Vad kan detta vara?

J

Juvelflickan

Hejsan!
Blir tokig på folket i mitt stall...:mad:
En familj som har tre islänningar ger dessa hästar TRE kilo per dag, de har uppsvällda bukar och insjunkna vid virveln.
En av dessa tre hästar har även tappat/blivit av med päls på och runt hela virveln på båda sidor. Idag upptäckte jag även sår. Vad kan detta vara?????? Pälsätare? Proteinbrist?
Jag tänkte prata med stallägarna ananrs anmäla dem...
Jag är mycket tacksam för svar!

Sv: Vad kan detta vara?

De behöver ungefär det dubbla i hömängd per dag och häst.
Är man i dålig kondis och är lite nersatt immunförsvar får de lättare pälsätare tex. Men det låter som om de även skulle kunna ha näringsbrist av beskrivningen att döma.
Vad är det som fattas? Kunskap eller intresse hos ägarna?

Tre kilo vad? :confused:
Jag tycker du ska ta ett snack med stallägaren och informera denne att h*n har ett ansvar även när det gäller inackorderade djur att de inte far illa, men varför inte även prata med familjen innan anmälan? Tydligen förstår de inte bättre vad en häst behöver. :crazy:

Min häst som är minst i stallet (de har tre enorma islänningar) får 9 kg HÖ per dag plus foder!
Mest fattas nog kunskap....

Tre kilo hö!!!
Problemet är dock att stallägaren utfodrar sina hästar på liknande sätt, jag har dock börjat få dem att förstå någorlunda.
Vet inte om jag vill prata med famlijen, inget roligt folk att bli nedtryckt av... Men kan ju försöka...

Jag tror att det bästa sättet är att rent krasst göra en foderstat som exempel, då blir det lättare att visa på orsak och verkan. "Era hästar behöver så här mycket protein, men får bara så här mycket, och därför ser de ut såhär". Gärna med underlag så att de kan läsa på själva, typ info från SLU eller något i den stilen.

De gillar inte att man lägger sig i överhuvudtaget alltså....

Jag förstår, men OM du bestämmer dig för att prata med dem måste du nog göra det på ett sakligt och väldigt informativt sätt. De låter som om de är den typen som kommer att ta illa upp i vilket fall... Om du har en bunte papper att stoppa i händerna på dem har de något att läsa när ilskan lagt sig sedan.

Jag tycker du tänker rätt, först stallägaren och sedan en ev. anmälning.

Juvelflickan skrev:
Min häst som är minst i stallet (de har tre enorma islänningar) får 9 kg HÖ per dag plus foder!
Mest fattas nog kunskap....

3 kg hö ger täckning för en grundgiva av 250 kg häst, 9 kg hö ger täckning för upp till 750 kg häst.

Boj skrev:
3 kg hö ger täckning för en grundgiva av 250 kg häst, 9 kg hö ger täckning för upp till 750 kg häst.

Ja minigivan av grovfoder ja. Dock inte den rekommenderade givan. Och det säger ju inget om innehållet. :smirk:

/Maria

Har hästarna i fråga tillgång till halm?

Halm är också ett grovfoder, och jag skulle i så fall inte förutsätta att någon som utfodrar sin häst med 3 kg hö + halm inte har koll på foderstaten. (Men jag håller med om att det låter lite, så jag tycker du gör helt rätt som ifrågasätter!)

Juvelflickan skrev:
De gillar inte att man lägger sig i överhuvudtaget alltså....

Eftersom du skriver at du har en ponny själv antar jag at du nte är så gammal. Då kan det vara tufft om det är folk som inte är så kul att ha att göra med. Har du någon vuxen hjälp?
Nu kanske någon redan föreslagit det, orkade inte läsa hela tråden, men be någon vettig vuxen eller dina föräldrar om hhjälp. Det är inte kul att ta itu med saker själv. Vet själv en gång för flera år sen, när det fanns en ponny i ett stall som missköttes och några kompisar sa till, så blev det väldigt otrevligt, det var inte kul folk och det belv hotelser mm. Nu var de vuxna som tog upp det, men ändå blev det väldigt obehagligt, så gå till nån vuxen och be om hjälp.

Jag har en islandshäst och är mer än myndig, så allt ska jag kunna ta det själv.
tack för svaret ändå:)

Hoppas att detta inte är ännu ett fall av mycket dåliga hästmänniskor!! Isåfall bör de anmälas omedelbart! Om dom inte bryr sig om vad andra säger om hur mycke hö deras hästar får att äta skulle iallafall jag ge dem minst lika mycket när de inte märker det. Hästarna ska inte må dåligt för att deras ägare gör det!

Man får hoppas att de bara är okunniga, men isåfall; varför har de hästar då?? :eek:

Om jag misstänkte att djur blev ovårdade, och kände att jag inte kunde prata med ägarna, skulle jag inte knysta ett ord till dom.
Utan ringa och höra mig för till djurskyddsarbetare och göra en anonym anmälan.
Dom kommer höra av sig till ägarna och sedan göra ett eller flera besök.
Och du kan bara neka om att det skulle vara du som anmält.

Jag har haft en liknande i mitt stall och det är oerhört jobbigt att se hur hästarna far illa.

Det jag fick göra var att prata med henne och försöka få henne att förstå att hästarna är gjorde för att äta mer än 3kg grovfoder. Det är även bra att ta hjälp av nåågon som personen i fråga har förtroende för.

Jag pratade med henne och erbjöd mig min hjälp och hästarna har nu blivit fin i hull och pälsen är riktigt blank.

Har en korsningsponny shetland/island som får ungefär 3 kilo hö, ibland lite halm plus kraft foder och hon är jättefin och musklad! Min gamla Nf ponny får ca 5-6 kilo hö per dag och hon är oxå jättefin!
Vår Nordis som nog väger runt 700 kg får nog ca 8-9 kg/dag.
Men på din beskrivning verkar ju dessa hästar fattas något och är de stora borde de ju få mer hö...
Kan väl tillägga att jag ökar högivan när det t ex är under -5 grader ute och att de båda ponnierna står inne i box på natten 8alltså ingen lösdrift eller utebox).

Skulle tro att det är till att försöka prata med dem. Vet dock av erfarenhet att välmenande och välgrundade påpekanden kan ignoreras(förnekelse kanske?) och skapa en dålig stämning. Men ska du säga till så förbered dig noga, skaffa gärna uppbackning av någon annan i stallet eller be någon auktoritär person, t ex en tränare om det finns någon sådan i närheten, att vara med. Fungerar det inte så har du väl inte så mycket val annat än att anmäla dem om hästarnas tillstånd fortsätter att försämras och inget görs?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 152
Hundhälsa Har en åttaårig portugisisk vattenhund som jag för cirka tre veckor sedan upptäckte några skorviga utslag på. Gick ett par dagar och vid...
Svar
11
· Visningar
3 921
Senast: nilie
·
A
Hundhälsa Jag har en Rottweiler tik på 12 månader. Nyligen så har hon vart skendräktig extremt med. Och så har hon börjat äta mindrre. Blivit mer...
Svar
4
· Visningar
4 199
Senast: Amelia__
·
Hundhälsa Riesenhanen, 4½ år, kastrerad för ca ett halvår sedan, ger mig gråa hår. Han gick upp i vikt efter kastreringen, dels pga...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 970

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka