Vad kan detta vara??

S

Sassa

Min tjej har fått nått konstigt "sår" på bakbenet och jag kan inte riktigt komma på vad det kan vara :confused:
Det finns inget i hagen hon kan göra illa sig på och jag tror inte hon slagits med någon av dom andra hästarna, för till saken hör oxå att hon har något liknande mellan ganascherna :(
Kan det vara någon allergisk reaktion på något eller kanske nått svamp-liknande??
Hon är en islandshäst, hennes tredje sommar i sverige men har aldrig visat några som helst tecken på exem. Hon kliar sig inte och har all man och svans kvar!
Jag behöver lite tips om vad det kan vara! Så jag vet hur jag ska behandla! Känns inte som något akut så jag behöver dra iväg till veterinären.

Mycket tacksam för hjäp!! :bow:

DSC00586.jpg

Sv: Vad kan detta vara??

Ibland får vår ena (islandshäst) ganska mycket reaktioner av insektbett. Oftast är det iofs i virvlar och liknande, men det blir sårigt och krustigt och kan bli ganska stort om man inte gör något.
Jag brukar tvätta det rent från krustor och smörja med tjärsalva som är mjukgörande och håller insekterna borta. Viktigt att hålla flugor osv borta, har en känsla av att de gör det värre.

Om det ökar eller inte blir bättre på några dagars smörjande måste du nog ändå kontakta veterinär.

Det ser ut som något liknande min häst hade i vintras på benet fast längre ner. Det var svamp som försvann när man tog Vrikon S på det.

Innan det blev sådana sår, så kliade det en hel del, men när det blev sår var det ömt.

Jag tvättar och smörjer in det. Hoppas det blir bra annars åker jag in till vet, det är ju rötmånad så jag vill inte chansa att det blir värre!

Kan vara insektsbett där insekterna "ätit" min har ett liknande sår vid huvudet. men kan också vara svamp. tvätta och håll det rent och se om det börjar läka ihop då är det troligtvis bara insekternas fel

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 784
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Jag har en islandshäst på 11 år och förra sommaren så upptäckte vi att han har fått sommarexem. Vi började behandla så gott vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 538
Senast: linda93
·
Katthälsa Länge sen nu, men ni kanske minns att Abbie haft problem med sina ögon en längre tid. Vi flyttade i mars och sen dess har det blivit...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
15 875
C
Hästvård Det här blir långt... Jag och min häst gick omkull i padocken i slutet av maj -08, han fick då små sår på båda framknäna och lite...
Svar
5
· Visningar
6 778
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka