vad kan det vara??

iloveyou

Trådstartare
en häst i stallet har fått typ som utslag (småsmå knölar) ser ut som myggbett vid bogen(ena sidan), inte mycket men litegrann. sen har den tappat päls vid virveln och lite på andra bogen..dock vet jag inte om det hör ihop med utslagen för hela hästen fäller päls...vad kan det vara? något h*n kan ha ätit? tkr även den ser lite bukigare ut. ska sjävlklart ringa ultuna och andra vet men tänkte även fråga här om nån kan veta vad det är...

Sv: vad kan det vara??

Hur mår hästen i övrigt? Verkar den sjuk eller verkar det "bara" vara utvändigt? Har den bytt foder? Stallats in från betet? Bytt strö? Hur länge har den haft det?

nej, glömde skriva att vi tempat med 2 olika termometrar = ingen temp. nej, nej och nej. samma hage, samma box, samma stall. dock mindre gräs i hagen = kan ha ätit något olämpligt. funderar bara på vad det skulle kunna vara.

Svårt att ge när man inte sett hur pållen ser ut IRL. men hur länge har hon sett ut som hon gör? Verkar det klia?

Kan vara ringorm. Kan vara en bakteriell hudsjukdom. Kan vara myggbett och avskavd päls... Omöjligt att svara på, men utifrån din beskrivning låter det iallafall som att det bör kollas upp!

Nej ringorm är det inte, ser inte ut som det och ingen hudsjukdom heller tror jag då det är såpass lite + att hela hästen fäller...Så veterinären trodde att det kunde vara proteinknölar (som hästen haft förut) eller insektsbett och pälsen för att den fäller.

Eftersom allmäntillståndet är så pass bra (normalt) och hästen typ galopperade ut till hagen imorse:angel: så va det ingen idé att komma ut och titta tyckte vet. men vi ska ringa till ultuna också och höra vad dom tycker.

dessutom va "knölarna" borta helt imorse:bow: så vi får se hur det är i e.m och benen va torra och fina så förhoppningsvis är det inget *peppar,peppar,ta i trä* :)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 678
Hästmänniskan Ni vet ju det där med att man kan sätta en ljudabsorberande huva på hästar när de är reaktiva... har någon av er provat calming earplugs...
Svar
7
· Visningar
739
Senast: Oh_really
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 097
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka