vad kan detta vara??

Sv: vad kan detta vara??

Gallor? Har du ändrat din träning/ridning på senaste? Brukar dyka upp vid överansträngning eller ändrad ridning.

nej inte ändrat nåt... dök upp för kanske en månad sen.. nu sen en vecka tillbaka vilar hon dock en månad på en vila som varit inplanerad ett tag, "knölarna" har inte ändrat sig alls sen avställningen.. det enda som har ändrats den senaste månaden är knölarna är väl att hon fått ca 5-10 äpplen från min trädgård..;)annars inget ändrat..

2 st på exakt samma ställe? uppkom samtidigt... överben kommer väl efter ett slag av någon sort? känns inte så troligt att hon ska få spark tex på samma ställe på båda bak samtidigt..:crazy: hon går förresten ensam i hage gjort det minst en månad..

Överben kan också uppstå efter en "överansträngning".
Därför man ofta talar om remonthälta osv.

Hästar som har avvikelser i exteriören och ev tränats för hårt el felaktigt kan få överben.

jaså hade jag ingen aning om!:) ja jag vet inte vad det kan vara faktiskt.. hade n kiropraktor i stallet bad henne att titta snabbt på knölarna vet att det inte kan jämföras med veterinar men skadade ju inte tänkte jag.. hon kände och sa att det inte kändes som överben

Senast ändrad:

gallor eller överben alltså kan inte fler titta på mina bilder och säga vad ni tror?tack för svar!!

Jag tror också på överben, kan komma kompensatoriskt vid för hård träning.

Den vanligaste placeringen för "remonthälta" jag har sett brukar vara på insidan av frambenen vid ungefär samma höjd där dina sitter.

det som jag känner talar emot det är väl att hon inte är riden särskillt hårt.. svårt och tänka mig en överansträngning, samt att idag när jag ocg en till kände på dem kändes de ganska mjuka, det känns också som att de blir mindre när man klämmer på dem..

De flesta som har haft remonthältor har just varit unga hästar (remonter). Även om de inte är medvetet tränade hårt så kan underlaget göra att det ändå sliter på hästen.
Jag förstår annars inte vad det skulle kunna vara för något som sätter sig så jämnt, hade det varit någon sorts galla så borde de ju vara väldigt mjuka.

Kanske läge att ta ut vetrinär för att få dem kollade?

Min första tanke är överben. Tyvärr väldigt vanligt.

mm fast har dålig erfarenhet av att ta ut veterinär till stallet om det inte är akut.. så blir väl kliniken igen.. en olycksdrabbad häst det är! redan vart där med henne 4 ggr på ett år som jag ägt henne..:crazy:

hur kommer det att påverka henne? hon har ju aldrig visat ömhet hälta osv.. gör man nåt åt dem? tack för alla svar!!

Det behöver hon inte göra, har sett betydligt värre ben med större knölar på värre ställen på tävlingshästar och hästen har inte tagits ur träning endå.
Orsakerna kan vara varierande, hur ser hon i övrigt ut i vinklar osv i benen? Är hon skodd? hur rider du? Har hon muskler för det du ber av henne?

vilnkalarna är bra, skodd, rids ca 5 dar i veckan nu vilar hon dock en månad.. har aldrig blivit riden särskillt hårt däremot är hon en häst som alltid ger sitt allt och lite till i ridning.. trampar under sig mkt bra och har fin aktion i gångarter.. kanske har hon överansträngt "sig själv"?pga att hon alltid är väldigt pigg och arbetsvillig.. dock och tyvärr överviktig,trots bantning... 5 år är hon.

efter ännu en titt så tror jag att det kan bero på vinkeln i hoven också iom att den ligger under hasen, den påverkar hur hästen belastar hela kroppen och speciellt lederna. När du säger att hon är överviktig så faller bitarna på plats. Självklart kan det finnas andra/fler orsaker.

menar du att vunkel i hoven är dålig? hur skulle du tycka jag ska sko henne? så jag har nåt att säga till hovis menar jag..;)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har köpt en dragsele till tanten, meeen jag är inte helt säker på att den sitter som den ska. Jag har aldrig haft en dragsele förut...
Svar
16
· Visningar
2 809
Senast: YlvaG
·
Hästvård Min passhäst har fått knölar över hela buken, främst på ryggen och sidorna. Han ömmar när man trycker på knölarna, dom är mjuka men ändå...
2
Svar
31
· Visningar
3 592
Senast: Atalantha
·
Övr. Hund Har tänkt i flera dagar att göra en tråd om detta. Eller iallafall visa skillnaden. Vi har två olika foder här hemma. Ett måste det...
Svar
15
· Visningar
1 275
Senast: paradiset
·
I
Hästvård Mitt sto (dräktigt och ska föla i mars) känns inte riktigt på topp. Hon är pigg, feberfri, ömmar ingenstans, äter, kissar, och bajsar...
Svar
9
· Visningar
909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka