och längningarna är väldigt svaga. Klarar galopp-delen av MSV C:1 även om de enkla bytena inte är så fina i kvalitet.
Klarar öppna och sluta i skritt och trav, påbörjat galoppsluta och påbörjat jobbet inför byten i språnget.

Går att köra för rockard.

Hoppat enstaka hinder på ca 60cm även om jag nästan aldrig hoppar eftersom jag är skrutt-dålig på det. Har sett henne skutta över en boxdörr på ca 120 cm i stallet, ett par stegs sats och så hoppsan hade jag en häst där hon inte skulle vara...

Hon är förresten fjording i C-ponnystorlek, tro det eller ej.
Nu har hon vintervila som ska pågå i två-tre månader.
 
Sv: Vad kan era 4 åringar?

Vi ska eventuellt börja rida en unghäst som är 4, fyller 5 på vintern. Har inte riktigt info om vad den kan och undrar därför vad de bör kunna i den åldern och vad man kan kräva?
Förstår att det säkert är individuellt men undrar ändå.
Hästen är Holsteinerhingst.

Som sagt är det ju väldigt individuellt och beror på hur mycket jobbad hästen är, när de börjat med den och hur hårt man jobbat, hur den växt, mognat osv....
Men om man tittar på tex vad fyraåringarna ska göra på championaten så är det övergångar, tempoväxlingar och gärna lite steglängdsskillnad i trav + galopp -de säger öka/minska så mycket hästens förmåga tillåter och så gör man diagonaler där man ska visa att hästen går undan för skänkeln.

Min 08:a gjorde dessa saker som fyraåring, han var rätt valpig och vinglig då så det satt inte som gjutet men det var de sakerna vi övade på; att reglera gångarterna, flytta för skänklarna (vilket han tyckte var svårt att förstå så det var en sån sak som vi fått jobba mycket med) osv. Sedan mot slutet av fyraåringsåret så började vi med enkla vägar i förvänd galopp osv.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad kan era 4 åringar?

Jag vet en 4-åring som är ungefär som din (fast inte inkörd eller hoppad), hon tävlar dressyr med riktigt bra resultat. Då glömmer man nästan bort att hästen bara är fyra :o

Sen vet jag en som är tre, och alltså snart blir fyra, som precis börjat bli insutten. Hon beter sig ungefär som tvååringen i stallet, man skulle nästan kunna tro att minstingen är äldre än henne ibland.

Väldigt olika vad en fyraåring kan..
 
Sv: Vad kan era 4 åringar?

Jag har två 4 åringar och dom kan väldigt olika.

Den första är stor (174 cm) och har lite jobbigt med påskjutet bakifrån så att samla honom och fortfarande ha korrekt bärighet utan att han försöker fuska med ett bakben hit och en bog dit är ganska svårt.

Men han går i form i alla gångarter, flyttar någerlunda för skänklen, gör öppna, bra halter och ryggar.
Är hopphäst och tränar banor på runt 1 m

Den andra är mer normal i storleken (166 cm) men är ganska lång i sin kropp och får därför fortfarande gå i ett lite högre tempo och att trampa under sig korrekt.
Har dock lätt för sidvärtsrötelser och är fin i munnen.
Just nu tränar vi på att göra bra galoppfattningar, blir dom bra är hand galopp underbar, när han stressar så är galoppen en katastrof att försöka rida ihopa.
Pricis börjat gå pay and jumps och har då startat 80 cm.

Båda två är vana att ridas ut mycket, både själva och i grupp. Går fram över allt och är väldigt stabila i alla "ute situationer".

Jag är absolut ingen "ridhus människa" och sitter inte och nöter grunder innanför staket flera dagar i veckan.
 
Sv: Vad kan era 4 åringar?

Min 4åring var grundriden fram till i våras.
Sedan har han ridits april - november ca. 4dagar/vecka.
Han kan nu skänkelvikning i skritt och trav, påbörjad i galopp, öppna och sluta i skritt, trav och delvis i galopp. Byter galopp i språnget, för skänklen. förstår han. Även bakdelsvädning, framdelsvändning. Gör rörelserna i skritt, trav o galopp (typ som en stoooor galoppiruett). Hoppas enklare linjer, enklare bana. Hoppat enstaka hinder på 1,10m med ryttare och 1,30m löshopning.

Så... allt är individuellt! Min har lärt sig mycket flytta för skänklen, som jag använder i alla gångarter.
 
Sv: Vad kan era 4 åringar?

Min snart 4-åring (blir 4 i April) har växt så ruskigt ojämt så hon är bara insutten och tränad från backen. Hoppas på att rida in henne i vår om hon rätar ut växtkurvan ordentligt!
 
Sv: Vad kan era 4 åringar?

Min kan för mycket.
Riden 2-3 dagar/vecka i sammanlagt åtta månader, reds in våren som treåring och vilade fem månader vintern mellan 3 och 4.

Går stadigt på drygt 60% i LB (gjort fyra starter).
Klarar utan svårigheter att ta sig igenom ett LA:1 program även om formen kan bli bättre och längningarna är väldigt svaga. Klarar galopp-delen av MSV C:1 även om de enkla bytena inte är så fina i kvalitet.
Klarar öppna och sluta i skritt och trav, påbörjat galoppsluta och påbörjat jobbet inför byten i språnget.

Går att köra för rockard.

Hoppat enstaka hinder på ca 60cm även om jag nästan aldrig hoppar eftersom jag är skrutt-dålig på det. Har sett henne skutta över en boxdörr på ca 120 cm i stallet, ett par stegs sats och så hoppsan hade jag en häst där hon inte skulle vara...

Hon är förresten fjording i C-ponnystorlek, tro det eller ej.
Nu har hon vintervila som ska pågå i två-tre månader.
Kära nån då :-)
Hon verkar vara rätt härlig.
 
Sv: Vad kan era 4 åringar?

Kära nån då :-)
Hon verkar vara rätt härlig.

Hon är helt underbar!
Hon är ju egentligen inte så mycket riden men har en fantastisk attityd och det är ju det som gör att det gått bra. Dessutom har hon ett naturligt sätt att lyfta sig in i galoppfattningarna, inga svårigheter med fattning ur skritt eller ur ryggning. Nedtagningarna från galopp till skritt är sämre, men annat är ju inte att vänta.
Hon är förresten startad i B-nivå trail (nationell nivå) och vi diskade oss visserligen eftersom hon inte förstod den fasta grinden - men om hon klarat grinden så hade hon faktiskt vunnit grenen eftersom hon gjorde resten så bra: galoppera 7-8 meters volt med galoppbommar i, rygga i L-form mellan bommar, side-pass över bom och liknande övningar.

Jag har använt henne som lämplig nybörjarponny för barn i somras också, och hon är snäll nog att inte hitta på något dramatiskt men att ramla omkring i skritt och trav självständigt och i galopp på lina (tösen var inget vidare på att styra, så galopp var lite djärvt att släppa dem på själva).

Ponny som jag köpte som 1½-åring till det trevliga priset av 8000kr.
Här är hon:
578379_311953248951293_1613018117_n.jpg

fotot taget på tävlingsdebuten i somras, LB:2. Vi fick i debuten 59.8% och resten av starterna landade strax över 60% och sista starten blev 63,1%.
 
Sv: Vad kan era 4 åringar?

Vilket lyckokap! Få se med vår fyraåring, dottern ska väl prova första gången stiga upp nästa vecka. Från marken är hingsten spak som ett lamm men man vet ju inte sen vad han får för fnatt.
 
Sv: Vad kan era 4 åringar?

Min lillskit gick breeders i fälttävlan och är relativt väl framme för sin ålder. Väldigt läraktig, kompakt och lätt för samling så man glömmer gärna bort att han bara är fyra.
Placerad i 90 fälttävlan, felfri 100 cm hopp och plac LB dressyr, gick nyligen P&R på 70%.
Har inte befäst rörelserna (såsom öppna, skänkelvikning, förvänd osv) men har väldigt lätt för sig och följer mig väldigt enkelt så han gör allt utan att veta hur eller vad han gör :p Har inte börjat med ryggningar alls men räknar med att det kommer gå enkelt den dagen det är dags :)

Det roliga är att han inte ser ut så mycket för världen i hagen. Ponnyaktig, gammal modell och liten & rejäl men sjutton så fin han är under ryttare, blir som en ambitiös gummiboll och är definitivt den roligaste i stallet just nu :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 916
Senast: Joro253
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 778
Senast: Tualma
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
829
Senast: Anna-KarinO
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 855
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp