Vad kan detta va??

H

HeRomer

det ser ut som ett sår. eller kan det kanske va ringorm..

Hon fick det nån dag efter att ja tvättat henne inomhus..
hon är en tik på snart två år..
har riktigt tjock päls.. så hörde att det kanske kunde va fukteksem??

Första dan var det ej sårigt so nu utan bara utan päls..
nu e det som sagt sårigt o lite varigt. det enda ja har gjort än så länge e tvättat det med jodopax..

Här e en bild på det..

http://www.pixbox.se/pic_show_id4416162.html

det e två fläckar som hon har.. en lite större än den andra. men problemet e att hennes päls fastnar i det o kladdar...

Jag ska kontakta vet men vill ha lite kommentarer va det kan va...
 
Sv: Vad kan detta va??

jag har rakat runt nu o tvättat med jodopax då ja nästan te 100 tror det e fukteksem av någe slag.. hellre det än ringorm...
 
Sv: Vad kan detta va??

Var bara försiktig när du tvättar så att du inte sprider ut bakterierna till den friska huden. "Dutta" försiktigt med bomull istf att stryka/gnugga.
 
Sv: Vad kan detta va??

Jag stryker inte utan lägger på jodopax. så får den ligga där en liten stund då en del åkt in o sen efter lägger ja bara på ett lager emd appar o så får det som blir över sugas upp... riktigt smidigt... går riktigt bra då min hund har det på sidan o hon ligger snällt när ja rengör o liknande... men tyvärr så ser dte inte bättre ut idag.. sen nästan lite mera svullet ut på det ena...
finns dte nåt annat man kan lägga på förutom att tvätta det med jodopax...????:confused:
 
Sv: Vad kan detta va??

koksaltlösning
Vart sitter såren?? Det kan inte vara så att du bytt nåt foder el liknande så det är så att hunden själv tuggar sönder sig?
Min ena tik gjorde det vid ett foderbyte. Tålde inte maten.
 
Sv: Vad kan detta va??

Har du fåt någon tid hos veterinären? Då får du troligtvis en atibiotika-kräm med kortison i.
 
Sv: Vad kan detta va??

Min vovva hade fuktexem för två somrar sedan, klippte upp så det var 1cm frisk hud runtomkring, fick kortison salva utskrivet. det försvann:) //C
 
Sv: Vad kan detta va??

det sitter på sidan på henne. mitten...
vi har bytt foder nyligen men hon har inte bitit sönder sig då vi har haft koll på henne hela tiden... kvällen innan så fanns det där sen morgonen efter var håret bara borta. inget sår elelr liknande utan det kom nu senare..
 
Sv: Vad kan detta va??

Nej vi har ej pratat med vet alls. men tror vi ska ringa dem imon o höra iaf. men ja ska dit emd jobbet så ja tänkte jag hör då va man kan göra...

Har du fåt någon tid hos veterinären? Då får du troligtvis en atibiotika-kräm med kortison i.
 
Sv: Vad kan detta va??

Vid fukteksem ska området runt såret rakas helt rent. Ytan som rakas ska vara så stor att man ser ca 1 cm med frisk hud, dvs inga röda prickar. Såret ska sedan hållas så torrt som möjligt. Potatismjöl torkar ut rätt bra. Det kan du hälla på efter du har tvättat med jodopax. Så stora ytor som din hund har kan dock behöva behandlas med antibiotika och kortisonsalva.
 
Sv: Vad kan detta va??

hej
ja ska göra som du säger o ska för säkerthets skull ringa vet o höra va de säger... återkommer när ja pratat med dem..
 
Sv: Vad kan detta va??

Jag har pratat med en veterinär på djursjukhuset o ja ska dit imon kväll med henne. de trodde att det behövdes antibitotika då jag ej riktigt tycker att det har blivit riktigt bra.
 
Sv: Vad kan detta va??

Jag har vart hos vet idag o det var fukteksem.
Vi hittade tre ställen till då vi undersökte henne...
rakad då på båda sidorna av ryggen o bak på skinkoran. innanlåren.. eller va dte nu heter..

sen kollade de tempen med o hon hade feber så ja ska nu ge henne antibiotika i 14 dagar o så ska hon med få febernedsättande o antiinflammatoriskt..
hoppas att min lilla kicka blir bättre snart...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 785
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 200
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 047
Hundhälsa Vovve är opererad och rakad. Jag märker att hon luktar bränt två dagar efter op, igår måndag. Sniffar runt henne och inser att hon har...
Svar
4
· Visningar
1 999
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp