Vad kan det vara?!

Adelente

Trådstartare
Hejsan.

Skulle ta in min häst idag från hagen vid 19.00 hon kom ut runt 11.00 ( Hovslagaren var här ) När jag hade tagit in henne så gick jag för att borsta henne och såg då att en del av hennes ena öga var fylld av något vitt. Vätska? Hon kisade med ögat, där det var vitt stod det ut lite, precis som en svullnad :crazy: , Såklart ringde jag vet direkt men hon sa att jag skulle avvakta tills i morgon och ringa henne, är det någon av er som har någon aning om vad det kan vara? Är orolig för henne! :cry:

Sv: Vad kan det vara?!

Är det inte köttet runt ögat som är svullet? på sommaren kan de ju få infektioner i ögat av flugor.. Brukar kunna vara ganska ordentligt..

hon är lite svullen runt ögat men sen är hon svullen "i" eller vad man säger, Det kanske bara är som det ser ut. Det kan ju hända att det är en sticka eller något? Hon är inte sig själv riktigt heller..

Ok. då har jag nog ingen aning.
Usch låter otäckt, hoppas det ordnar sig.

Försök att tvätta ögat ordentligt så att du kommer åt att se hur det ser ut.
Ta en ordentligt genomfuktad bomulltuss ( mycket vatten) och tvätta runt ögat, ta bort smet runt om och försök att öppna upp ögat så att du kommer åt att titta hur själva ögat ser ut. Om de ser en skada på själva ögats yta så ring vet igen!

Vi tvättade ögat precis innan jag gick från stallet, enligt vet. skulle jag använda ögonvatten, såg inget då, Men stall ägaren ska ut och titta till henne när som helst och ringa. Innan såg hon inte pigg ut alls, gör hon inte det när stall ägaren ringt då sticker jag upp till henne och ringer antagligen en jour vet.

Jag tycker att du ska ta ut veterinär och färga ögat så det inte finns ett hornhinnesår! Min häst hade det för ett tag sedan,såret upptäcktes sent och hon fick stå på skara i två veckor..38000 kr senare fick hon komma hem..Ögon är inte att leka med!!

Mjo, Ingen bättring under natten, mamma är påväg in till djursjukhuset nu, får väll bara hoppas på det bästa :(

min häst hade för några somrar sedan och ett kraftigt svullet öga och det var enligt veterinär förmodligen ett bistick. Svullnaden gick ner efter ett par dagar. Men absolut måste man först utesluta hornhinnesår

Min och en bekants häst fick insektsbett i ögonen för ett par år sen. (Något år emellan tror jag det var)
Båda svullna och rinniga i ögonen. Givetvis kördes båda in till djursjukhuset.
Slutresultatet.

Min: fick salva som skulle läka hornhinnan
Min bekants: Fick ögat bortopererat.

Så ögon-skador är inte att leka med...

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 183
Senast: IngelaH
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Molly är min första tik någonsin, och jag blir aldrig klok på hennes löp! Hon får alltid som en vit/gul flytning efter löp, och det har...
Svar
15
· Visningar
11 681
Senast: Fibusen
·
Hästvård Min häst är ett kallblod på 17 år, aldrig varit halt innan bortsett från hovböld en gång. Hel och frisk i kroppen i grunden. Men i...
Svar
16
· Visningar
7 211
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gamla trotjänare

Hund, Katt, Andra Djur