Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls
Så nu till mina funderingar..
Jag reagerar på hur lite mat han får,en stor riesenhanne på runt 37-40 kg..4dl mat och sen utfyllnad på det..Fick min så lite mat,då skulle hon se ut som ett spjälstaket..
Det är ju just det som gjort att funderingarna gått till om det finns någon sjuklig förändring bakom vikten, eftersom en såpass stor och aktiv hund enligt alla tänkbara normer och regler borde RASA i vikt. Och han går inte ner ett endaste gram. Det är ju extremt lite mat ja.
Just nu har han orken och energin,men jag tror att den snart är väck,för man kan inte orka hur länge som helst på 4 dl mat/dag..
Han får ju mindre mat än dom fattiga barnen i Afrika,och titta på dom,de är inte smala,utan tvärtom ganska stormagade..
Han är inte bukig alls, utan fet. Som ett bord över ryggen, fettvalkar etc. Så inte som proteinbrist på hästar eller uppsvällda biafrabarn. Utan snarare som ett chipstjockt barn.
ANg piggheten etc, så JAG är som sagt ganska nojig över näringsbrist och vitaminbrist och brist-brist, men enligt veterinären är det ingen fara, och just att sålänge han är pigg och högaktiv så har han inte näringsbrist. Men som sagt, matte är lite nojig, och därför går vi ju nu över på medicinskt dietfoder. Mer kalorier innebär ju det inte, men där är det ju mer vitaminer osv, så de behoven är garanterade även med små givor.
Jag tror att den låga givan får tvärtomeffekt,han börjar plocka av resurserna..
Jag har för mig,men kan inte komma ihåg var jag läst det,men om ett djur bantas för hårt,så blir det inte smalt utan börjar se fet ut istället,bukomfånget ökar(ja nåt sånt,ska se om jag kan googla fram nåt)..
Nä,jag tror du behöver tänka om,öka givan,kanske lite mer motion,inte bara race,utan mer i skogen och inte i timtal,ta bort bulken,så kommer nog även pälsen bli bra och hullet!
Haken är ju att just det du rekommenderar, föregick det här. Och det gav jämn, stadig viktUPPGÅNG.. =/ Det är först på dietfodret han stannat i vikt, dvs slutat gå uppåt.
Han är i skogen minst 1 - 1½ h per dag, plus då allmänt bus, är med i stallet, är med ute etc. I skogen är just i skogen, över stock och sten, inte 'längs vägen i skogen' btw. Så det blir mer vad ska man kalla det, styrketräning jmf med konditionsträning.
Han får inget 'extra' typ godis etc, förutom nån bit blodpudding nu att ge medicin i, och sen valpen kom några tuggben (råhud). De har gjort varken plus eller minus. Bulket kom när jag sänkte ner till 4 dl (från 6), innan fick han bara ren pellets.
Visst kan hundar behövas banta och man måste misnka på fodret,men att ta ner det så lågt,så att det knappt mättar,det tror jag inte är bra!
Även täta foderbyten gör nog sitt också,att byta hit och dit och testa allt möjligt sätter nog kroppen ur spel!
Bantningen är ju i samråd med veterinär, skulle aldrig våga dra ner såpass på eget bevåg. Enligt säcken ska 40 kg hund (han ska inte väga 40 utan 36 - 37 dock så inte helt jmfbart men närmast) äta 11 dl. Nu är de ju rekommendationerna och inte något som strikt gäller för alla, men som ledning. Vid viktnedgång så - fortfarande enligt säcken - så kan givan reduceras med 15 - 25%. 25% minus på 11 dl ger totalt 8.5 dl, dvs han är nere på sisådär 75% av givan. Som sagt inget jag skulle vågat på eget bevåg.
Hungrig är han ju tack och lov inte iom bulken, men min noja är ju fortf ang mineraler etc, men där känner jag mig förhoppningsvis tryggare nästa vecka när jag köpt medicinska fodret. Och jag ber att han ska gå ner på det med som genom ett mirakel, och att jag ska kunna ge lite mer av det (och ta bort bulken, om inte annat är bulken dyr)
Täta/ideliga foderbyten har han ju inte utsatts för. Han har ätit minst en säck i taget, och inom samma foderlinje. Inte reagerat alls på dem. Och 'en säck i taget' har varit och är dels för det med inte byta hela tiden, men också för att hundar ska bantas långsamt, och det kan ta tid innan man ser effekt. Så alltid ge varje 'försök' tillräckligt lång tid.
Han har på 6 månader bytt foder tre gånger. Från 30/20 till 24/12 och sen då ner till lightfodret. Och så tillkom bulk då, inte ett rent byte, men en introduktion av 'nytt foder' kan man ju kalla det.
Tyvärr så är att låta det vara och se om det ger sig och låta honom fortsätta gå upp inte ett alternativ rent hälsomässigt. Inte heller ha en hund som 'svälter' och är hungrig hela tiden. Och än så länge så att övht få ett stopp på uppgången har ju enbart gått med låg giva och bulk. Dock, teoretiskt skulle jag nog kunna gå 'upp' till 6 dl igen och ta bort bulken och han låg still. Men mättare skulle han inte bli (inte hungrigare heller).
Men.. lagom surt att åka på en hyperlättfödd iom den här kastreringen, helt sluppit det med andra hanen och tikarna, de har glatt ätit samma som innan även efter kastrering och inte gått upp ett endaste litet gram.