Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls
Förresten, kan ju 'dra' beteendeföränringarna med,blir lite lång dock. Klipper lite ur en liten 'anamnes' jag försökt skriva ihop i jakten på ledtrådar.
December 2008.
Börjar bli grinigare i humöret än innan, kommer smygande över ett par veckors tid. Sämre tolerans mot katterna, kan morra mot dem om de springer förbi nära. Tidigare inte brytt sig. Börjar skälla på ’spöken’ (saker bara han hör/ser) och blir lite ’orolig/otrygg/osäker’generellt känns det som, men marginellt. Visar tecken på att vara ’mörkrädd’ när han går ut i mörker, tveksam och ’mattig’ initialt, men släpper efter en stund, och vissa dagar inget problem.
Fortfarande superpigg och glad och energin tar aldrig slut.
Börjar dock gå upp i vikt trots minskad fodergiva och samma aktivitet som innan.
Kring jul, börjar skälla på mamma (som bor i samma hus) när hon kommer hem, något han inte gjort tidigare. Visar osäkerhet/aggression mot barn, morrar men inga utfall. Ibland som vanligt och vänlig, försiktig och tolerant mot barn trots att de är ganska intensiva.
Än mer minskad tolerans mot katterna, gör utfall men utan mening att skada, mer skrämmas/få vara ifred vad det verkar.
Dock snudd på odrägligt pigg och energisk, sitt vanliga jag rent energi och aktivitetsmässigt. Försöker frekvent få igång kompisen på bus, och om hon inte vill busar själv. Full fart på promenaderna.
Januari 2009
5:e jan Klokapselbrott (under tokbus på egen hand i skogen), blir inflammerat.
Får Clindabuc i 10 dgr.
Väger 41.6 kg, trots dieten
Fortsatt pigg och glad ute, men mindre än tidigare, är i perioder loj. Övervägande pigg dock, men drar sig inomhus undan mer och mer, skäller mer på spöken, skäller ibland på mamma (som bor i samma hus) när hon rör sig från ett rum till ett annat. Visar ökad aggression – morrningar och hotbeteenden men på avstånd – mot barn, även när de är länge bort och inte riktar sig mot honom. Börjar skälla på ’vardagsljud’ ute, grannen slår igen en bildörr osv, ljud han normalt inte brytt sig om. Känns ’överspänd’ i sina reaktioner, men samtidigt inte som han ligger och lyssnar/är spänd på ljud.
Fler utfall mot katterna.
Följer gärna med ut, men är mindre aktiv på egen hand, håller sig mer med matte och passiv (sitter/ligger), alt återvänder hem till gården och sitter där och väntar. Rör sig långsammare under skogspromenaderna, inget bus. Mer trav. Busar ibland men mer och mer sällsynt.
Tappar päls/blir kal i ’armhålor’ och ljumskar. Dammig/stövig päls.
Börjar senare tappa päls på sidorna av buken. Ingen klåda, huden normal.
Drar sig undan mer och mer, ligger ofta på mjukt, varmt underlag, tidigare oftast legat raklång på golvet.
Piggheten resp lojheten går lite i perioder, men gradvis ökad lojhet, intolerans och morrningar/hotbeteende mot både människorna och katter. Inte minsta hotbeteende mot matte, dock mot andra som hunden ändå känner och aldrig visat aggressiva tendenser mot tidigare, exvis grannar. Tycks mer säga ’lämna mig ifred’ än vara ’arg’ egentligen. Intolerant snarare, kortare stubin, mindre tålamod/ork.
Börjar flåsa och visa oro i bilen, alltid åkt prickfritt och lugnt tidigare. Lugn när bilen står still, men flåsig och stressad under färd.
Får en mjuk knöl (troligt lipom enl vet) vid bröstbenet. Känner inte alls igen hunden, symptomen som ditintills kommit sakta och smygande accelererar snabbt, ffa lojheten och att dra sig undan
Blir mer och mer loj både inne och ute. Leker/är aktiv mindre och mindre.
Reagerar inte när matte stiger upp på morgonen, reagerar inte när jacka etc tas på eller dörren öppnas (reagerar normalt direkt och energiskt på det, först till dörren och först ut och mkt aktiv ute normalt).
Får ropas ut, går tveksamt ut genom dörren, stannar på trappen. Följer sen med ut men loj, vill helst gå hem. Ligger hela dagarna på sängen, inte normalt för hunden. Drar sig undan även matte, men välkomnar alltid om matte kommer till honom, kelig mot matte men minskad kelighet mot andra.
20:e januari - TSH, T4 och fritt T4 prov – ua, ligger mitt i referensvärdet.
Väger då 41 kilo, trots minimal fodergiva och lightfoder sedan över en månad.
Recept på Vetrimoxin, klokapselbrottet fortfarande lite infekterat.
Morrar åt veterinären, känner veterinären väl, aldrig visat sådant beteende tidigare.
Morrar även åt ett springande barn som inte riktade sig mot hunden, i väntrummet hos veterinären.
Börjar kolla temp.
Ingen temp, ligger stenstadigt på 38.1 - 38.2.
Blir piggare av vetrimoxinet, börjar busa och leka igen.
Får ny kompis i samma veva, är trevlig och tolerant mot kompisen, uppmanar ofta till bus leker gärna.
Vissa dagar inte sig själv, utan loj.
Överspända beteendet, skälla ut mamma, intolerant mot barn vissa gånger kvarstår.
Avmaskas med axilur.
Februari 2009
Generellt pigg och glad, busar massor.
Motioneras mer än någonsin förr.
Går ner aningens i vikt efter att ha börjat äta hills r/d.
Dock fortfarande inte riktigt sig själv, går (skrittar) in och ut mot normalt full fart. Vissa dagar mer loj än andra.
Ser fortfarande spöken, blir lite bättre ang utfall mot katterna och skälla ut mamma, men det kommer och går lite så minskat. Fortfarande orolig i bilen. Tempen lika stabilt som innan, 38.1 - 38.2
Morrar upprepade ggr åt besökande barn trots att de är en god bit bort och inte riktar sig mot hunden. Andra gånger går det fint.
Är mer vaktig än innan, känns fortfarande lite överspänd överlag. Reagerar två gånger med aggression mot spegelbilden av matte när hon visar tänder och böjer sig fram mot spegel resp fönster (för att kolla vad som fastnat mellan tänderna, min kommentar). Fortfarande inte minsta lilla dåligt beteende mot matte i något läge. Drar sig dock lite undan i perioder även från matte, andra sitt vanliga, plåstriga jag. (drar sig undan = går och lägger sig i korgen nattetid eller när jag sitter vid datorn, ligger normalt bredvid datorn/sängen)
När jag inte är hemma så ligger i mitt rum oftare än innan, söker mindre kontakt med mamma. Mamma tycker han är mycket mer loj med henne än med mig, jag kan inte bedömma det då jag ju inte är hemma i de lägena
Tappar lite mer päls, ingen jättemängd men. Får 'plötsligt' vita stickelhår i pälsen över hela kroppen. I övrigt är pälsen förutom 'tappställena' tät, blank och fin. Huden ser fin ut överallt där matte kikar.
Jag stirrar med hökögon på honom hela tiden för att försöka se röda trådar. Hittar inga, dock passgår han ganska ofta, fast det kan han ha gjort 'hela tiden'. Ett par tillfällen skakar bakbenen på honom ute, han tycks inte bry sig/märka, och finns ingen röd tråd. Ena gången var det efter superbus, andra när han just gått ut. Går vid 2 tillfällen LÅÅÅNG promenad med kompisar = mycket bus och spring. Inga skakningar vid ngt av de tillfällena. Kan inte böja/klämma/sträcka fram minsta smärta eller reaktion någonstans. Inte vet heller.
Vet konstaterar att han håller med om att hunden inte riktigt är som den ska vissa gånger han träffar den, men kan heller inte sätta fingret på riktigt vad.