Vad kan detta vara?

hacke

Trådstartare
Min häst har börjat klia sig ganska mycket, framförallt på höger skinka & bak bredvid svansen. Här om dagen upptäckte jag att hon hade hårlösa partier vid svansen som var lite såriga. Misstänker löss men kan det se ut såhär? Vet att pälsätare skapar hårlösa partier, men problemet är att jag inte kunnat se något kryp i pälsen på henne.

Badade henne med såpa för en vecka sedan och behandlade henne med Switch i samma veva. Sedan har jag sprutat på Ultra shield (det är tydligen effektivt mot löss och loppor står det på flaskan) och smort in kli-partierna med Nylanders hästkräm. Såren vid svansen (det på bilden) har tagit ihop jättebra sedan jag börjat behandla henne, men hon kliar fortfarande men i liiite mindre utsträckning.
Om det är löss, hur länge tar det innan de försvinner? Jag funderar på om jag ska prova klippa rumpan på henne och se ifall det blir någon förbättring... Tips någon?

66489_10151263101472730_1262013940_.jpg

Sv: Vad kan detta vara?

Tack för svaren! De kan alltså bli sådär av mask? Hon har även varit skorvig under svansroten men det försvann direkt jag började behandla. Ska försöka få tag på avmaskning imorgon, den förra kuren kanske inte tog allt.
Kan de börja klia över hela kroppen av mask? Eller kan det vara en mask/loppkombination?

Mask kan orsaka klåda vid ändtarmsöppningen, vilket gör att hästen då gärna gnuggar bakdel och svansrot mot trädstammar o.dyl. för att komma åt att lindra klådan.

/V

Okej! Jag ska ringa kliniken direkt på morgonen imorgon så jag får komma in med ett träckprov. Hoppas det är det så jag får någon rätsida på detta :)

Specifikt är det springmask som kan orsaka klåda runt analen.

Men jag har för mig att det kan vara svårt att se på träckprov då maskhonorna vandrar ut till ändtarmsöppningen och vispar ut sina ägg på utsidan (därav klådan). Du kan prova med ett "tejpprov".

http://www.vidilab.se/fakta-och-foljesedlar/hast/springmask/

Avmaskade henne igår och idag kom det ut två springmaskar och en liten blodmask....som levde. Jag höll på att kräkas, stackars min fina tjej. Är det någon som vet ungefär hur länge det tar innan klådan försvinner? Hon verkade inte lika hysterisk idag, men försökte klia litegrann.. Tack för era tips hittills :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation
  • Katthår

Hästrelaterat

Tillbaka