Vad kan detta vara?

Fleygur

Trådstartare
Var iväg och kollade till min unghäst idag och upptäckte att han hade en del kala fläckar i ansiktet, allt från pyttesmå till ca 10*5 cm. Runt tio stycken och inte på övriga kroppen. Jag lär ju i vilket fall som helst behöva ta ut vet för att få något bekräftat, men tänkte att någon här kanske hade ett hum om vad detta kan vara?

Ursäkta för dåliga bilder, hästen gillade inte att få en kamera upp i fejjan ;)




Fläckarna är torra och lite mjälliga, verkade inte klia. Tror inte att det är bett från andra hästar då det var såpass många, små och inte heller såriga. Kollade igenom alla andra hästar han går med och hittade ingen annan med liknande fläckar, så det verkar inte vara något smittsamt heller.
Så bukefalos, några ideér? :)
 
Sv: Vad kan detta vara?

Ringorm har en tendens till att starta i ansiktet, så det är min gissning. Bra att ta konstakt med veterinär för att få ett utlåtande.
 
Sv: Vad kan detta vara?

Tack för svar!:)
Ringorm var min första tanke också, men jag tänker att det är väldigt smittsamt. Fast det kanske jag bara fått för mig? Om det är så smittsamt som jag tänker mig så borde väl rimligtvis någon annan häst ha iaf tendenser tilll det också?
Jag får nog ta och googla lite på det!

Ska ringa vet imorgon och se om hon kan ta sig en titt :)
 
Sv: Vad kan detta vara?

ja, det är väldigt smittsamt och det finns ju risk för att du själv får det.
Kan ju även vara pälsätare även om huvudet kanske inte är den mest vanliga platsen för dem att hålla till på (oftast under manen där det är varmt och gott).

Hittade ett tips om det handlar om löss för det bästa medlet för att få bort de oknytten förbjöds tyvärr 1997... Men ta grönsåpa och kleta på och runt de kala ställena http://trollhestar.blogspot.com/2009/02/husmorstips-palsatare.html
 
Sv: Vad kan detta vara?

Det kan vara en människa som är smittkällan, och på alla hästar syns det inte heller så väldigt tydligt men smittar likafullt.

Pälsätare vill gärna ge sig på hals och bog, även längre bak på hästen vid svansen och runt omkring kan vara intressant för pälsätare. De brukar inte äta hudrent, däremot kan hästen klia sig vilket i de flesta fall också ger sår.
 
Sv: Vad kan detta vara?

ja, det är väldigt smittsamt och det finns ju risk för att du själv får det.
:eek: hoppar direkt in i duschen för totalsanering!

+Boj
Har googlat på både bilder och fakta och blir inte riktigt klokare. Fläckarnas utseende talar för pälsätare. Men de kliar inte och sitter bara i ansiktet vilket talar mer för ringorm. Tittade även så noga jag kunde efter pälsätare, men jag kan ju absolut missat det. Önskar att jag tagit bättre bilder! Kan det handla om att han är fuktig och aldrig riktigt hinner torka? Han är ju islandshäst med riktig mammutpäls.

Jag är ganska säker på att vet inte kommer ut imorgon eftersom det inte är akut. Finns det något jag kan börja göra för att behandla trots att jag inte vet vad det är jag har att göra med, eller är det bara onödigt?

Helt offtopic, men sprang över denna fantastiska faktasida under mitt googlande och kände att jag behövde dela med mig :D
http://members.fortunecity.com/90hl1/Sjukdommar.htm
Skönt med raka svar liksom!
 
Sv: Vad kan detta vara?

En fråga till!
Vad det nu än är den lilla hästen drabbats av så kommer det ju med stor sannolikhet krävas ganska frekvent behandling under en period. Mitt problem är ju bara att han går i unghingstflock rätt långt från mig (egentligen inte omöjligt långt, man får räkna med 1,5 timmes enkel resväg. Men att behöva åka dit varje dag kommer bli svårt för min del). Uppfödaren och ägaren till resten av hästarna är ju den som sköter den dagliga skötseln, men jag har inte hjärta att be honom eftersom han vägrar ta betalt. Han vill inte ens att jag betalar för hästens mat och verkningar. Jag vill gärna betala men kan inte direkt bara kasta pengar över honom.

Förutsatt att det blir en enkel behandling, vågar jag leta upp någon ungdom/eller vem som helst som bor granne med hagen och verkar ansvarsfull. Denne får en rimlig slant och jag en omhändertagen häst. Skulle ni vågat det och bara kommit dit kanske 2-3 dagar/vecka? Om det finns nån som skulle kunna tänkas hjälpa mig öht förstås :p
 
Sv: Vad kan detta vara?

Haha ja verkligen, den gav mig många skratt :p Och om nu någon mot förmodan skulle förlita sig på den så lär väl det ända som händer vara att de tar ut veterinär illa kvickt ;)
 
Sv: Vad kan detta vara?

Nu har jag pratat med veterinären!

Hon trodde inte på just ringorm, men någon annan typ av svampinfektion som lyckats sätta sig pga fukten. Eftersom ingen annan häst visar några symtom och fläckarna även är begränsade.

Har mailat henne bilder från igår och fått ordination om att kolla till helgen hur det utvecklat sig samt ta nya bilder och skicka.

Själv är jag väldigt tacksam om jag kan slippa ringorm, pälsätare och allt annat smittsamt. Enklare att behandla en häst än tio ;) Så detta var lugnande, men inget är ju säkert än! :)
 
Sv: Vad kan detta vara?

Fast pälsätare drabbar inte alla hästar, har varit med om det själv när våra gick i lösdrift. Det var samma hästar varje år som fick pälsätare, varken mer eller mindre 5 st av 18. Så just pälsätare förfasar jag inte över, och det är oftast enkelt att få bukt med. Man klipper, behandlar med såpa och vatten. Man kan ev behandla med swith först, oftast försvinner det omgående.
 
Sv: Vad kan detta vara?

Då låter det ju faktiskt inte som hela världen ifall det nu skulle vara pälsbitare, skönt! :) Jag har en bild framför mig om hur man lägger ner lååång tid på att behandla varje häst, och när man väl fått bort det på den sista så har den första redan smittats igen. Så går det runt, runt i all oändlighet. Underbart att höra att det inte är så! :p
Är det likadant med ringorm? Eller är det i regel mer svårbehandlat?
 
Sv: Vad kan detta vara?

Det är främst ringorm från hund/katt som smittar till människor. Är inte samma art som drabbar hästar, men lite försiktig ska man ju alltid vara! :)

Tycker inte heller det ser ut som typisk ringorm på bilderna, det brukar vara mer runda fläckar med skorpor i mitten, men kan säkert vara någon annan form av svamp som din veterinär också var inne på!
 
Sv: Vad kan detta vara?

fuktig, tjock ullig päls som inte riktigt torkar - ja det låter som om din vette är på rätt spår tycker jag! Min har haft likande, bara i ansiktet han också - och det var helt enkelt bara att han har kliat huvudet på sin "matlåda" -förmodligen för att det kliar att vara lite fuktig i huden med all päls. På min häst fanns det dock ingen infektion, svamp eller liknande och det har försvunnit sedan jag har varit noga med att borsta och torka honom så torr det går i ansiktet. Jag funderade på att klippa honom just i ansiktet bara, men det lär ju se helt galet ut :)
 
Sv: Vad kan detta vara?

Hej,

jag skulle varmast rekommenderar att du använda Propolis. Oberoende om det nu är pälsätare eller en svamp, så kommer det att få bugg med det. Bara 1-2 droppar morgon och kväll i några dagar borde räcka. Det är ett naturlig antibiotika som tillverkas av bin. Den dödar bakterier, virus, svamp etc. Även om du inte vet om det kliar eller gör ont, så har den även denna bra egenskap att den är bedövande.
Jag använda Propolis själv på mig hela tiden, vid inflammerade sår osv. (och såklart på sambon, katten, hunden, hästen, hela familjen, grannar.....;) )

Bäst är att det kan absolut inte bli fel med Propolis!
 
Sv: Vad kan detta vara?

Vattenskållor kanske?
Min häst fick kala fläckar när han var ute i fukten under den blöta hösten, utan möjlighet att torka upp. Milda fall spontanläker efter 2-3 månader men om man är orolig kan man försöka torka upp pälsen med hårtork eller se till att hästen inte blir onödigt fuktig (bra täcken, byte av täcke innan det blir för fuktigt i pälsen, uppstallning utan täcke i box i torr stallmiljö osv). Allvarligare former kan vara smittsamma men mildare former är inget att oroa sig över. Hästen får oftast vattenskållor i områden i pälsen som utsätts för mest fukt, exempelvis under pannluggen, "ovansidan av hästen" (där det regnar på den) eller vid hovarna.

Hoppas du finner orsaken och lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 519
Senast: skuggi
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 334
Hundhälsa Hej buke! Min vän Sofie, som inte har ett account här skulle vilja ha lite tips och råd ifrån er. Hon har en 5mån valptik av rasen...
Svar
10
· Visningar
1 400
Senast: Is
·
Hästvård Min häst har någon vecka haft lite torrare fläckar i karlederna fram så tänkte att det kanske var mugg så köpte lactacyd och tvättat med...
Svar
2
· Visningar
704
Senast: clovergirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp