vad kan detta vara?

S

Sanidy

Där jag har ritat en liten cirkel så har min häst fått en lite knöl. Ganska diskret liten knöl är det. Jag är givetvis livrädd att det ska vara spatt. Hästen har inte varit halt och är i tävlingskondition och rör sig bra. Bra musklad och framåt och positiv är han. Men så imorse när jag kom till stallet märkte jag då denna knölen.

Jag har ingen bra bild men kan ta en när jag är i stallet i eftermiddag igen. Men som sålänge bild kanske någon kan säga om jag bör vara väldigt orolig eller om det faktiskt finns en chans att det inte skulle vara spatt.

Ingen värme eller liknande är det, ingen ömhet.

Tiger108.jpg

Jag tycker att det är svårt att känna utanpå vad det är som känns egentligen men ungefär såhär som bilden nedan känns det. Drar man ganska hårt på knölen uppåt så går benet vidare om man säger så, det sitter ihop.

p7021610_95169517-1.jpg

Vart är det knölen som dom får av spatt brukar sitta? Är det över glidlederna och känner man det då? Jag försökte också palpera lederna så gott jag kunde, trycke ganska så hårt och jag märker ingen skillnad från hur han varit innan.

Kan det vara skankbenet som jag tror knölen sitter på, sitter skankbenet där ens :o Nu gör jag väl bort mig totalt antar jag.

Otroligt tacksam för svar.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: vad kan detta vara?

kan inget om spatt, men benet som du markerat att knölen sitter på är tibia, vet inte om det kallas skankben oxå, pluggar anatomi på engelska...

Och som tillägg till Alexandras bild, så är det en spattknöl så innebär det att din häst har en vilande spatt som varit aktiv men ej givit symptom.

Tack för dom bilderna, knölen min häst har sitter lite högre upp. Men dom kanske inte alltid sitter på samma ställen?

Och som tillägg till Alexandras bild, så är det en spattknöl så innebär det att din häst har en vilande spatt som varit aktiv men ej givit symptom.

Kan verkligen spatt gå helt obemärkt förbi? Borde det inte ge någon slags värme eller några symptom? Jag har hört om tex släpande ben, lite ovilliga och ingen riktig framåtbjudning. Fast det kanske är olika helt enkelt.

Det har gått lite vilt till nämligen i hagen ett tag nu så jag hoppas han råkat kicka till sig själv där på insidan. Kan dom få överben där ens? Antar att dom kan få det överallt där det finns ben? :o

Kan verkligen spatt gå helt obemärkt förbi? Borde det inte ge någon slags värme eller några symptom? Jag har hört om tex släpande ben, lite ovilliga och ingen riktig framåtbjudning. Fast det kanske är olika helt enkelt.

Min valack - han på bilden - han utvecklade spatt HELT obemärkt. 2003 var han helt spattfri på röntgen. Mellan 2003 och 2006 rutinkollades han (pga annat besvär i hasen) var 6:e månad hos veterinär, inklusive böjprov och arbetsprov.

Han reds inte på någon supernivå men han reds i alla gångarter, han hopptränade upp till metern och dessutom kollade jag ju haserna minituöst iom det andra problemet.

Ingen värme eller någonting.

Sen rullade han fast i sin box och lyckades i samband med det slå på sig rätt rejält, få en senskada osv. I samband med den hältutredning upptäcktes att han hade gammal spatt som akutiserats. Hans mellersta ledavdelning/glidled i hasen var då i princip HELT sammanväxt. Detta hade alltså skett utan ett enda symptom.

När det hela akutiserades så DÅ hade han symptom, milt sagt. Stackarn hade så ont, så ont. Den akuta fasen la sig och det blev vilande igen. Tyvärr blossade det upp igen ett år senare - då hade han också symptom, ont ont. Jag röntgade aldrig om då, utan han fick somna.

Men ja, det kan uppkomma utan hälta/annat man märker, och gå över i vilande.

Jag har aldrig sett spattknölar så högt som på din bild, men jag är INTE expert på spatt - Boj däremot t ex kan massvis.

Nej jag tror inte att din häst har en spattknöl, däremot ett möjligt överben eller en hård galla.

Nej jag tror inte att din häst har en spattknöl, däremot ett möjligt överben eller en hård galla.

Nej, förhoppningsvis inte. Nu när jag var uppe igen och tittade så tyckte jag den hade mer eller mindre försvunnit. Hoppas att han råkat få sig en liten spark där bara och att det håller på att gå tillbaka nu, för den lilla knölen var mycket större imorse. Då gick den inte riktigt att missa, nu fick jag leta och känna och jämföra med andra benet för att hitta den.

Försökte även ta kort men det syns nästan ingenting ändå. Men om den är kvar ett par dagar åker jag nog in för att kolla upp det iallafall.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 930
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 978
Senast: Takire
·
IT & mobiler Jag sitter mycket hemmakontoret nu för tiden och leker i Adobes Creative Cloud om kvällarna, och dels är det inte så roligt att sitta på...
Svar
2
· Visningar
669
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 816
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka