Vad kan det vara?

MagicaDeHex

Trådstartare
Hästen har en diffus hälta....
Syns inget i skritt,markerar i trav.
Under veckan så har det vissa dagar inte synts ngt vid trav, andra dagar har det synts mer. Idag markerade hästen lite mer.
Något varm precis ovanför kronranden, där hoven slutar.
Inte allmänpåverkad. Inte svullen.

Mina tankar går till hovböld eller vrickning...hur tänker ni?

:confused:

Sv: Vad kan det vara?

Hovböld är min första tanke. De kan ligga och gotta till sig ett bra tag innan det på allvar börjar synas så hästen haltar markant.

Har, *ta i trä* aldrig behövt behandla en av mina egna hästar för hovböld. (om det nu är det)

Vem skulle ni välja att ta ut, hovslagare eller veterinären.

Hovslagaren kan väl iaf snabbt utesluta hovböld om det är så och då ta ut veterinären? Eller hur hade ni tänkt?

Jag hade nog börjat med hovis. Men kom ihåg att inte alla hovslagare får lov att behandla hovbölder och andra hovåkommor.

jaa, hovis var nog min första tanke oxå. Honom litar jag på.

Ska kolla om han får pilla med hovbölder, men jag är ganska säker på att han nämnt det vid tillfälle.

Usch, detta är så jobbigt:( Massa tävlingar i helgerna framåt:(

Vad innebär en hovböld i konvalescent tid?

Det beror lite på omfattningen och var den sitter och hur illa det är. Allt ifrån en kortvarig behandling där man i princip bara tömmer och sen håller rent med bandage till antibiotikabehandling och täckande beslag.

Det kan ta allt ifrån någon vecka eller två vid lindrig hovböld till flera månader innan hästen kan anses vara så pass återställd att den kan återgå till vanligt arbete. Så det varierar kraftigt beroende på hur allvarlig bölden var och var den satt.

Jag hade oxå börjat med hovis för att utesluta hovböld. Hittar hovis inget bör du nog åka till klinik och utreda. En av våra hästar hade en liknande hälta förra våren. Ingen hovböld. Utredning visade att det satt i främre delen av hoven, men inget syntes på röntgen. Antagligen ngt ligament som fått sig en smäll. Hon fick vila först i boxhage m promenad o sedan i större hage och hon blev bra igen men det tog ca 3 mån tills hon var ohalt och sedan ytterligare ngr mån med lugn igångsättning...

tråkigt att höra:(

Tack för hjälpen hörrni!
Håller tummarna att hovis har tid nu över påsk och att det är lindrigt:(

Min shettis står just nu (sedan förra söndagen) på boxvila pga hovbensfraktur. Hon hade hastigt påkommen kraftig hälta samt värme vid kronranden. Även förstärkt puls till och från. Jag hoppades på en hovböld, men min hovslagare kunde inte hitta något som tydde på det. Hästen reagerade för visitertång på ena sidan av hoven bak vid trakten, samt även när trakterna klämdes ihop. Det blev gipsbandage för säkerhets skull och sedan röntgen två dagar senare då en spricka hittades. Frakturen hade tack och lov inte gått upp i leden, så prognosen är god, men vilan blir lååååååång. Dessutom har jag förstått att det är väldigt svårt att fixera en så liten hov med beslag, och om det inte lyckas kommer hon att få fortsätta med gipsbandage och boxvila :(. Annars kan hon få komma ut i sjukhage så småningom.

Blir hästen som nu sämre skulle jag inte spekulera utan ta ut Vet. Det går åt fel håll.

Vid hovbölder brukar de bli mkt halta på en gång

Min häst hade ungefär samma symptom för några veckor sedan, lite varm runt kronranden och markerade vissa steg.
Hade hovslagaren ute som inte hittade någon hovböld, däremot hade sulan på ena framhoven blivit mjuk och nästan lite svampig att trycka på.
Hon fick på en heltäckande sula och sedan märkes inte problemet av mer.
Hovslagaren var ute nu i veckan och nu var sulan återställd.

dl kl

Blir nog veterinär istället , gjorde böjprov och då markerade han ännu mer.

Känns inte riktigt som hovböld då:(

Sannolikt inte. Kan vara en vrickning ... Låter som om du ska hålla hästen så stilla som det går och boka tid på klinik nästa vecka f utredning. Det mesta blir bra men det kan ta lite tid är min erfarenhet! Lycka till och berätta gärna hur det gick.

dl kl

Pratade med veterinären idag och denne trodde på vrickning, kanske kanske ev. hovböld men snarare vrickning.

Hästen ska vila och såvida den inte blir halt även i skritt eller allmäntillståndet blir dåligt så skall jag avvakta till tisdag.

Hästen var inte varm ovanför hoven idag men han fick stå på box hela dagen . Provade inte att trava honom. Avvaktar med det till tisdag

dl kl

Pratade med veterinären idag och denne trodde på vrickning, kanske kanske ev. hovböld men snarare vrickning.

Hästen ska vila och såvida den inte blir halt även i skritt eller allmäntillståndet blir dåligt så skall jag avvakta till tisdag.

Hästen var inte varm ovanför hoven idag men han fick stå på box hela dagen . Provade inte att trava honom. Avvaktar med det till tisdag

Strålbensbursa kanske? Jag har nämligen precis tagit mig an en sådan konvalecent häst som jag ber till gud att han blir bra.

haft ute vet.
Halt bägge fram. Något svampig i benen.
fått smärtlindring.
Metacam och box till måndag.
Då kontakta veterinären igen för ev bokning av röntgen.

:(

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
425
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2
Svar
23
· Visningar
2 153
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 138
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka