Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

Kollade förresten på Hills Prescription Diet r/d, dvs deras medicinska bantningsfoder. Och för bantning så för 30 kg så är utfodringsrek 7½ - 10½ dl, för 40 kg så 9 - 12½ dl foder. (Jag har räknat om gram till dl för enkelhetens skull). Sen står naturligtvis också att

• The feeding amounts shown may sometimes need to be decreased to produce optimal weight loss.


För 'all other purpose' är givorna betydligt högre. Och sådär ser det ju ofta ut oavsett foder, att hundar kring 40 kg enl 'tabellerna' ska ha 10 dl eller mer. Så är väl mycket sånt som gör att man tycker att '4 dl är lite mat för stor hund'. Vet ansåg dock som sagt lätt roat att 'klart du kan sänka det mer, han kommer inte dö av att få 2 dl foder om så är, så länge man ser till att mätta med något kalorifritt'. Sålänge de där 2 dl täcker mineraler och vitaminer och sådant essentiellt såklart.

Och är väl eg så det är rent ur hundens synvinkel. Om den får 10 dl grönsaksblandning eller 10 dl pellets är nog ingen större skillnad för hunden så. (Däremot i näring och vitaminer osv givetvis). Utan hunden känner väl bara om den är mätt eller inte mätt rent utfodringsmässigt där och då vid måltiden. (Men skulle om man gav den 10 dl grönsaksblandning bli tämligen matt och svag och magen skulle nog bli lite kajko, men utfodringsmässigt som sagt).
 
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

Här är bilder, strunta i färgerna, fick ljusa upp en del så han blev alldeles grådassig, men är ju hullet som ska studeras så får vara så. Kameran är lite snäll mot honom, men syns väl nog. Revbenen känner man inte när han inte ligger på sidan eller står, då känner man dem om man trycker in fingrarna ordentligt.

Och förlåt Utter för att matte lägger ut sådana genanta bilder.. :devil:

https://sakerlagring.telia.se/user/...65&Share=0890bdb3-7ba4-4bb3-8185-97573426bef2

Så, tyvärr inte uppblåst/uppsvälld etc, utan överviktig/för tjock (dock inte fet i medicinsk mening, 'bara' överviktig, fetma är väl 15% eller mer övervikt, och hans fem kilo är 8½%

Men som sagt, går inte skylla varken på 'kraftigt byggd' (det ÄR han, det kommer aldrig vara någon liten slank spink hur lite han än väger, men..) eller på 'svältuppblåst', det är tyvärr inte luft i valkarna. Och jag tror de flesta kan förstå varför det inte är ett alt att låta honom fortsätta gå upp i vikt, och varför det är synnerligen önskvärt av hälsoskäl att han går ner de där kilona igen, även om han inte tycks beröras alls av dem. Om lipomet har med övervikten att göra eller inte är svårt att säga.
 
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

Har inga egentliga råd att ge, men kan berätta om min terv-tik som fick pyo och opererades.
På tre månader med samma foder och motion blev hon bred som en lagårdsdörr, pälsen växte så att den under magen nästan hängde till marken, hon var misstänkt lik en myskoxe:)
Hon gick inte banta eller motionera till sin forna form. För 10-15 år sedan kastrerades/steriliserades nästan inga hundar utan medicinsk anledning, kanske var det inte helt fel?
Jag reagerar på att du ger jycken majs som "utfyllnad", grisar som man vill ha rejält feta innan slakt ger man majs just för att det snabbt ökar grisens vikt.
 
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

Majskorn går rakt igenom hund. Kommer ut i samma form på andra sidan. Himla bekvämt faktiskt (och ngt jag inte hade en aning om innan hela den här bantningshistorian). Så just så behöver man inte oroa sig. Däremot kan man processa majs på en massa sätt så hundar kan tillgodogöra sig det, men inte hela majskorn så.

Min förra hanhund var också kastrerad, av med orsak dock, men han fick inte en enda neg 'biverkning' av kastreringen, och ingen av alla tikar som kastrerats för pyo fick en enda neg 'biverkning' heller. Så jag tycker nog ändå det är bra att valet är fritt. Trots vikten på den här herrn. Sen, skulle jag sa bli tvungen att välja, så skulle jag ändå hellre ta tjock än som han var innan. Och han har ett mycket trevligare liv nu med, efter kastrering.

Fast jag skulle ljuga om jag sa att jag inte gärna sluppit lättföddheten (och ska jag vara ärlig liksom räknade jag med att göra det.. men hmm..harkel.. det gick ju sådär *s*)
 
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

*KL*

Liten uppdatering. Herrn gick över på Hills precription diet r/d, får 300 gram/dag av det (är för hund med målvikt 30 kg, hans målvikt är 36 kg, så lite mindre än rek), vilket tacksamt nog motsvarar över 6 dl/dag. Så ingen bult utan bara pellets nu.

Vägdes 20 jan och vägde då 41 kg blankt, idag vägde han 39,8 kg, så minus 1,2 kg, och det är ju bra =) Dock så pälsen är inte bättre, eller den är kanonfin blank och tät, förutom ljumskar, armbågar och sidorna av buken, samt lite på öronen, där är det kalt alt glest. Blivit lite värre sen sist, men ganska liten skillnad. Fått massor med vita hårstrån i pälsen med dock.

Däremot vad som 'bekymrar' mest är att han har beteendeförändringar och lojhet som kommer och går. Små små tecken men fullt märkbara. Och vi har inte den blekaste jäkla aning VAD det är som eg inte är riktigt som det ska =/
 
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

Har inte läst alla inlägg, men är sköldkörtelfunktionen kollad?

Hormonomställningar i kroppen kan trigga sådana problem och dassigt hår, lijhet + viktuppgång/svårt att tappa vikt är ju typiska symptom på underfunktion.
 
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

Min hund har börjat få tillbaka pälsen, jag vet inte vad som gjorde att han tappade den men nu ser vi att den börjar komma tillbaka. Det enda vi ändrat på är egentligen att vi fick Omega-3 olja från veterinären.
 
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

Sköldkörtelproverna togs 20 januari, T3, T4 och TSH. Låg 'mitt i' refrensvärdena för rubbet. Påhittade värden (måste ringa vet och få de korrekta om jag ska skriva dem), men om referensvärdet var 5 - 10 låg han på 7.5. Likadant på alla 3, låg 'mitt i'.

Han har btw fått B-vitamin (i tablettform) i 2 veckor, inget resultat dock (det hade jag kanske inte väntat mig heller, men skadar ju inte att prova). Köpte viacutan idag. Men om det så skulle hjälpa mot pälsen, och övervikten fortsätter sjunka med r/d, så är det där med att han inte riktigt är sig själv beteendemässigt 'kvar'.

R/d har han ätit sen 2 februari förresten.
 
Senast ändrad:
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

Förresten, kan ju 'dra' beteendeföränringarna med,blir lite lång dock. Klipper lite ur en liten 'anamnes' jag försökt skriva ihop i jakten på ledtrådar.

December 2008.
Börjar bli grinigare i humöret än innan, kommer smygande över ett par veckors tid. Sämre tolerans mot katterna, kan morra mot dem om de springer förbi nära. Tidigare inte brytt sig. Börjar skälla på ’spöken’ (saker bara han hör/ser) och blir lite ’orolig/otrygg/osäker’generellt känns det som, men marginellt. Visar tecken på att vara ’mörkrädd’ när han går ut i mörker, tveksam och ’mattig’ initialt, men släpper efter en stund, och vissa dagar inget problem.

Fortfarande superpigg och glad och energin tar aldrig slut.

Börjar dock gå upp i vikt trots minskad fodergiva och samma aktivitet som innan.


Kring jul, börjar skälla på mamma (som bor i samma hus) när hon kommer hem, något han inte gjort tidigare. Visar osäkerhet/aggression mot barn, morrar men inga utfall. Ibland som vanligt och vänlig, försiktig och tolerant mot barn trots att de är ganska intensiva.
Än mer minskad tolerans mot katterna, gör utfall men utan mening att skada, mer skrämmas/få vara ifred vad det verkar.

Dock snudd på odrägligt pigg och energisk, sitt vanliga jag rent energi och aktivitetsmässigt. Försöker frekvent få igång kompisen på bus, och om hon inte vill busar själv. Full fart på promenaderna.


Januari 2009
5:e jan Klokapselbrott (under tokbus på egen hand i skogen), blir inflammerat.
Får Clindabuc i 10 dgr.
Väger 41.6 kg, trots dieten

Fortsatt pigg och glad ute, men mindre än tidigare, är i perioder loj. Övervägande pigg dock, men drar sig inomhus undan mer och mer, skäller mer på spöken, skäller ibland på mamma (som bor i samma hus) när hon rör sig från ett rum till ett annat. Visar ökad aggression – morrningar och hotbeteenden men på avstånd – mot barn, även när de är länge bort och inte riktar sig mot honom. Börjar skälla på ’vardagsljud’ ute, grannen slår igen en bildörr osv, ljud han normalt inte brytt sig om. Känns ’överspänd’ i sina reaktioner, men samtidigt inte som han ligger och lyssnar/är spänd på ljud.

Fler utfall mot katterna.
Följer gärna med ut, men är mindre aktiv på egen hand, håller sig mer med matte och passiv (sitter/ligger), alt återvänder hem till gården och sitter där och väntar. Rör sig långsammare under skogspromenaderna, inget bus. Mer trav. Busar ibland men mer och mer sällsynt.

Tappar päls/blir kal i ’armhålor’ och ljumskar. Dammig/stövig päls.
Börjar senare tappa päls på sidorna av buken. Ingen klåda, huden normal.

Drar sig undan mer och mer, ligger ofta på mjukt, varmt underlag, tidigare oftast legat raklång på golvet.

Piggheten resp lojheten går lite i perioder, men gradvis ökad lojhet, intolerans och morrningar/hotbeteende mot både människorna och katter. Inte minsta hotbeteende mot matte, dock mot andra som hunden ändå känner och aldrig visat aggressiva tendenser mot tidigare, exvis grannar. Tycks mer säga ’lämna mig ifred’ än vara ’arg’ egentligen. Intolerant snarare, kortare stubin, mindre tålamod/ork.

Börjar flåsa och visa oro i bilen, alltid åkt prickfritt och lugnt tidigare. Lugn när bilen står still, men flåsig och stressad under färd.

Får en mjuk knöl (troligt lipom enl vet) vid bröstbenet. Känner inte alls igen hunden, symptomen som ditintills kommit sakta och smygande accelererar snabbt, ffa lojheten och att dra sig undan

Blir mer och mer loj både inne och ute. Leker/är aktiv mindre och mindre.
Reagerar inte när matte stiger upp på morgonen, reagerar inte när jacka etc tas på eller dörren öppnas (reagerar normalt direkt och energiskt på det, först till dörren och först ut och mkt aktiv ute normalt).
Får ropas ut, går tveksamt ut genom dörren, stannar på trappen. Följer sen med ut men loj, vill helst gå hem. Ligger hela dagarna på sängen, inte normalt för hunden. Drar sig undan även matte, men välkomnar alltid om matte kommer till honom, kelig mot matte men minskad kelighet mot andra.


20:e januari - TSH, T4 och fritt T4 prov – ua, ligger mitt i referensvärdet.
Väger då 41 kilo, trots minimal fodergiva och lightfoder sedan över en månad.
Recept på Vetrimoxin, klokapselbrottet fortfarande lite infekterat.
Morrar åt veterinären, känner veterinären väl, aldrig visat sådant beteende tidigare.
Morrar även åt ett springande barn som inte riktade sig mot hunden, i väntrummet hos veterinären.
Börjar kolla temp.


Ingen temp, ligger stenstadigt på 38.1 - 38.2.
Blir piggare av vetrimoxinet, börjar busa och leka igen.
Får ny kompis i samma veva, är trevlig och tolerant mot kompisen, uppmanar ofta till bus leker gärna.
Vissa dagar inte sig själv, utan loj.
Överspända beteendet, skälla ut mamma, intolerant mot barn vissa gånger kvarstår.

Avmaskas med axilur.

Februari 2009
Generellt pigg och glad, busar massor.
Motioneras mer än någonsin förr.
Går ner aningens i vikt efter att ha börjat äta hills r/d.
Dock fortfarande inte riktigt sig själv, går (skrittar) in och ut mot normalt full fart. Vissa dagar mer loj än andra.
Ser fortfarande spöken, blir lite bättre ang utfall mot katterna och skälla ut mamma, men det kommer och går lite så minskat. Fortfarande orolig i bilen. Tempen lika stabilt som innan, 38.1 - 38.2

Morrar upprepade ggr åt besökande barn trots att de är en god bit bort och inte riktar sig mot hunden. Andra gånger går det fint.

Är mer vaktig än innan, känns fortfarande lite överspänd överlag. Reagerar två gånger med aggression mot spegelbilden av matte när hon visar tänder och böjer sig fram mot spegel resp fönster (för att kolla vad som fastnat mellan tänderna, min kommentar). Fortfarande inte minsta lilla dåligt beteende mot matte i något läge. Drar sig dock lite undan i perioder även från matte, andra sitt vanliga, plåstriga jag. (drar sig undan = går och lägger sig i korgen nattetid eller när jag sitter vid datorn, ligger normalt bredvid datorn/sängen)

När jag inte är hemma så ligger i mitt rum oftare än innan, söker mindre kontakt med mamma. Mamma tycker han är mycket mer loj med henne än med mig, jag kan inte bedömma det då jag ju inte är hemma i de lägena ;)

Tappar lite mer päls, ingen jättemängd men. Får 'plötsligt' vita stickelhår i pälsen över hela kroppen. I övrigt är pälsen förutom 'tappställena' tät, blank och fin. Huden ser fin ut överallt där matte kikar.

Jag stirrar med hökögon på honom hela tiden för att försöka se röda trådar. Hittar inga, dock passgår han ganska ofta, fast det kan han ha gjort 'hela tiden'. Ett par tillfällen skakar bakbenen på honom ute, han tycks inte bry sig/märka, och finns ingen röd tråd. Ena gången var det efter superbus, andra när han just gått ut. Går vid 2 tillfällen LÅÅÅNG promenad med kompisar = mycket bus och spring. Inga skakningar vid ngt av de tillfällena. Kan inte böja/klämma/sträcka fram minsta smärta eller reaktion någonstans. Inte vet heller.

Vet konstaterar att han håller med om att hunden inte riktigt är som den ska vissa gånger han träffar den, men kan heller inte sätta fingret på riktigt vad.
 
Senast ändrad:
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

jag kan tänka mig att bantningsfoder innehåller väldigt lite fett. kanske för lite fett. för pälsen kan det vara värt att tillsätta någon msk vegetabilisk olja som innehåller en hög andel omättade fettsyror. min hunds päls hämtade sig inte efter senaste skabbangreppet men blev blank, tjock och fin när han fick lite olja (kallpressad raps).
 
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

Köpte viacutan igår, det gör ju vad det gör så att säga.
 
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

*Eget KL & uppdatering*

Vikten sjunker (yihaa), mend et övriga beståt. Idag fick han någon form av 'knäpp' efter blodgivningen (så ingen går i taket: Naturligtvis har jag informerat om hans förändrade beteende och vilka prover som tagits och vad det visat, och fråga om de anser han kan/bör ge blod. Vilket de ansåg).

Satte in honom i bilen efteråt, och tog ut den lilla för han skulle få kissa. Släppte in den lilla och satte mig i bilen. Varvid U formligen går i taket och stormskäller genom gallret. Betedde sig som om någon främmande satt sig i bilen, som om han inte kände igen mig. Hjälpte inte att jag pratade med honom, men när jag stack in handen genom gallret, så gjorde han ett utfall, men så fort han kände lukten var det som att slå på en knapp och han var sitt vanliga jag. Men han borde redan på lukten känt långt innan att det var matte, och SETT att det var matte.. :confused: Det är första gången övht han varit annat än solsken och vänlighet mot mig, iofs var nog det här inte riktat mot mig 'egentligen'.

Borrelia och anaplasmaprovet var negativt. Blodvärden osv var bra (kollades ju idag inför blodgivning).
 
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

Har själv en äldre kastrerad riesen och vet inte om jag kan hjälpa dej på något vis, men tänkte komma med några av mina tankar i alla fall ;)

Förstod jag det rätt att hunden kastrerades för ca 6 månader sedan?
Det kan ta upp till ett år innan hormonerna "landar" och päls/hull/mentalitet hinner anpassa sej till nyordningen i kroppen.

Dvs viktuppgången KAN vara delvis avhängigt av en hormonobalans.

Upplever du att hunden har färre hårstrån eller att håren är tunnare än tidigare? Eller att varje strå är ömtåligare och "bryts av" lättare?
Många, många hundar som kastreras får en period efter kastrationen där pälsen löper lite amok!
Tittar dock på min hund som ligger här på golvet och även här är pälsen tunnare i armveck och ljumskar!

Vad gäller det du upplever som humörsförändingar kan ju ha MASSOR av orsaker!
Har du inte ganska nyligt skaffat en ny hund? Leker din hund inte mer aktivt ute nu tack vare det? Oavsett hur vältränad hunden varit tidigare så belastas kroppen på ett helt annat vis av hund-bus i snö mot fysträning i snö. Är hunden dessutom lite för tung så belastas muskler, leder, ligament och skelett mer vilket kan leda till både träningsvärk och belastnings-smärtor.

Hur länge är det sedan den nya hunden - om jag nu inte missuppfattat allt - kom in i familjen?
Har den äldre hundens beteende förändrats efter det? Nya hundar, förändrade rutiner mm kan lätt göra även den mest stabila riesen byter yrkesroll och startar upp ett eget vaktbolag :D

Personligen så gillar jag Royals foder bättre än Hills och skulle testat att köra din hane på RC Obecity. Om jag var du skulle jag dra ner på snö-busandet och kanske satt hunden på rimadyl i 3-5 dagar för att utesluta smärtpåverkan.

/Ulga
 
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

Nya hunden kom 17 januari. Humörförändringarna började i december. Sen förvärrades de succesivt, och det var en period där han 'hela tiden' var förändrad.

Nu, så är det "en bra dag" så at han är NÄSTAN som vanligt (inte helt, men..), en "dålig dag" är han dock 'sämre' än någonsin. Behöver inte vara hela dagar han är si eller så, och inte heller bara en dag utan kan vara flera i sträck. Fört bok för att försöka se ngt mönster, men det finns inget mönster i antal bra vs dåliga dagar eller hur de följer på varandra. Heller inget avhängigt om han vilat, ansträngt sig normalt eller ansträng sig extra mycket. Även försökt kolla på om det är skillnad åt något håll när jag jobbar/är hemma eller så, men nix, har än inte hittat något mönster alls.

Han har ju nästan alltid lekt massor, enda gång han inte gjort det är när förra kompisen var ur slag, då blev han dampig som sjutton dock. Däremot så nu brottas han mer än innan, men aktivitetsnivån och djupsnö etc, det är 'standard'. Men sammantaget rör han sig mer nu än innan, för nu har han kompis som vill LIKA mycket som han vill. (även om matte är en elak fan och går in och dämpar ibland, med tanke på den lilla)

Absolut vikten kan vara kastraktionen, är kastrerad för ett halvår sen ja. >Det har vi ju varit medvetna om att det kan vara ett och samma problem, eller flera olika. Därför vi provade 'banta' och satte in Hills r/d, om det INTE hade påverkat vikten hade det ju tytt på att det är något 'sjukligt' bakom.

Jag har ju haft en rad teorier. När det började så 'bortförklarade' jag det ju med att kompisen han hade då var dålig och inte ville leka, dvs han var frustrerad och överenergisk. (Humöret ändrades ett bra tag innan den här lojheten/tröttheten/avslagenheten kom btw. Dvs han var pigg och glad osv, men började vara grinig). Sen när han fortsatte vara grinig så bortförklarade jag det med ditt, och när den bestod även efter ny buskompis med att 'varit mycket nu'.

Men, det började som sagt bli lite slut på bortförklaringar ;)

Något som förbryllar en del i sammanhanget är att han ALDRIG har visat grinighet mot kompisen, varken förra eller nuvarande. (Ja förutom vakta sina ben etc, men det får man *s*). KOllat NOGA när de leker, för de leker väldigt ruffligt och buffligt nu han & Viktor (med greytiken kappade han mest, men rufflade när han lekte med pappas riesentik), om Utter någon gång överreagerat eller visat tecken på ont/obehag. Men inte ens när polraren kommer med bredsladd och (på lek) kastar sig över honom, så är han grinig eller överreagerar. Däremot, så det är ju Utter som bestämmer, när han inte vill leka är leken slut. Han börjar många lekar själv med, ofta.

Ang rimadyl så det är faktiskt något vi provar nu, fast Metacam. Var beslutat sen innan, att efter blodgivningen (om han fick ge blod, och det fick han ju) skulle vi prova sätta honom på metacam en vecka, och se om det blir skillnad. Finns inga yttre tecken på smärta (jag inte sett/märkt några, ingen hälta etc så, vet kan inte palpera fram något, vet får sträcka och böja och dona hur som helst och överallt utan reaktion, han är jämnt och fint musklad osv), men det behöver ju inte betyda att det inte är smärta i botten ändå.
Om metacamet ger en förbättring så vet man att det finns smärta i botten. Sen är det ju ett detektivarbete att lokalisera den, men då har man iaf avgränsat sökandet lite. Ger metacam ingen effekt så är man på ruta ett.

Men iom att han stadigt går ner på r/d, så känns det som att vikten mkt väl kan vara kopplad till kastraktionen, och i dagsläget oroar humörförändringarna (ffa det att han ibland inte tycks känna igen folk visuellt) och den där lojheten som kommer och går mest.

Nu kan jag inte svära på vad han vägde när vi började med r/d, iom att han vägdes 20 jan och började äta r/d typ 10 dagar senare, men 20 jan vägde han 41 kg. Förra torsdagen vägde han 39,8 kg, dvs minus 1.2. Igår (på annan våg dock) vägde han 39,5 kg. Så, vikten känns ju som under kontroll och absolut åt rätt håll. Och jag INBILLAR mig iaf att var det sjukdom i bakgrunden skulle han inte gått ner såpass ens med r/d. Han får iofs i underkant av det, får för målvikt 30 kg, och hans målvikt är 36 kilo, men det är ändå en fullt rimlig mängd han får (dryga 6 dl).

Så, får se vad metacamet gör, annars blir det ju utredning modell stor om ett par veckor. På ett sätt hoppas jag att metacamet hjälper, då har man en ledtråd iaf. Även om det vetesjutton hur rolig prognosen är då. (fast med tur, någon inflammation som man kan behandla.. *griper halmstrån*)

Glömde - ang pälsen. Den är fin och helt som den ska 'i övrigt'. Men de där kala fläckarna, som blivit lite större sen de kom. Och de kom sas ganska pang poff. Inte varit så innan. Sen är han gles på sidorna av buken längst ner sas (inte under), det har 'stått still' och kom samtidigt som de där kala fläckarna. I övrigt är pälsen som den ska, inte skör eller något, utan tjock, tät, blank och svart. När jag kammar områdena där han är gles/kal, så kan jag få med täckhår i kammen dock, ibland en liten 'tuss' täckhår. Dock inte avbrutna, utan släpper i roten. Får inte med täckhår på andra ställen, trots fintandad, tät kam (dvs sitter de löst kommer de med).

Och mer tillägg - RC Obesity har vete som andra ingrediens och går därför bort. Men r/d tycks ju fungera, så..
 
Senast ändrad:
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

Du verkar redan ha tänkt på allt som jag kunde komma på...

Så mitt enda slutliga tips är sammanväxningar i tarmen... Svårt att diagnosticera utan OP och sällan något som vi kan göra så mycket åt...
Kan ge mycket diffusa symtom men där ibland - så klart - en ökad irritation/sämre humör, slöhet ibland och normal aktivitetsnivå ibland. Minskning av vikt men även ökning av vikt märkligt nog!

Ett relativt ovanligt fenomen som sällan upptäcks om hunden inte drabbas av magomvridning eller någon annan akut buk/mag/tarm-åkomma eller upptäcks vid obduktion.

/Ulga
 
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

Lymfom och diabetes är ifs longshots och kanske inte så troliga men det enda jag kunde komma på som inte är kollat!

Han är inte grinig för att han är hungrig då??
 
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

Är det kollat så att han ser bra? Att han skäller åt folk och osäkerhet kan ju bero på att han faktiskt inte SER så bra. Starr eller liknande? Gula fläcken m.m.?

Annars vet jag inte. Min hanne som är kastrerad sen 2 år har också lite småtaskig pälskvalitet numera, men inte värre än att man får hålla efter den lite mer än vanligt. Ger man olja verkar den bli lite bättre.
 
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

Svarar flera:

Synen är inte kollad mer än att vet lyst med ficklampa i ögonen på honom, och om han reagerar när man släpper en bomullstuss, samt om något rör sig i utkant av synfältet. Märktes inga konstigheter där, men det garanterar ju ingenting. Synen är något jag flera gånger funderat på om den kan påverka på något vis, men känns lite konstigt att han ser som emil örnöga vissa dagar då, och andra dagar inte känner igen människor - men samtidigt aldrig någonsin gått in i någon eller någonting. Men synen är en av de saker som om metacam inte ger skillnad, och ny vet inte råkar ha någon alldeles excellent ide vad det kan vara, känns som det är värt att undersöka närmare.

Borde inte diabetes gett symptom i form av ökad törst osv, samt märkts på urinprov? Lymfom ryser jag av, pappas förra fick somna pga aggresivt lymfosarkom. Kan dock inget av lymfom, men borde det inte märkas vid palp av lymfkörtlar, eller kan de vara normala för palp i 'tidiga' stadier?

Grinigheten började ju när han åt rejält med foder, närmare bestämt 1 liter/dag. Det är vad han åt innan, däremot hade jag bytt från högenergi till maintenancefoder då. Inte sett någon koppling till att ju mindre mat ju grinigare, eller att grinigheten kommer oftare specifik tid per dag (typ när det är långt sen morgonmaten, eller att han är grinigare på morgonen innan han fått mat. Han får pellets morgon och kväll, och en näve till lunch nu sen den lilla kom, från början åt han tre mål, nu äter han också två mål men brukar få hicka mitt på dagen, därav en näve käk då)

När han åt minst pellets (4 dl/dag) åt han ju rejält med bult. Inte helt säker på hur mkt mättnadskänsla det gav iofs, men så välfyllda har hans skålar aldrig varit och så 'lång' (allt är relativt *s*) tid har det aldrig tagit för honom att äta upp. Går inte och bökar i skålarna eller försöker snatta åt sig saker att äta. Men garantera kan jag givetvis inte, men som sagt inte sett någon koppling mellan tid sen måltid, inga tecken på 'hungrig hund', och det började när han åt normal mängd, dvs 1 liter.

Det där med hopväxta tarmar lät läskigt :crazy: Borde inte sådant ge symptom från mag-tarm systemet? Och finns det inget sätt förutom när det är försent redan (dvs obduktion) att konstatera det, om man misstänker det?

Jag hoppas just nu metacam ska ge effekt. Jag har dessutom som en 'extra grej' låtit bli att tala om för kära mor att han står på metacam, så har jag hennes syn på hur han ev förändras, utan att den är 'styrd'. Jag tittar ju gärna efter tecken på ATT det hjälper. Redan hunnit med 'sådär avslappnat låg han väl inte innan' och 'ääär han inte lite gladare än tidigare nu när jag kom hem'. Men tittar ju efter det man VILL se. Men, om inte mamma vet att han får metacam, så kan hon inte påverkas så.
 
Sv: Tjock trots bantning, tappat päls/glesad päls

Om han gått länge med diabetes så kan ju synen försämras pga den. Det är inte alla som dricker mycket när de får diabetes heller. Kanske är värt att kolla blodsocker nästa gång om det inte är gjort? Fast det brukar ju ingå i de där standardtesterna vill jag minnas?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp