Vad kan det vara?

Ida_79

Trådstartare
Är det någon som vart med om liknande problem?
Har haft ute kiropraktor som kollat igenom hela hästen. Hon hittade inga fel alls:)
Min valack väger lite för mkt nu:( på senare tid har han blivit svullen på detta ställe som pilen visar på bilden. Det är ca 1 handflata stort på varje sida av ryggraden.
Han har inte ont när man trycker. Kiropraktorn trode det var fett samling:meh:
Någon som vart med om detta innan?
Veterinären skall kontaktas idag för råd och ev besök.

Hmm.jpg

Sv: Vad kan det vara?

Mycket möjligt att det ÄR en fettansamling/fettdepå. Inte alls ovanligt hos överviktiga hästar.

Lägg upp bild på hästen kanske?

Frågan är juh hur man bantar en häst rätt?
Han är 14 år gammal. 165cm hög.
Innan åt han 11 kg hö av bra kvalite. 8 dl hippolyt natur musli. Mineraler micro vital. Började faktiskt öka lite mer i vikt när han ätit denna musli i nu en månad. Funderar på om det är för mkt socker i.
Nu äter han sen 1 vecka tillbax.. 8 kg hö. 6 dl musli. 3 kg halm.
Ska öka motionen med på honom. han har inte gått mer än 3-4 dagar i veckan:(

någon som har bild på häst med fettsamling/depåer uppe på ryggen?

En överviktig häst ska inte ha något kraftfoder. Det är som att äta godis när man försöker banta. Bort med kraftfodret, kolla igenom foderstaten så grovfodret balanserar och invänta resultat.

Precis nyss pratat med veterinär på kliniken nu:)
Hon trode att det med största sanolikhet är fettdepårer..
fått massor med tips vad jag ska dra ner på:)
Kraftfodret kommer tas bort. Kommer endast få mineraler och några dl betfor.
6 kg hö och resten halm.

6 kg hö är för lite, tänk på att hela magsystemet kollapsar om det inte får tillräckligt med grovfoder.

Har du så pass näringsrikt hö att det blir för mycket om du ökar mängden? Byt i så fall till mindre näringsrikt så hästen får vad systemet kräver. Halm är ju bara tomma kalorier (inget protein, bara energi) så det känns ju inte optimalt.

Med halm att äta, gräs i hagen som den verkar ha, och sex kilo hö betvivlar jag att det är någon risk att matsmältningen kollapsar. Halm är också grovfoder.

Men viss, jag håller med om att man kan behöva hålla koll så att den får i sig tillräckligt med protein.

Håller med om att det bästa är att hitta ett näringsfattigt hö så man kan ge lite mer av det, men om det inte går att lösa av olika anledningar så lär det funka bra med halm. Det är också grovfoder och det håller magen igång, även om det inte innehåller någon energi precis.
Viktigt att man hittar god halm som hästen vill äta, annars hjälper det ju inte.

Proteingivan kan man ju enkelt komplettera genom att ge lite potatisprotein, redan någon dl sånt ger ju massor av protein.

Kan nästan garantera att det är en fettdepå. Min får likadant.
Jag skulle ta boet muslin helt. Finns ingen anledning ge den till en lättfödd, tjock. Då är det bättre ge koncentrat om man vill ge protein. Sträva efter så lite MJ per smrp som möjligt.

Vad har du för analysvärden på höet?

KL

Jag hade dragit bort allt kraftfoder pronto
Blandat hö och halm, eller det bästa få tag i ett grovfoder med mindre näringsinnehåll. Givan/volymen på 11kg tycker jag inte ska dras ner på utan det är näringsinnehållet som ska minskas!
Öka motionen

Har du analys?
Växer det gräs i hagen?

Senast ändrad:

Eller så blir de svullna pga inflammation i länden, vilket är troligare om det är så att sadeln trycker (tryck = musklerna kan inte arbeta korrekt, blodtillförseln stryps = musklerna blir snarare platta än bulliga). Både inflammation (vilket min häst nyligen haft, av okänd orsak) och kompensationsmuskler är dock sådant som kiropraktor/equiterapeut borde ha hittat vid genomgången, då det ger ömhet och/eller spänningar i musklerna.
Med bakgrund i detta tror jag som övriga; troligen en fettdepå.

någon som har bild på häst med fettsamling/depåer uppe på ryggen?

På den här sidan kan du läsa (på engelska) och se Hennekes system för Body Scoring Condition med bilder från allt från kraftigt avmagrade hästar till rejält överviktiga hästar. Genom att titta på olika delar av din hästs kropp kan du avgöra om den är överviktig och i så fall hur mycket.

http://www.admani.com/horse/Equine Library/PDFs/S9748D Equine body codition scoring.pdf

Möjligen kan en sån svullnad hänga ihop med inflammerade SI-leder eller nåt annat i ryggen. Ett sto jag hade tidigare svullnade där ibland. Hon hade lindrig kissing spine, men jag kan inte helt säga att svullnaden hängde ihop med hennes ks.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 855
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 011
Senast: lizzie
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka